3778
Sök

Volvo S60N T5 (Rullande projekt)

Rullande projekttråd för eget syfte

12 601 Visningar
Uppdaterades senast idag 16:07
127 Inlägg
18 december 2024
Trådstartare
#41
Tråget togs ned för inspektion. Tyvärr såg inget särskilt illa ut.. Så kontrollerade vevlager, vilket inte såg lika fint ut.. Så nu pågår renovering av motorn. Just nu är tvättning på gång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-76ef31622d40f74fabdcc3e37fbaba06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-daf42b04425a697d4b2c725599a6c2e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-35de9e9b5d61b30afd219f90f4b6c63b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5613b6c6a2c3cea0da1f2b630275c262.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-27ac1b31e39dffee6decaa9da8374d57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-61a49e8cd850715ecdd798ca527302d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-71da2f74efaef2d5a18722c51125dce6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4e07961d4e27c77797b22cea8f467d7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-89f737de6016622868a551a58062ecee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec6019d2c77632a43c8cdb205defa88c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1757cda66e2f74ca38e158e912e1ac78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec3bfe8f7ae627485c3139ccfe6a6995.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-98e2978f96a02274c5109eb348a54e31.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6aec3c92ca6ea7b0c771d3148b416d90.jpg


644 Inlägg
18 december 2024
#42
Dom där lagrena ser ju inte så dåliga ut!

Säker på att det inte började brinna för mycket i fingrarna bara?

Professionell hatare

127 Inlägg
19 december 2024
Trådstartare
#43
Blanke skrev:
Dom där lagrena ser ju inte så dåliga ut!

Säker på att det inte började brinna för mycket i fingrarna bara?

Det finns absolut kvar av både vev och ramlager. Men det är billigare och enklare att renovera innan det rasar.
Fick byta en likadan motor i en annan S60 pga vev/ram-ras i somras.
Hade detta varit en regelrätt brukis hade jag nog dock kört vidare. Nu har denna gått 33k mil och vevhusventilation var igensatt redan efter 500mil sedan byte. Så renovering behövdes. Sen kanske jag ville ha i lite h-profil också, så jag kan slänga på mitt 19T som brunnit på hyllan ett tag, haha..
Kan lova att det inte kliar i plånboken iallafall..
Senast redigerat av AWM (19 december 2024)


127 Inlägg
25 januari
Trådstartare
#44
Block och vevaxel inlämnad på bearbetning, under tiden rengörs och förbereds lite allt möjligt..
Avgasventilerna gick inte att rädda, så får bli nya. En toppbult gick givetvis av. Köpt in lite verktyg för att underlätta.
Passade på att tvätta ur motorutrymmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-47f52d56bc7a403221d788f8535aaf24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d30799d87ebffbc0131398472cffa221.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8dfabb5884dccc6f506bdfba83290f9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d66420758c56860476a2672da3b1da08.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4998fdb70f72c543274124a92f5dee5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b63e15c71e13930ef52bbd72b8fabd91.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-db55a2864b3972d89e90c42ed395233a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2e5ddfcc8e74cd7bb203dbe82eaaea54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dd2b3dfd770d0fd190e7cbcb144c31f9.jpg

Handsken som stoppar bromsvätskan börjar ge sig..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b433583664aa58d74094d6005eb72afa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-22b0c9ea3183c527aafc8d9ae141d737.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e19193dfbff2a03fe3186eee3b265316.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dc056ffa7c80f93302156baf307e0781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fb7354e5c9bd8184d16848c7f28372ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a1ad719ae40c977b3df1edfc9ff65b3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1e282eec5cf8cafabfce6182ee16d939.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a6ff0990891b6f21c66d48fb4af2253b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5c264d7b9ec50c7f0c2a7d966eac0b66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2403803718c8117687af31060cfe9a13.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-499c9f7592785f9b35772606fa2e9b02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-565b1dde04db42198b75f5030c6d767c.jpg


127 Inlägg
9 april
Trådstartare
#45
Nu är allt hämtat från bearbetning. Toppen planad, veven polerad, blocket honat och toppdeckat. Cylindrarna är även individuellt shimsade.
Jag tog ett block jag hade på hyllan ifrån en 2004 på 16.000mil. Så får jag försöka få ur den avdragna toppbulten i den andra vid ett senare tillfälle.
Efter en noggrann tvätt så lackerades allt.
Samtliga ventiler slipades in. Nu är hela toppen ihopsatt med ventiler/fjädrar etc.
Med nya avgasventiler så blev spelet för tajt. Pga avsaknad av svarv eller slip så fick jag beställa hem tryckare med rätt tapplängd från Volvo. Så nu är ventilspelet injusterat och inom tolerans både in och ut.

Nördig som jag är gjorde jag en excelkalkyl i vinter där jag la in alla mått och toleranser från Vida till min motor. Så nu behöver jag bara knappa in mitt mått så räknar det ut automatiskt hur långt ifrån jag är och om jag är inom tolerans eller inte. Väldigt skönt att slippa både räkna i huvudet och hålla på med papper och penna.

https://www.garaget.org/video/157857

Kom även över ett do88 tryckrörskit. Som efter lite tvätt, slip och lack blev riktigt fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41fc477e7f770eccba7ed39ba26babb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-adac7ffced661aaa77dda70e5dcb82e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-462135c50ea290563e58c46729e9422b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2cb908e43e2f4ef66a507733fc497ec5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-61ad58eb886cb7c9753da43e8c4d5505.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ca2ae8689e862ef4baa344a7aecff515.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a1fef9084f80cbd5d1b275fe745afd9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-095557ad861594aa102f2883d98a5f47.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bd1650896cb28f1406a2881a667672e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-90be12e5981c2e18dfc97636ef035e99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2970d7d6e33ac0efa1ac4c827ebe7333.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2a7614daf791aa85937e76a3decaaca7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab348934606e0a8a38cbd3d3620dde39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b0770368ec9346debabe0d90c57c858c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-34ed60b565dc33699b3e3a59af3352bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-43690ac68b4397d512e8ae338efe3aed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5948c0b5611f5aa7517ae902592ee788.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-11d3b011bfe0c4a2ee2f482d05fb1b83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d2cec67e2e6f8161d60136e66c0ed7e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5198872bdb37276266a1705323e5838e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8fa4af0ce14c6c59fc44710070848bc7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4a2a029e766fb9a62a28e2fda491dbbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1f511951301fa57cfc112fcaf228b331.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14fbeb543d4a33666c43b3cf395a5ebe.jpg
Senast redigerat av AWM (9 april )


193 Inlägg
16 april
#46
Riktigt grymt jobbat! Noggrant och snyggt


127 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#47
Bottendelen äntligen ihopmonterad.
Även lådan fick lite tvätt och lack, samt nya packboxar. Kommer inte bli så mycket text framöver, kommer istället bilder och en sammanfattning sen när allt är klart..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a261a386ed2fa30af516a2f2528db1da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-698ddd9c13e4f966c56171210e5cd679.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a97e00a1555927ce9b77c828f99a46ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f62796e90553bf51304975675cab1c8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6ba29cfe165b73816ea594853afe663d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e98cc4e0bda2ede9d8f3beba324ac83a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b75d55787bb46f75b7edd7d761ad5a59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-99cf38d7398bd9d0ad9ddb893c000d83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e27d52f5df1a06efe31d6e2968a4aa01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fe8540ed04a2776cf0d614241080fc46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3a1084d5f287a3266483c0f2caea195b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3cf77bd77c84a17d56d17615326eac70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-40f6147d518103aaea1ebe7274d58035.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9ffc9e0bce49477bdb26aa68a5ade8cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7713dac893e80b0ecfd4738f272f8428.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4926481ddd3dc01c4f3c38e4e3627d16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-62175ba05809f5731b35d012f161af50.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3d274f0a05dcaa268d59451ee36c3a13.jpg


127 Inlägg
onsdag 12:36
Trådstartare
#48
Toppen på och kammarna i. Styrboxen tillbaka från Fekzen. Nya spridare, flödestestade och klara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a5e5df4ca674e53c2ab4359efa7476a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-49196d99496aec2b0ed8249dc0c7ecff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f64ea08677f6f543368a58d451623bee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cf26deba7a8cc3289d20afdf2836547b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1b7192968a6d9ab33c1d01142caf14eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-365efd5f946d8f46e1a8caeb7ded4ca5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec90572fc7dc48aac2019496b095cc65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1b0fa8e04fe72a823f58aa2f60dd0aa8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3f204f3bdeed79e4af4c4c2a2c32d24c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e4f06f7f5635a454c9a963dc078596c0.jpg


138 Inlägg
onsdag 15:32
#49
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

127 Inlägg
onsdag 17:12
Trådstartare
#50
Lehto skrev:
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.


138 Inlägg
torsdag 08:44
#51
AWM skrev:
Lehto skrev:
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

127 Inlägg
torsdag 10:26
Trådstartare
#52
Lehto skrev:
AWM skrev:
Lehto skrev:
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

Ja precis, tanken från början var att hålla en rätt tajt budget. Nu i efterhand när budgeten ändå dubblats, så hade jag lika gärna kunnat borra blocket och stoppa i smidda kolvar. Men lätt att vara efterklok.. Men std kolvarna hänger ju med en bra bit.
Det är fortfarande 90 vev, 81mm borr och 2.3l. Är mest smågrejer som skiljer från tidigare versioner. Där den största skillnaden är vvt. Samt oljekylda kolvar är det väl inte i de tidigare?


127 Inlägg
lördag 23:23
Trådstartare
#53
Det går framåt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0f39eac98748512618252d1e65fbeaca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7a152fffbc89b62c5984e84c07ccec33.jpg


138 Inlägg
för 23 timmar sedan
#54
AWM skrev:
Lehto skrev:
AWM skrev:

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

Ja precis, tanken från början var att hålla en rätt tajt budget. Nu i efterhand när budgeten ändå dubblats, så hade jag lika gärna kunnat borra blocket och stoppa i smidda kolvar. Men lätt att vara efterklok.. Men std kolvarna hänger ju med en bra bit.
Det är fortfarande 90 vev, 81mm borr och 2.3l. Är mest smågrejer som skiljer från tidigare versioner. Där den största skillnaden är vvt. Samt oljekylda kolvar är det väl inte i de tidigare?

Aha nice, jag tror ändå mer på 2.3l motorerna faktiskt.
Jodå 850 turbo motorerna har oljekylda kolvar, dock är det lite annan utformning på dom.

Såg i ett tidigare inlägg att du plockade isär en oljepump, är det bara fjädern som behöver bytas ut för att få dom som nya igen?
Alltså de är enda slitdelen i dom? Eller är det mer grejer man behöver se över?

Inte mycket kvar ser jag!

127 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#55
Lehto skrev:
AWM skrev:
Lehto skrev:

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

Ja precis, tanken från början var att hålla en rätt tajt budget. Nu i efterhand när budgeten ändå dubblats, så hade jag lika gärna kunnat borra blocket och stoppa i smidda kolvar. Men lätt att vara efterklok.. Men std kolvarna hänger ju med en bra bit.
Det är fortfarande 90 vev, 81mm borr och 2.3l. Är mest smågrejer som skiljer från tidigare versioner. Där den största skillnaden är vvt. Samt oljekylda kolvar är det väl inte i de tidigare?

Aha nice, jag tror ändå mer på 2.3l motorerna faktiskt.
Jodå 850 turbo motorerna har oljekylda kolvar, dock är det lite annan utformning på dom.

Såg i ett tidigare inlägg att du plockade isär en oljepump, är det bara fjädern som behöver bytas ut för att få dom som nya igen?
Alltså de är enda slitdelen i dom? Eller är det mer grejer man behöver se över?

Inte mycket kvar ser jag!

Ja 2.4l T5 är alldeles för dyr.. Tycker inte det är befogat att ge typ 25k för en sån. Kan ju få en 2.3l lika hållbar för mindre pengar och 0.1l cylindervolym är ju inget att bråka om.

Ja det är simpla pumpar. Så länge man inte ser några uppenbara skador, fjädern har "rätt" längd och kolven går fritt med fjädern, så är det lugnt. Man kan mäta upp spelet mellan huset och kugghjulet. Har inte siffrorna i huvudet, men har för mig att spelet ska ligga på ~0,35mm och fjäderns längd på ~76mm

Väntar bara på motorfästen nu, sen ska den i bilen!


127 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#56
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-88de47bfa2f0672b28163d7c77897d20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6e01bd514fe5265d9664971b780c39e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e53654bd19bc2608136e9998cb724982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-92ceea5f8dc47b445e73826a5f3d9589.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3d32938b1e4a7108ee2d394c6780f8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ef4b1a667d4745b7779825477cf9972d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-27a1cf4c9bf3f4a0a3a05e5ce2ba9fe2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a0026494f48639bd7e91c0cbc09e1d2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-15277cd4f02d52a6063e8aa8c0582e4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-26262cb400491fdcf7c63113c9b2a654.jpg


138 Inlägg
för 2 timmar sedan
#57
speciallösning för vevhusventilationen, någon särskild anledning till den annorlunda slangen? tongue

127 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#58
Lehto skrev:
speciallösning för vevhusventilationen, någon särskild anledning till den annorlunda slangen? tongue

Egentligen bara för att standardslangarna har en livslängd på ca fem minuter.. De tål inte olja, mjuknar och går sönder. Redan original så är vevhusventilationen underdimensionerad. Nu kommer jag ha ännu mer blow-by pga bland annat mer effekt och större ring-gap. Ska man åka mycket effekt bör man bygga om hela vevhusventilationen med bland annat catchtank. Men ska se om jag slipper det. Ska ju bara ha runt 290-300whp till att börja med.



Sök