2665
Sök

Slö och svag V50 2,0d -06, fler felsökningstips?

3 Inlägg
21 maj
Trådstartare
#1
Jag behöver lite tips på fortsatt felsökning.
Det gäller en V50 2,0d -06 som är väldigt slö, svarar långsamt på gas. Turbotryck kan komma efter ett tag vid lite högre varvtal, under 2000 händer inget.
Inga felkoder, varken med hemmaläsare eller på verkstad.

EGR är nybytt (fanns felmeddelande för det innan byte)

Vakuumreglerventil till turbo bytt.

Vakuumklockan för turbogeometrin är kontrollerad. Den rör sig med vakuum och behåller sitt läge med konstant vakuum.

Kontrollerat alla vakuumslangar jag hittat, följt dom till två andra reglerventiler.

Partikelfilter är bytt för ca 3000mil sedan och då fylldes additiv samt räknare nollställdes.
Värden från difftrycksgivaren är låga, under 10 (tomgång).

Min nästa idé är bränslefilter samt kontroll av turboslangar.

Har ni nåt mer tips?

Diagnostekniker
2 996 Inlägg
21 maj
#2
Dpf - 10 vadå?
hPa eller mbar?
Hur ser differenstrycket ut vid körning?

Hur ser railtrycket ut vid körning?

Någon mottryckssensor att logga?
Provat skruva ur t.ex främre lambdasonden och kört?
Avvikande temperaturer eller tryckssensorer?

Up the RA

3 Inlägg
22 maj
Trådstartare
#3
Just den här visar i enhet hPa (samma som mbar)

Övriga frågor får jag återkomma om 

Ang mottrycksensor så tror jag tyvärr inte det finns, endast tryckskillnad.

3 Inlägg
söndag 20:45
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Dpf - 10 vadå?
hPa eller mbar?
Hur ser differenstrycket ut vid körning?

Hur ser railtrycket ut vid körning?

Någon mottryckssensor att logga?
Provat skruva ur t.ex främre lambdasonden och kört?
Avvikande temperaturer eller tryckssensorer?

Difftryck vid körning
2000 rpm ca 30hpa
3500 rpm ca 70hpa

Railtryck
Tomgång visar den ca 4000psi
Körning ca 11000psi

Får ut två felkoder nu, båda loggade som pendling fault.
P0047 boost control solenoid circuit low.
Detta även efter byte av magnetventilen.
P0488 EGR circuit low
Detta även efter byte av EGR-ventil


Sök