3181
Sök

Bytt Multirem, bilen helt död

10 Inlägg
tisdag 09:03
Trådstartare
Hej! Gäller en Ford Mondeo 2010 med bytt batteri för ca 3 år sedan.
Förra veckan gick Multiremmen av mitt på motorvägen, bärgning till verkstaden som bytte den och ?rullarna? eller vad de heter.
Den stod där två dygn ca. När jag sedan hämtade den stannade jag till på macken påväg hem för att tanka och sen är den helt död. Startade inte med kablar men startade när den puttades. Körde omkring i 30 minuter, sedan startade den fint senare på kvällen när jag körde till jobbet. Körde sedan 15 min fram och tillbaka till jobbet  två dagar och sen gick Multiremmen av igen.
Då visade det sig att ACkompressorn var trasig (remhjulet snurrade inte alls) så ny kompressor och rem, bilen stod då på verkstad 6 dagar (helg emellan).
Igår hämtade jag den, tyckte den var seg att starta, körde 30 min för säkerhetsskull men idag är den död. Igen!
Tror inte de laddat batteriet på verkstaden och jag fattar ju att remmen driver generatorn men tycker ni att det låter som att det ?bara? är en laddningsfråga?

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Bilen står i garaget och jag har varken batteriladdare eller ett extra batteri att starta med ?

Tacksam för svar ?
Senast redigerat av Vira (tisdag 09:12)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 324 Inlägg
tisdag 09:24
Vira skrev:
Förra veckan gick Multiremmen av mitt på motorvägen, bärgning till verkstaden som bytte den och ?rullarna? eller vad de heter.
Den stod där två dygn ca. När jag sedan hämtade den stannade jag till på macken påväg hem för att tanka och sen är den helt död. Startade inte med kablar men startade när den puttades. Körde omkring i 30 minuter, sedan startade den fint senare på kvällen när jag körde till jobbet. Körde sedan 15 min fram och tillbaka till jobbet  två dagar och sen gick Multiremmen av igen.
Då visade det sig att ACkompressorn var trasig (remhjulet snurrade inte alls) så ny kompressor och rem, bilen stod då på verkstad 6 dagar (helg emellan).
Igår hämtade jag den, tyckte den var seg att starta, körde 30 min för säkerhetsskull men idag är den död. Igen!
Tror inte de laddat batteriet på verkstaden och jag fattar ju att remmen driver generatorn men tycker ni att det låter som att det ?bara? är en laddningsfråga?

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Bilen står i garaget och jag har varken batteriladdare eller ett extra batteri att starta med ?

Tacksam för svar ?

En batteriladdare kostar inte så förbannat mycket så det är väl bara att köpa en sån eller köp en batteribooster.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
tisdag 09:40
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Vira skrev:

Tacksam för svar ?

En batteriladdare kostar inte så förbannat mycket så det är väl bara att köpa en sån eller köp en batteribooster.

/Benny

Ja absolut men finns inget eluttag i garaget.
Frågan var väl egentligen om ni tror att det ?bara? är att batteriet laddat ur eller om det är mer avancerat än så med tanke på att Multiremmen vara av två gång på en vecka.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 324 Inlägg
tisdag 10:13
Vira skrev:
Vettemannen skrev:
Vira skrev:

Tacksam för svar ?

/Benny

Ja absolut men finns inget eluttag i garaget.
Frågan var väl egentligen om ni tror att det ?bara? är att batteriet laddat ur eller om det är mer avancerat än så med tanke på att Multiremmen vara av två gång på en vecka.

Jamen du skrev ju inte att det inte fanns eluttag i garaget. Vi kan ju inte sitta här och gissa så det är väl bara att prova att få in ström i batteriet för att utesluta det så köp en batteribosster, den behöver ingen ström annat än när du ska ladda den och det kan du göra i bostaden. Du måste ta med alla fakta för det går inte att gissa sig till att det inte finns ström i garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 248 Inlägg
tisdag 10:36
Köp/låna en multimeter och mät spänningen på batteripolerna.

Du skall ha runt 12v när bilen är avstängd och runt 14v när motorn är igång.

Har du 14v när motorn går så fungerar din generator.

Du kan köpa en starthjälp och starta bilen med, kan ju vara bra att ha med tanke på att den verkar ganska opålitlig.

Från vad som framgått i din berättelse hade jag inte lämnat in min bil till den verkstaden för hjälp igen.

10 Inlägg
tisdag 10:41
Trådstartare
zemet skrev:

Du kan köpa en starthjälp och starta bilen med, kan ju vara bra att ha med tanke på att den verkar ganska opålitlig.

Från vad som framgått i din berättelse hade jag inte lämnat in min bil till den verkstaden för hjälp igen.

Den har aldrig haft problem att starta, haft den i 10 år nu.
Hur tänker du kring verkstaden och varför du inte skulle lämna den där?

10 Inlägg
tisdag 11:50
Trådstartare
Den startade inte med starthjälp men när vi puttade den så nu är den på verkstad igen. Enligt dom är startmotorn paj, kan den verkligen gå sönder bara sådär? När bilen stått på verkstad dessutom?

6 408 Inlägg
tisdag 12:10
För det första bör/ska du skaffa en multimeter så du kan mäta batterispänningen! Ett friskt batteri ska ha en spänning på ca 12,6V  när bilen stått oanvänd några timmar. Är spänningen lägre än 12V så ladda! -En batteriladdare är ett måste när man har bil!
En enkel analog batteriladdare kostar bara några hundra kronor och en multimeter runt 150:-.
I ditt fall kan det vara olika orsaker till att multiremmen gick av. En orsak kan vara att lagret i ett av spännhjulen gått sönder så hjulet inte snurrade vilket fick till följd att remmen gick av. Det kan också berott på att lagret i A/C :n eller generatorn gått trögt vilket orsakade ökad friktion vilket fick till följd att remmen gick av. Som du ser finns det olika anledningar till varför saker händer.
När det gäller att bilen inte startade men gick att rulla igång är det ett typiskt fel på tändningskontakten. Felaktig tändningskontakt gör också att startmotorn går hela tiden vilket får den att bli glödhet och gå sönder på någon minut.
En ny tändningskontakt kostar några hundra och är lätt att byta själv (åtminstone på Audi 100).

4 248 Inlägg
tisdag 12:45
Vira skrev:
zemet skrev:

Om en multirem på en bil går av så hade en serriös verkstad inte bara bytt till en ny rem utan kollat varför remen gick av.
Då hade dom märkt att något av dina löphjul eller AC kompresor eller liknande går för trögt eller rent av har skurit.

Detta kan dom ju inte gjort eftersom remmen gick av mer eller mindre direkt efter byte.

Så den verkstanden tycker jag inte verkar speciellt kunniga eller seriösa.

4 248 Inlägg
tisdag 12:47
När du säger att bilen är "död" innebär det att startmotorn klickar?
Eller händer inget alls?
Tänds belysningen? Är den svag?

Om startmotorn inte går runt men belysningen tänds och verkar stark så är det nog fel på ditt tändningslås eller startmotorn som gått sönder.

10 Inlägg
tisdag 14:15
Trådstartare
zemet skrev:
Eller händer inget alls?

Om startmotorn inte går runt men belysningen tänds och verkar stark så är det nog fel på ditt tändningslås eller startmotorn som gått sönder.

Ljus, centrallås, ac, radio funkar men det klickar när man vrider nyckeln utan försök att starta.
Så nu är den på verkstad och får en ny startmotor.
Förstår inte riktigt hur bilar funkar uppenbart för jag skulle aldrig gissa att en startmotor kan gå sönder medans bilen står stilla i fem dagar på en verkstad.

10 Inlägg
tisdag 14:17
Trådstartare
zemet skrev:
Vira skrev:
zemet skrev:

Om en multirem på en bil går av så hade en serriös verkstad inte bara bytt till en ny rem utan kollat varför remen gick av.
Då hade dom märkt att något av dina löphjul eller AC kompresor eller liknande går för trögt eller rent av har skurit.

Detta kan dom ju inte gjort eftersom remmen gick av mer eller mindre direkt efter byte.

Så den verkstanden tycker jag inte verkar speciellt kunniga eller seriösa.

Jag har dock lämnat min bil där i snart10 år,aldrig något problem förr. De erkände att de missade att ACkompressorn var trasig och bjöd på arbetskostnaden för att byta den.

Forummoderator
26 453 Inlägg
tisdag 14:28
Vira skrev:
zemet skrev:
Eller händer inget alls?

Ljus, centrallås, ac, radio funkar men det klickar när man vrider nyckeln utan försök att starta.
Förstår inte riktigt hur bilar funkar uppenbart för jag skulle aldrig gissa att en startmotor kan gå sönder medans bilen står stilla i fem dagar på en verkstad.

Gissar på..Mekonomen verkstad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 Inlägg
tisdag 14:38
Trådstartare
Mack skrev:
Vira skrev:
zemet skrev:
Eller händer inget alls?

Nej. Och jag vill inte klaga på verkstaden, det är olyckligt att det blev en miss men de har varit extremt hjälpsamma nu, bla bjudit på arbetskostnaden för att byta ACkompressorn och tar hälften av arbetskostnaden för att byta startmotorn nu.
Dessutom kom en av dom hem till mig idag för att hjälpa till att starta bilen så jag kom bort med den till verkstaden.

Forummoderator
26 453 Inlägg
tisdag 14:50
Vira skrev:
Mack skrev:
Vira skrev:

Nej. Och jag vill inte klaga på verkstaden, det är olyckligt att det blev en miss men de har varit extremt hjälpsamma nu, bla bjudit på arbetskostnaden för att byta ACkompressorn och tar hälften av arbetskostnaden för att byta startmotorn nu.
Dessutom kom en av dom hem till mig idag för att hjälpa till att starta bilen så jag kom bort med den till verkstaden.

Ah, ja men då låter det ju som att de vill ta lite ansvar i alla fall.
Då var det garanterat inte Mekonomen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 625 Inlägg
tisdag 16:14
Vira skrev:
zemet skrev:
Eller händer inget alls?

Du skulle kunna låta någon stöta på startmotorn medans du kör på startläget.
Om startmotorn funkar då så sätter jag en slant på kolen endera kärvar, är så slitna att byrålådeeffekt uppstår, eller att fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn har tappat spänsten.
Byt startmotor och kolla om det hjälper.

6 408 Inlägg
tisdag 19:31
Om nu startmotorn är sönder så måste man ju fråga sig ...Varför fungerar inte startmotorn? Är det för låg batteri spänning (kollar man med multimeter) eller beror det på att tändningkontakten har kopplat in startmotorn  och fått den att gå hela tiden när man startat motorn (tar kål på en ny startmotorn på någon minut) Hur vet jag det ? Jo Brorsan gjorde av med tre startmotorer på ett halvår innan vi kom på vad som var felet ...(tändningskontakten bakom tändningslåset)!

Fri fart för ett fritt folk!
14 612 Inlägg
tisdag 22:07
det kan vara så enkelt att pga låg spänning så gick startmotorn sönder det kan hända sen är det sällan så att ett problem kommer ensamt utan när det jävlas så jävlas det bara mer och mer..  så är det tyvärr bara.. smile

har slagits med min bil några veckor och rätt vad det är från ingstans så dör generatorn.. och självklart så börjar det regna och jag MÅSTE ha bilen dagen efter smile  så där stog jag och renoverade min generator i totalt ösregn smile
för det måste så klart inte bara dugga lite utan det ska bli fucking storm när man står där smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 408 Inlägg
10 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Startmotorn är bytt nu och den går äntligen som den ska. Batteriet är oxå kollat och både det och generatorn är bra.
Men hade någon sagt till mig för 1.5 vecka sen att min bil skulle kosta mig 16000 kr i reparation nu så skulle jag nog köpt en annan  men nu har den: Ny Startmotor, ny Multirem och remhjul och ny ACkompressor plus gas.

Tack för alla svar!
Senast redigerat av Vira (för 19 timmar sedan)

Sök