Ska låsa vevaxel för att låsa kamaxlar i rätt läge för vidare jobb med byte av tätningar för kammar och vev.
Vet hur allt går till och har beställt två olika verktyg enligt motorkod B5254T2.
Inget av dem fungerar.
En snurrar på veven och jag håller verktyget mot blocket i hålet bakom startmotorn men den låser aldrig.
Har snurrat motorn tiotals gånger, same same oavsett läge.
Rätt läge är cirka 10 grader före TDC.
Ibland petar något ut verktyget ngn centimeter men det är allt som händer.
Har även provat med en förlängare enligt bild då jag tänkte att verktygen helt enkelt var för korta men den går att stoppa in hela utan att ngt händer.
Hur är det möjligt??
Låser verktyget rakt mot vevaxeln eller vad är det om det ska "kroka i"?
Ska låsa vevaxel för att låsa kamaxlar i rätt läge för vidare jobb med byte av tätningar för kammar och vev.
Vet hur allt går till och har beställt två olika verktyg enligt motorkod B5254T2.
Inget av dem fungerar.
En snurrar på veven och jag håller verktyget mot blocket i hålet bakom startmotorn men den låser aldrig.
Har snurrat motorn tiotals gånger, same same oavsett läge.
Rätt läge är cirka 10 grader före TDC.
Ibland petar något ut verktyget ngn centimeter men det är allt som händer.
Har även provat med en förlängare enligt bild då jag tänkte att verktygen helt enkelt var för korta men den går att stoppa in hela utan att ngt händer.
Hur är det möjligt??
Låser verktyget rakt mot vevaxeln eller vad är det om det ska "kroka i"?
Verktyget som ska låsa vevaxeln låser den enbart när du snurrar den motsols. Basically, du snurrar vevaxeln i klockansriktning, tillslut skjuts verktyget ut som du märkt, då snurrar du lite till så att du återigen kan trycka in verktyget till max, när du åter fått in verktyget till max då snurrar du vevaxeln "anti-clockwise" och då kommer det ta stopp och vevaxeln är i nollat läge.
Ska låsa vevaxel för att låsa kamaxlar i rätt läge för vidare jobb med byte av tätningar för kammar och vev.
Vet hur allt går till och har beställt två olika verktyg enligt motorkod B5254T2.
Inget av dem fungerar.
En snurrar på veven och jag håller verktyget mot blocket i hålet bakom startmotorn men den låser aldrig.
Har snurrat motorn tiotals gånger, same same oavsett läge.
Rätt läge är cirka 10 grader före TDC.
Ibland petar något ut verktyget ngn centimeter men det är allt som händer.
Har även provat med en förlängare enligt bild då jag tänkte att verktygen helt enkelt var för korta men den går att stoppa in hela utan att ngt händer.
Hur är det möjligt??
Låser verktyget rakt mot vevaxeln eller vad är det om det ska "kroka i"?
Verktyget som ska låsa vevaxeln låser den enbart när du snurrar den motsols. Basically, du snurrar vevaxeln i klockansriktning, tillslut skjuts verktyget ut som du märkt, då snurrar du lite till så att du återigen kan trycka in verktyget till max, när du åter fått in verktyget till max då snurrar du vevaxeln "anti-clockwise" och då kommer det ta stopp och vevaxeln är i nollat läge.
Grymt stort tack, det gjorde saken enklare och nu är vevaxel låst och jag kan ta hand om resten. Ingen har kunnat förklara den ?enkla? detaljen så du gjorde mer än min dag.
Jahaja. Tätningar vev och kammar bytta plus båda VVT enheter. Allt monterat enligt instruktioner ur VIDA. Snurrar jag motorn ett varv (två på veven) och stannar precis på märkningen enligt bild 1 och bara monterar tolk för kammar enligt bild 2, dvs inte tolk för vev, ser allt bra ut. Om jag däremot tar bort tolkar för kammar, drar fram lite till så tolken för vev hoppar in och sen låser den (backar motor) blir det enligt bild 3 och 4....
Bilder går tyvärr inte att ladda upp i fotoalbum så jag får länka
Jahaja. Tätningar vev och kammar bytta plus båda VVT enheter. Allt monterat enligt instruktioner ur VIDA. Snurrar jag motorn ett varv (två på veven) och stannar precis på märkningen enligt bild 1 och bara monterar tolk för kammar enligt bild 2, dvs inte tolk för vev, ser allt bra ut. Om jag däremot tar bort tolkar för kammar, drar fram lite till så tolken för vev hoppar in och sen låser den (backar motor) blir det enligt bild 3 och 4....
Bilder går tyvärr inte att ladda upp i fotoalbum så jag får länka
Ingen låser veven och inte kammarna heller vad jag minns och stämmer av utan kör markeringarna de gjort på kamdreven och sen nere på veven.
Alltså backar ingen motorn utan drar medsols två varv och stämmer av, då ser ju mitt också rätt ut.
Det måste ju helt enkelt vara det eftersom allt är ihopsatt med tolkarna i vilket helt omöjliggör något att stå fel.
Den videon med backmans låser både vev och kamaxlar som man ska göra.
Har de varit låst med tolkar så ska de ju stämma, sen vvt är ju just att kugghjulet SKA kunna röra sig utan att kamaxeln rör sig. Å har du inte oljetryck å drar motorn baklänges så borde de rimligen bli så att VVT drevet rör sig och inte kamaxeln.