1830
Sök

Koppling på Volvo V70 (2012)

117 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#1
Jag tänkte höra om kopplingen till min Volvo V70 DrivE från 2012.

Imorse när jag kom ut, så låg pedalen närmare golvet. Det gick fortfarande att köra med dem och åkte till jobbet. Jag drog sedan upp den med foten och då kändes den som början som vanligt. Men sedan har det liksom blivit en puckel en bit upp och sedan "flapp" så kommer pedalen upp.

Jag bytte koppling för kanske fyra år sedan och då var det ett tickande ljud i motorn. Det blev riktigt dyrt - kanske 18000kr.
Och jag kör bra med kopplingen - släpper den helt och har inte kört tunga släp eller så, sedan dess.

Nu har jag inne hos en enklare verkstad, och han trodde att man behövde byta kopplingen. Han tyckte det var lite bränd lukt, men jag kände den inte riktigt själv. Så jag är osäker på om han kan ha rätt och är väldigt o-pepp på att lägga ut så mycket pengar.

Så jag undrar om han har rätt och hur jag ska gå vidare?
Är det farligt att köra med den?
Och om det nu är kopplingen som rasat igen - då borde det väl vara något annat som är fel i bilen som sliter på kopplingen? De ska väl inte rasa alls...
Och - tänker jag fel om jag tänker att om det nu luktar bränt - gör det inte det om inte kopplingen går ihop ordentligt? Om nu felet sitter någon annanstans..

Jag kan tillägga att jag inte är någon van bilmeckare själv.

6 451 Inlägg
10 juni
#2
Om det luktar bränd koppling så beror det på att du har foten på kopplingspedalen under körning! Kopplingen slirar då lite hela tiden


117 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Om det luktar bränd koppling så beror det på att du har foten på kopplingspedalen under körning! Kopplingen slirar då lite hela tiden

Tack för svar! :-)
Det har jag inte, men kanske blir det samma effekt om kopplingen inte riktigt ligger på som den ska?
Senast redigerat av Orfeus (10 juni )

3 032 Inlägg
10 juni
#4
Låter snarare som hydrauliken om pedalen sackar ihop.
Kan givetvis bero på tryckplattan, men jag tror snarare på det förstnämnda.

Tämligen enkelt att felsöka;
Nyp slangen mellan huvud- och slavcylinder med exempelvis en svetstång (bit trasa över slangen först för att undvika skador).
Brukar vara rör > slang > rör.
Känn på kopplingapedalen med slang nypt;
Kan du med lagom handkraft trycka ned pedalen så är huvudcylindern kass.

Skulle huvudcyl visa sig vara bra så går misstankarna mot slavcylindern.
Jag vet inte om den är utanpå växellådan eller ej på dessa, sitter den inuti så måste ju lådan ner oavsett.


117 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Låter snarare som hydrauliken om pedalen sackar ihop.
Kan givetvis bero på tryckplattan, men jag tror snarare på det förstnämnda.

Tämligen enkelt att felsöka;
Nyp slangen mellan huvud- och slavcylinder med exempelvis en svetstång (bit trasa över slangen först för att undvika skador).
Brukar vara rör > slang > rör.
Känn på kopplingapedalen med slang nypt;
Kan du med lagom handkraft trycka ned pedalen så är huvudcylindern kass.

Skulle huvudcyl visa sig vara bra så går misstankarna mot slavcylindern.
Jag vet inte om den är utanpå växellådan eller ej på dessa, sitter den inuti så måste ju lådan ner oavsett.

Stort tack för ett jättebra svar! :-)
Som jag tolkar dig så är det osannolikt att det är kopplingen som har rasat igen. Men möjligen kan det gå åt en del arbetstimmar om slavcylindern är dålig (?).
Jag fick tips om att börja med en luftning, så det ska jag få till om några veckor.

3 032 Inlägg
10 juni
#6
Orfeus skrev:
Jesper328 skrev:
Låter snarare som hydrauliken om pedalen sackar ihop.
Kan givetvis bero på tryckplattan, men jag tror snarare på det förstnämnda.

Tämligen enkelt att felsöka;
Nyp slangen mellan huvud- och slavcylinder med exempelvis en svetstång (bit trasa över slangen först för att undvika skador).
Brukar vara rör > slang > rör.
Känn på kopplingapedalen med slang nypt;
Kan du med lagom handkraft trycka ned pedalen så är huvudcylindern kass.

Skulle huvudcyl visa sig vara bra så går misstankarna mot slavcylindern.
Jag vet inte om den är utanpå växellådan eller ej på dessa, sitter den inuti så måste ju lådan ner oavsett.

Stort tack för ett jättebra svar! :-)
Som jag tolkar dig så är det osannolikt att det är kopplingen som har rasat igen. Men möjligen kan det gå åt en del arbetstimmar om slavcylindern är dålig (?).
Jag fick tips om att börja med en luftning, så det ska jag få till om några veckor.

Du tolkar mig rätt, ja.
Med det sagt så är det alltid svårt när man inte har bilen framför sig, så allt som jag skrivit bör tas med en nypa salt. smile

Hur som, om pedalen har fått spunk men det fortfarande går att köra med bilen så är det 99 gånger av 100 att felet ligger i kopplingshydrauliken.
Tipset du fått angående luftning är ett bra tips, däremot så kommer det ej att åtgärda felet på sikt då luft ej skall förekomma i systemet.

Edit: kolla även så att kopplingspedalen och dens fäste ser bra ut.
Hade en Mazda för ett tag sen med symptom på huvud/slavcylinder vilket visade sig bero på att fästet till pedalen hade spruckit vilket ledde till att axeln in i huvudcylindern löpte snett. smile
Senast redigerat av Jesper328 (10 juni )


117 Inlägg
onsdag 13:17
Trådstartare
#7
Så nu har bilen varit inne på verkstad! Det var två veckors väntetid på verkstaden jag brukar använda.

Den luftades, men problemet är fortfarande kvar. Jag bad när jag lämnade in den att de gärna får söka vidare om det inte blir bättre, men det hade de inte gjort. Och de sa att det var lite svårt att felsöka, så kanske borde nästa steg vara att byta det som inte var så dyrt - och det skulle då vara slavcylinder. Men han blev lite ställd när han såg att det bytet skulle kosta 6300kr.

Men är det verkligen så svårt att felsöka? Kanske borde någon annan verkstad få kolla på den, för jag har ju inte lufta att lämna in den gång på gång tills de hittar felet. Det har jag inte råd med! En fördel med den verkstaden är ju att de bytte kopplingen 2021 - och då slavcylinder mm.

Den går annars bra bilen. Det är liksom högst upp när man släpper den, som kopplingen inte har någon stuns. Längre ner känns det tydligt att pedalen tar som vanligt. Likaså verkar bromsvätkan vara. fylld som vanligt.
Men vågar vi åka med den? För visst är det en fjärder som trycker på kopplingen? Jag vill ju inte åka med typ dragläge jämt.
Senast redigerat av Orfeus (onsdag 13:18)

6 451 Inlägg
onsdag 15:47
#8
Felet du har har nog inget med luftning av systemet att göra! Jag känner igen symtomen från min egen Audi 100 avant (1989:a) för ca 20 år sedan. Då var det slavcylindern (sitter på växellådan på audi 100)  vars gummipackningar var slitna och släppte förbi bromsvätska.


117 Inlägg
onsdag 16:00
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Felet du har har nog inget med luftning av systemet att göra! Jag känner igen symtomen från min egen Audi 100 avant (1989:a) för ca 20 år sedan. Då var det slavcylindern (sitter på växellådan på audi 100)  vars gummipackningar var slitna och släppte förbi bromsvätska.

Tack för svaret!
Jo, det är många som talar om slavcylindern! Den sitter på växellådan på min bil också. Det som förhoppningsvis talar emot är att slavcylindern bara är tre år gammal.


Sök