2714
Sök

Försöker hålla liv i min Suzuki Samurai High Roof 1988

Försöker hålla min Suzuki Samurai High Roof 1988 vid liv.

11 009 Visningar
Uppdaterades senast idag 15:35
Ruter Knekt
744 Inlägg
13 januari 2024
#21
Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?
Senast redigerat av Oreggad (13 januari 2024)

Något sen på bollen

43 Inlägg
13 januari 2024
Trådstartare
#22
Oreggad skrev:
Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?

Min första bilmotor så det blir lite överarbetat för att lära mig, bättre att göra det ordentligt på en gång än att göra om det igen, nästa motor går nog dubbelt så fort. Jag går efter D24 och vw transporter t3 verkstadshandbok och sen söker jag upp resten.

Ruter Knekt
744 Inlägg
13 januari 2024
#23
Mukka_Meck skrev:
Oreggad skrev:
Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?

Min första bilmotor så det blir lite överarbetat för att lära mig, bättre att göra det ordentligt på en gång än att göra om det igen, nästa motor går nog dubbelt så fort. Jag går efter D24 och vw transporter t3 verkstadshandbok och sen söker jag upp resten.

Sweet smile Märks inte(?) att du inte pulat motor tidigare, kul! Men ja visst tar det tid jmf med om man slitit isär och ihop en och samma konstruktion några gånger.
Medan vi ändå är på det, vad ska det vara för inställning/avstånd på ventilerna? Fick hjälp att serva en mb-bussmotor (ventiljustering efter den kokat) och slog mig att samma typ av "knack" är på min ABL ... kanske inte går att göra inställning på dessa motorer? Finns väldigt sparsmakat om dessa på nätet tycker jag, får nog bli en sådan handbok för mig med.
Senast redigerat av Oreggad (13 januari 2024)

Något sen på bollen

43 Inlägg
15 januari 2024
Trådstartare
#24
Oreggad skrev:
Sweet smile Märks inte(?) att du inte pulat motor tidigare, kul! Men ja visst tar det tid jmf med om man slitit isär och ihop en och samma konstruktion några gånger.
Medan vi ändå är på det, vad ska det vara för inställning/avstånd på ventilerna? Fick hjälp att serva en mb-bussmotor (ventiljustering efter den kokat) och slog mig att samma typ av "knack" är på min ABL ... kanske inte går att göra inställning på dessa motorer? Finns väldigt sparsmakat om dessa på nätet tycker jag, får nog bli en sådan handbok för mig med.

Tack smile Har felsökt och lagat bilmotorer men inte rivit ner de helt och renoverat, cross och mopedmotorer har jag helrenoverat däremot. Har mekkat mycket i mina dagar och byggt egna cnc maskiner så en bilmotor är ingen raketforskning. Det är hydrauliska lyftare på vw motorer, vet inte vilket år de kom. ABL är väldigg lik AAZ, har för mig, de har olika tjocklek på ventilerna beroende årsmodell, även kylsystemet kan vara annorlunda. AAZ verkstadshandbok finns på nätet. Min 1,6 TD är som volvo D24 bara att jag har 2 cylinder mindre. Om det knackar konstigt är nog de hydrauliska lyftarna dåliga, de kan knacka högt då.

Mvh

43 Inlägg
15 januari 2024
Trådstartare
#25
Ventilerna är klara smile klarar att hålla -0,9 bar i över 60 sekunder så det får duga, beställt lite mer prylar till vakuumsugningsutrustningen så nästa topp blir lättare att pröva. Tog kort på alla slipade ytor med mikroskopet för att ha något som referens till nästa motor. Toppen är 0,03 konkav så det var nära att jag planade men efter ha mätt upp glidytorna för kammen som var 0,03 konvex så skulle de bli att ligga fel om jag planade så lät bli det, ev värmeriktar jag sen om det behövs. Börjat provtrycka ventilfjädrarna och Värnamon cnc fräsen får ställa upp som verkstadspress men litar inte på badrumsvågen men man tager vad man haver 🤦‍♂️ Steg 1 stämde inte på någon av fjädrarna med Steg 2 var inom toleranserna, ska försöka hitta på en bättre våg....

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-2136163be93b161cbb227a56232078c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-25620a2ad324ba02537f4f85dc018a0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-ad54081e4ccdbc3b7c50ece94c5d597c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-89ea13c4bb7829f7e62b31d0b083078a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-e13d3a15eb31d125bf0f87d6c80fa4f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d64af9e18ba450e02691b8fd0e10aed2.jpg

43 Inlägg
22 januari 2024
Trådstartare
#26
Efter att ha mätt kolvarnas uppstick som var 0,25mm för mycket så beslutade jag att svarva ner de 0,4 för att kunna justera med topplockspackningen, vill inte ha för mycket kompression för då blir den svårstartad.

Fräste ut en 76,51mm kolvfixtur för att inte skada kolvarna, gick smidigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d93e5a49a73313f8a56b77715742c4d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d869714f404e2f623cf0794e328ef2eb.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (22 januari 2024)

43 Inlägg
27 januari 2024
Trådstartare
#27
Följde en motorrenoverares guide på Youtube hur man bygger en bra och billig vakuumplata men tyckte han fick konstiga värden och det fick jag med, beror nog på pvc plasten, tillbaka till ritbordet, blir nog delrin och lufttät foam ist, beställde två olika hårdheter på foamet för att utvärdera roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-bd222abb4cbfe82fa0ae13ba9edfcf62.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (27 januari 2024)

43 Inlägg
1 februari 2024
Trådstartare
#28
Alla kolvar är äntligen monterade, behöver bara beställa en ny topplockspackning sen är allt förberett för att montera toppen.

Gjorde en ny vakuumplatta i acetal delrin och limmade på lufttät foam, nu vart det perfekt smile Monterade alla ventiler/fjädrar och provsög igen, ventil sex höll inte vakuum så de vart demontering och det visade sig att tätningen inte höll tätt men efter ha satt om den så vart det bra.

Tejpade igen alla vattenkanaler och provsög även det och det var bra så nu kan tryckarna och kammen monteras roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-30fcc8b70b5c28adc222872bf61ea920.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-b8da941ac40d51a2c5d0efc693316b9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-839f0ad1e7ae3e57b712fe14125bcc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f30a8a4d06b4c16b4577cd53f568b672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-60833297c30d142130b726ef2147496e.jpg

43 Inlägg
4 februari 2024
Trådstartare
#29
Ventilkåpan var väldigt dålig i lacken och ska snart monteras så fick göra ett snabbt färgtema beslut så prövade generera en bild med hjälp av A.I, gick emot mig själv och valde rosa metallic. Vill inte göra den för fin som slutresultat för då kommer man inte våga använda bilen roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-edb5dcc24c33fedb11f599e1db747bd0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-1ba75f3c9c647c8e561516a1d467fb4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-52c22fe2d5dcbf677474e3ede2429dc1.jpg

43 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#30
Efter lite uppehåll med annat och en dryg sjukskrivning har jag börjat pyssla lite igen.

Slipat bort all gammal färg ur tråget för att minimera smuts i oljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-fa285400a023fad49072bda4e7194dc8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-a30e042c5440b8bf33443b8eb75b9f60.jpg

Borrat upp alla hål och Slipa ur lite på växellådan enligt manualen så dax att montera växellådan snart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f07206b9c944c89dd18f56b8ffb23f24.jpg

Kollade TDC mot märkningen och det var någon grad off så knackade in verkliga TDCn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-cd17fabdc5096678a6da96a89bc5f700.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-aab8e72619646faf15c7dc73fc008a27.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-365d59e284174f3182ac222af03bb487.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d08984f24eb63d35257a99ca2f25891e.jpg

Fräste ut en fixtur för att kunna montera nya packboxen på växellådans sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-756a77c12cd68dbedbf49fd62937320a.jpg

43 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#31
Det mesta har varit lätt att få tag på men inte locket till vakuumpumpen.. Fick en till 1.9 TD så fick ninja till en lösning med att slå ur ventilerna och borra upp hålet i gammla locket och limma fast den nya ventilen så nu är det löst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-68568dbbb9cd3acf1acb21f8a51155d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-70a28d443f0594ab5c4c81dd2edf8699.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-9ebed9b6bbd5055c551465cc8cb6bcaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-fbdc4d55f1f5d0fc52d19254161846d4.jpg

Så klart har men en ovanlig variant på oljereturen från turbon så den måste byggas om så generatorn för plats men det får bli sen när motorn är provstartad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-b10d573ca4c9d6295edbf60bcff83196.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-21ec3310781dad08a1d51f3d5d6bb95c.jpg

Tydligen fick jag inte med packningen mellan grenröret och turbon så fräste ut en i koppar, får duga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-ca8c8850ce3fe71b8cb2237899ccd758.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-8d539967a9397ca040cbf9704c5dd6bd.jpg

Nollade in pumpen efter egna TDCn och fick det nära 1 mm, max är 1.05, lite safe till en början.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-bf069c03f3b3f4bd8dbfca424e06c91c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-c744605904539b577d02d4906eab8959.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-067f8a7acb3e53b603b90deb0dc42afc.jpg

Biltemas rostätare får jobba på alla detaljer som inte kan målas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-29539dd3b1ca46cc9d97ef3cd7d9bb0d.jpg

Oljefilter vinklaren på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f2ccf6851836fffc17ab43be862b7956.jpg

43 Inlägg
7 juni
Trådstartare
#32
Dieselspridarna har ca 40000 mil på nacken så det vart en grundlig undersökning och slitna är dom, undra varför de är slitna på ett ställe. Kollade även in en kina kopia och den såg helt okej ut. Blir att byta munstycke i alla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-31341d6d78b44573e822789fa210fd59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-cd858b4a2260eede46ddc784da8f2d35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-0b84b2d34dd630cc64d68c246271be6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-5e7d9008a5c7690ac1247f3a20acce16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f8c0053d1ea9e6b146b584473df49e36.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (8 juni )

43 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#33
Fortsatt lite smått med spridarna idag. En inslipad och provtestad, allt verkar fungera bra och trycket var 156-158 bar. O-ringarna gav upp i trycktestaren så blir att jaga reservdelar i veckan så man kan fortsätta

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-cae65ebf0938047dab0030b88238a57e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-6b729760a8be29286946e0eb703b26ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-8b190edea9fa6155b60cdc7a4409ecce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-17cd731bc6d1f0a37af7a2a50f0cad11.jpg

43 Inlägg
Igår 10:15
Trådstartare
#34
Spridarna levererar 155 +/- 3 bar men läcker ur lite för fort men blir inte bättre än så med kina/Indien spridare.

Startmotorn passade inte.... Bolt in.... och efter massa mail fram och tillbaka till acme visade det sig att man ska ha en startmotor från side kick eller tracker och i Sverige är det Vitara, de är längre och smalare men tydligen ska Samuraiens passa men passar inte ändå.... Slipade ner några mm på insidan av flänsen och till slut passade den.

Efter massa luftande så startade den men gick inge vidare och efter massa försök att justera tändningen men ingen förbättring så det var bara att börja läsa på om Bosch VE pumpar och öppna pumpen och det visade sig att de mesta i pumpen har torkat ihop pågrund av rapsolja.... Hällde i en flaska biltema ugn och grill rengöring och lät pumpen stå en halvtimme och sedan skölja ur hela pumpen med varmvatten och de mesta lossnade, den gick lite bättre men inte tillräckligt så det var bara att börja demontera pumpen.... Tråkigt nog har en fjäder gått sönder på två ställen så inte undra på den gick dåligt.... Om någon har delar till en Bosch VE pump så hojta till



https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f81efc2e97f248854cbaa0c36bc1c2cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-96b25d5f99b5bdb346893faee4aa2d86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-444d11ce12a6deefa22d02bb90304366.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-c0929c29cf0da950aa82f08935ce39f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-ac9f2d66b3aa80a21c060e7b073515d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-da01230aa81af1d20bc045c98f0d846a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-43c7a335f82990466eb3ce76cde4f832.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f6f7324808802da0927265380b0aa8f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-0605297dff6c92a0ffada7dc4ac54ca1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-09c29ebd7e1ad5ba6b90c66824949266.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-671b53086b15d5aa8a9515b536672f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-41bffefc4b4d6442702ab0a5fea15a43.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-c51b09248eef7373ef842632b47f7372.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-f450678a7515d77b0ce522ed5206b127.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-58fe05c739a852dc19f0043713d2695b.jpg

Ruter Knekt
744 Inlägg
för 12 timmar sedan
#35
Intressant läsning men fastnade på ventilkåpan. Har både 1.6 & 1.9 men ingen topp med pinnbultar på sidorna???

Något sen på bollen

43 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#36
Oreggad skrev:
Intressant läsning men fastnade på ventilkåpan. Har både 1.6 & 1.9 men ingen topp med pinnbultar på sidorna???

Motorn är helt orörd sen ny så jag antar att det är något som 1.6 TD ecodiesel hade

Ruter Knekt
744 Inlägg
för 8 timmar sedan
#37
Mukka_Meck skrev:
Oreggad skrev:
Intressant läsning men fastnade på ventilkåpan. Har både 1.6 & 1.9 men ingen topp med pinnbultar på sidorna???

Motorn är helt orörd sen ny så jag antar att det är något som 1.6 TD ecodiesel hade

Sannerligen ovanlig smile ta hand om den och roligt att följa ditt pussel

Något sen på bollen

43 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#38
Lånade en TD pump och bad till dieselguden om svart rök och turbo vissel. Startade lätt och svarar bra på gas så renoveringen känns än så länge lyckad.

https://youtube.com/shorts/q2clwZ0k11I? … 0FbcLqDa22

Får nog lite delar ikväll till den trasiga dieselpumpen så håller tummar och tår att det är rätt delar.
Senast redigerat av Mukka_Meck (för 6 timmar sedan)


Sök