3563
Sök

Packningsmaterial till bakljus (Honda Accord 1992a)

280 Inlägg
10 juni
Trådstartare
Har haft återkommande problem med läckage in bakom bakljuset in i bakluckan i flera år. Packningen som säljs är ur tryck sen länge. Är ju nån slags skumgummimaterial tror jag men vet inte var man hittar nått sånt likvärdigt att typ skära till själv. Osäker på tjockleken på originaldelen, är lite svårt att hitta uppgifter om.

Gäller en Honda Accord år 1992

1 180 Inlägg
10 juni
På tex biltema finns det packningsmaterial i typ kork som du får klippa rätt form ur själv. Finns olika tjocklekar.
Tex denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017980

6 465 Inlägg
10 juni
På min Audi 100 från 1989 så tätar bakljusen mot karossen med strängar av svart butylgummi! Alltså ingen packningsmaterial utan centimeter långa strängar av gummi (ungefär som tuggummi) som kan formas för hand. Har för mig att volvo sålde sån gummi på strängar eller möjligen Mekonomen.

594 Inlägg
10 juni
skreech3 skrev:
Har haft återkommande problem med läckage in bakom bakljuset in i bakluckan i flera år. Packningen som säljs är ur tryck sen länge. Är ju nån slags skumgummimaterial tror jag men vet inte var man hittar nått sånt likvärdigt att typ skära till själv. Osäker på tjockleken på originaldelen, är lite svårt att hitta uppgifter om.

Gäller en Honda Accord år 1992

Glasmästare använder butylgummi för att montera vissa bilrutor med. Borde fungera utmärkt till ditt bakljus. Många framljus är också tätade med det.
Morimoto säljer online annars.

280 Inlägg
19 juni
Trådstartare
Ja det skulle kunna vara något. Har ju provat allt annat redan, silikon körde jag en vända. Skulle kunna tänka mig att själva tätningen blir dålig av att det "bara" är fyra skruvar som trycker ihop packningen.

Butyltätning var det. Ska se om ajg får tag i något.

* Voff voff *
10 969 Inlägg
19 juni
skreech3 skrev:
Ja det skulle kunna vara något. Har ju provat allt annat redan, silikon körde jag en vända. Skulle kunna tänka mig att själva tätningen blir dålig av att det "bara" är fyra skruvar som trycker ihop packningen.

Butyltätning var det. Ska se om ajg får tag i något.

Silikon är dåligt på alla tänkbara vis, dels gör det så att inget annat fäster där i framtiden och dels skapar det rost. Som en bonus fungerar det ju även som ett "lim" så bakljusen fastnar ju rejält. Så det skulle jag definitivt undvika.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 465 Inlägg
19 juni
Som sagts ovan så använd inte silikonlim!!!! Butylgummisträngar är det som gäller!

280 Inlägg
tisdag 07:00
Trådstartare
jaka54 skrev:
Som sagts ovan så använd inte silikonlim!!!! Butylgummisträngar är det som gäller!

Sådär, nu har jag införskaffat butylgummi. De hade en rulle på Mekonomen.

Finns det något jag bör tänka på när den appliceras? Den ska ju skruvas åt inifrån armaturen, ska väl så klart skruvas åt med måtta så man inte trycker ut eländet till atomer. Men vill minnas att när jag höll på att pilla med silikonet för hundra år sen att det alltid blev nån glipj-vel precis i skarven.

594 Inlägg
tisdag 15:23
skreech3 skrev:
jaka54 skrev:

Finns det något jag bör tänka på när den appliceras? Den ska ju skruvas åt inifrån armaturen, ska väl så klart skruvas åt med måtta så man inte trycker ut eländet till atomer. Men vill minnas att när jag höll på att pilla med silikonet för hundra år sen att det alltid blev nån glipj-vel precis i skarven.

Dra ut det så att det blir lite plattare där du vill skarva och lägg det omlott en bit. Annat att tänka på är såklart att ytorna där det ska täta emot ska var så rena som möjligt.
Lycka till. ?

280 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:
jaka54 skrev:

Dra ut det så att det blir lite plattare där du vill skarva och lägg det omlott en bit. Annat att tänka på är såklart att ytorna där det ska täta emot ska var så rena som möjligt.
Lycka till. ?

Nu verkar ju vädret vara lugnt, förutom analkande skyfall. Så går ut och gör ett tappert försök. Får se om det ligger en meter pöl i däckgropen imorgon big_smile

280 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Nu började jg fundera på om det kan vara så att vattnet läcker in via själva plasten på armaturen snarare. Plockade loss den nu och såg att det var fullt i vatten på insidan av glaset. Vet inte hur det kommit dit, om det kommer utifrån, eller inifrån via det andra ev läckaget.

Vände på den och det rann ut vatten. Men det kanske är overkill att åtgärda eller att det skulle kunna vara orsaken?
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-06de526203d5242a544f84d95d6a90de.jpg

Sök