2767
Sök

Volvo V70 2013 - Byta automatväxellådsolja, endast via oljekylaren?

33 Inlägg
Igår 00:17
Trådstartare
Tjenare,

Går i tanke att flusha växellådsoljan i min V70 2013 D4. Har sett en del videor och guider på nätet där rekommendationen är att släppa på dräneringspluggen en gång och därefter köra resterande "spolningar" genom oljekylaren. Till följd av detta blev jag nu nyfiken på hur noga det är "var" man dränerar den gamla oljan, redan från ruta 0? Med andra ord, kan man ENDAST dränera via oljekylaren för att undvika att behöva sätta bilen på pallbockar och krypa under - eller vice versa, kan man endast använda dräneringspluggen för att därefter fylla på ny olja och inte alls röra oljekylaren för att eliminera ett steg? Undrar delvis av lathet men delvis också för att veta lite vad jag ger mig in på i fallet av att jobbet utförs.

Tacksam för svar!

* Voff voff *
10 959 Inlägg
Igår 07:49
Hur du än gör så måste du ju under och justera nivån med nivåpluggen under lådan när du är klar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

33 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Hur du än gör så måste du ju under och justera nivån med nivåpluggen under lådan när du är klar.

Jo, det är förstås sant smile

7 664 Inlägg
för 20 timmar sedan
Vet inte hur det är på Volvo - men på Jeepar har jag "släppt ut" oljan efter oljekylaren - härigenom får jag ju även den genomspolad - vilket jag inte får om jag släpper ut den gamla ATF-oljan före oljekylaren.
Någon dräneringsplugg på tråget har jag aldrig rört.

För länge länge sedan bytte man oljefiltret och justerade en av bandbromsarna "inifrån" när tråget var borta.
Den andra bandbromsen var åtkomlig utifrån.
Men på moderna automatlådor justeras aldrig några bandbromsar, vad jag vet.

33 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Vet inte hur det är på Volvo - men på Jeepar har jag "släppt ut" oljan efter oljekylaren - härigenom får jag ju även den genomspolad - vilket jag inte får om jag släpper ut den gamla ATF-oljan före oljekylaren.
Någon dräneringsplugg på tråget har jag aldrig rört.

För länge länge sedan bytte man oljefiltret och justerade en av bandbromsarna "inifrån" när tråget var borta.
Den andra bandbromsen var åtkomlig utifrån.
Men på moderna automatlådor justeras aldrig några bandbromsar, vad jag vet.

Ja precis, det blir ju slangen som kommer "ut" från oljekylaren man släpper på isåfall, så då oljan kört genom kylaren så kommer den ut istället för att gå tillbaka in i systemet. Vore väldigt skönt ifall detta fungerar även för Volvo smile

Sök