1220
Sök

Går snålt efter trimning.

230 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#41
Mätte igen och min mätare missade en siffra så 2690 ohm så stämmer ju.
Kan en tempgivare ändå vara kass/dålig även om mätvärden stämmer?


230 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#42
Skulle det spela nån roll om kablarna till tempgivaren skulle vara felkopplade?
Jag har skarvat in kabelhärvan en gång i tiden så därför.
Den ena kablen går till brönsleboxen och den andra till töndboxen.
Är det samma signal på båda stiften eller det skiljer?


166 Inlägg
11 maj
#43
turboblondie skrev:
Skulle det spela nån roll om kablarna till tempgivaren skulle vara felkopplade?
Jag har skarvat in kabelhärvan en gång i tiden så därför.
Den ena kablen går till brönsleboxen och den andra till töndboxen.
Är det samma signal på båda stiften eller det skiljer?

I tråden på 7/900 klubbens forum så säger dom iaf att det ska va samma resistansvärde till både bränsle å tändning.

230 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#44
Okej.
Jag kollat med förstoringsglas och kan inte se någon märkning eller siffra på givaren som säger vad det ska sitta så borde inte spela nån roll


230 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#45
Men då borde man kunna utesluta tempgivaren.
Dock kan jag dubbelkolla att sladdarna går till rätt plint i boxarna.
Vad har då mer med blandningen att göra?
Nästa del att mäta upp och utesluta.
Testade koppla förbi turbo/intercooler för ev tjuvluft.
Ingen skillnad.
Kan man mäta lambda?
Hur och vilka värde på vilka sladdar?


3 065 Inlägg
11 maj
#46
Givaren är bara en termistor, spelar ingen roll om du växlar på kablarna.
Skulle eventuellt kunna vara intressant att veta vad du har för spänning på dessa kablar inne vid styrdonet med givare inkopplad och tändning på.

Utan att veta värdet på motståndet inne i styrdonet så gissar jag på att du bör ligga runt 3.0-3.4v vid +20°, och närmare 1.0-1.4v vid 80°.


230 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#47
Detta funkar även med motorn igång?
Tänkte så man kan ha koll på olika temperaturer.


3 065 Inlägg
11 maj
#48
Ja, du får bakstifta kontaktstycket bara.
Synålar funkar bra om man inte har något annat.
Senast redigerat av Jesper328 (11 maj )


230 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#49
Okej då kör jag en test i helgen.
Jag mäter både bränsle och tändboxen.


230 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#50
Mätte vid bränsleboxen med tändning på och nu är det väl 10 grader typ ute och får 11.55 volt .
Låter inte som dom värdena du skrev


230 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#51
Efter 5 min på tomgång är den uppe på 13.2 volt


230 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#52
Den pendlar lite på tomgång.
Och afr pendlar mellan 13.9-15.5


230 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#54
Testat den en runda nu och nu känns den ganska normal att köra.
Afr pendlar mellan 13-15 vid normal körning och vid ladd ligger den runt 12 men ibland vid snabb växling känns den inte som den hänger med och dippar på 17 i afr.
Stiften ser ut som på bilden så borde vara hyfsat eller??
Sen tomgången vandrar lite och det gillar jag inte.
Vad tror ni?


230 Inlägg
4 juni
Trådstartare
#55
Var och besikta bilen nu o h alla avgasvärde var bra.
Kännt lite på bilen och gasar man sakta upp så går den ganska bra och man kan axa lite.
Växlar man snabbt så hämtar den inte sig alls utan afr värdet sticker ganska högt.
Precis som inte pumpen orkar fast det är.en ny walbro 255 pump I tanken.


686 Inlägg
lördag 21:52
#56
Bara så att du vet. Att den "dippar" i AFR är inte ovanligt. Det tar någon sekund för att allt ska ske inne i motorn. Går du i låg hastighet 2a växel, trycker på gasen rappt så bör du se AFR gå upp en aning innan datorn hinner kompensera all extra luft du tryckte in vid gaspådraget.

Samma om du växlar eller släpper gas i högre fart. Du har en massa luft och bensin, så släpper du gasen = mindre luft (alltså fett)

Professionell hatare

230 Inlägg
måndag 08:14
Trådstartare
#57
Jo helt klart.
Men den ska ju inte hacka och rycka som den gör.
Jag funderar på om något är felkopplat i kabelhärvan.
Det skumma är att den gick fint med orginal spridare och viking chip.
Fast den har alltid spikat väldigt lätt och hänger man på större spridare så märks ju problemet mer fattar jag med.
Hittade ett stift i kablen till lmm som såg ut att vara lite utbockat så tryckt till det och ska se hur den går nu.


686 Inlägg
måndag 11:59
#58
turboblondie skrev:
Jo helt klart.
Men den ska ju inte hacka och rycka som den gör.
Jag funderar på om något är felkopplat i kabelhärvan.
Det skumma är att den gick fint med orginal spridare och viking chip.
Fast den har alltid spikat väldigt lätt och hänger man på större spridare så märks ju problemet mer fattar jag med.
Hittade ett stift i kablen till lmm som såg ut att vara lite utbockat så tryckt till det och ska se hur den går nu.

Jag skulle satsa på att ryckigheten inte är pga fel i kablarna. Den är inte korrekt inställd. Problemet med att bara chippa motorerna är att du har egentligen inte någon aning alls över vad det är som sker i motorn.

-86an, är det lh 2.2? eller lh 2.4?

Den bör ju inte heller spika då du har original ecu. Den bör dra tändningen så fort den börjar spika, om den ändå spikar med fungerande knackreglering så kanske du knackar så mycket att den måste reglera utanför sitt spann. Den bör rent logiskt sett inte spika mer med större spridare. Större spridare med chip bör spruta in MER bensin i cylindrarna som kyler ned förbränningsutrymmet. Det här minskar risken för spikningar.

Du får fortsätta felsöka tills du kan få den att gå en aning bättre. Se till att den får bra AFR genom varvtalen först, och sen kan du behöva bekräfta tändningen. Dyno och stroboskop för att se vad du har för tändning genom kurvan. Eller om nya chiptillverkaren har den datan tillgänglig.

Professionell hatare

230 Inlägg
måndag 12:28
Trådstartare
#59
Det är lh 2.4 jag själv skarvat in 940 kabelhärva i min 740 härva.
Satt en gle motor från början så fanns ingen motorel alls i den.
Det är chip från dw autokonsult så borde fungera tänker jag


230 Inlägg
onsdag 19:51
Trådstartare
#60
Så testkört och resultatet blev att den går lite snålt även på tomgång.
Afr 15-16 på tomgång med lite vandrande tomgång.
Ettans växel drar den iväg som vilken bil som.
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om det inte är kabelhärvan som är felkopplad vad är det då?
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Hur kan den isf ge dåligt tryck.
Sitter ju helt nya ledningar och filter.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tillbaka på den vandrande tomgången, kan det vara nån tjuvluft?
Tjuvluft borde väl ge fet bränsleblandning eller jag tänker fel?
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra



Sök