3709
Sök

Köpa moped - var börjar jag?

153 Inlägg
torsdag 13:20
Trådstartare
Tja!

Jag vill börja pendla till jobbet, och då pendla med bil in till stan hade ruinerat mig så är jag väldigt inne på att skaffa en moped.

Jag har aldrig kört en moppe, men fått höra att man snabbt kommer in i det. Trafikvana har jag ju redan smile

Ska man ha klass 2 eller klass 1? Att vara begränsad till 25 km/h känns fruktansvärt tråkigt, medan vissa med klass 2-moppar hävdar att deras minst går 40 utan trim.

Parkering är snordyrt så klass 1 lockar inte. Om regplåten inte råkar försvinna så fort man parkerat moppen vid cykelstället?

Någon som pendlat med moppe som kan ge lite tips?

Just nu är jag inne på att köpa en klass 2-moppe som ägaren hävdar inte är trimmad men går i 45. Bara polisen köper den historien också om jag blir stoppad smile

Vad ska man kolla efter vid köp av moppe? Vill gärna ha en bensinare.

864 Inlägg
Igår 17:23
Det är inte så att du har nåt MC-kort? I sådana fall spelar ju trim och hastighet ingen roll, går den fortare än den borde klassas den väl som lätt MC om jag inte missminner mig.
Fördelen med en klass 2 moped är väl att man får köra på cykelbanor och liknande med dom, så det kan ju bli lättare att ta genvägar. Om nu reglerna ser likadana ut fortfarande.

Just nu är jag inne på att köpa en klass 2-moppe som ägaren hävdar inte är trimmad men går i 45. Bara polisen köper den historien också om jag blir stoppad

Polisen kommer enbart bry sig om topphastigheten, om du nu blir stoppad, otrimmad eller ej. Men samtidigt är ju frågan hur stor chansen är att du blir stoppad. Nu kan jag inte uttala mig om hur din färdväg ser ut och var du bor, men jag ser nog polisen max 1 gång varannan vecka på väg till och från jobbet, och kör man förståndigt lär väl det vara ett ännu mindre skäl att bli stoppad.

Om regplåten inte råkar försvinna så fort man parkerat moppen vid cykelstället?

Detta hade jag nog kört på om jag var du, sätta skylten med kardborre eller nåt så man snabbt kan plocka av den. Men då enbart för att slippa parkering, jag beivrar inte att man ska utnyttja det på nåt annat sätt.

När det kommer till typ av moped hade jag nog kollat efter vätskekyld 4-taktare på grund av en mjukare och tystare gång. 2-taktare låter så illa tycker jag smile
Gärna Piaggio eller Yamaha som brukar vara bra kvalité när det kommer till mopeder.

Que Sera, Sera

4 260 Inlägg
Igår 20:34
En anledning att inte köpa 2 takt är att du slipper lukta 2-takt avgas hela tiden.

Jävlar va man själv och polarna stank av det när man var i moppeåldern:)

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
Igår 21:18
MrHyde skrev:
Det är inte så att du har nåt MC-kort? I sådana fall spelar ju trim och hastighet ingen roll, går den fortare än den borde klassas den väl som lätt MC om jag inte missminner mig.
Fördelen med en klass 2 moped är väl att man får köra på cykelbanor och liknande med dom, så det kan ju bli lättare att ta genvägar. Om nu reglerna ser likadana ut fortfarande.

Just nu är jag inne på att köpa en klass 2-moppe som ägaren hävdar inte är trimmad men går i 45. Bara polisen köper den historien också om jag blir stoppad

Polisen kommer enbart bry sig om topphastigheten, om du nu blir stoppad, otrimmad eller ej. Men samtidigt är ju frågan hur stor chansen är att du blir stoppad. Nu kan jag inte uttala mig om hur din färdväg ser ut och var du bor, men jag ser nog polisen max 1 gång varannan vecka på väg till och från jobbet, och kör man förståndigt lär väl det vara ett ännu mindre skäl att bli stoppad.

Om regplåten inte råkar försvinna så fort man parkerat moppen vid cykelstället?

Detta hade jag nog kört på om jag var du, sätta skylten med kardborre eller nåt så man snabbt kan plocka av den. Men då enbart för att slippa parkering, jag beivrar inte att man ska utnyttja det på nåt annat sätt.

När det kommer till typ av moped hade jag nog kollat efter vätskekyld 4-taktare på grund av en mjukare och tystare gång. 2-taktare låter så illa tycker jag smile
Gärna Piaggio eller Yamaha som brukar vara bra kvalité när det kommer till mopeder.

Har du mc kort och kör trimmad moped så blir du av med dina körkort

864 Inlägg
Igår 21:31
SportPilot skrev:

Är det så illa alltså? Det trodde jag inte. Ryker alla kort, alltså oavsett behörighet?
När jag var i moppeåldern(25 år sedan) så sa polisen till oss att en trimmad moped klassas som motorcykel och att det därför krävs MC-kort för att köra den. Ingen av oss åkte fast då vi inte körde just då, dom kom förbi fritidsgården för att surra lite och vara förebyggande antar jag.
Dels kan dom ju ha haft fel, och dels så kan ju reglerna ändrats sedan dess, vad vet jag smile

Que Sera, Sera

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
Igår 21:33
MrHyde skrev:
SportPilot skrev:

Är det så illa alltså? Det trodde jag inte. Ryker alla kort, alltså oavsett behörighet?
När jag var i moppeåldern(25 år sedan) så sa polisen till oss att en trimmad moped klassas som motorcykel och att det därför krävs MC-kort för att köra den. Ingen av oss åkte fast då vi inte körde just då, dom kom förbi fritidsgården för att surra lite och vara förebyggande antar jag.
Dels kan dom ju ha haft fel, och dels så kan ju reglerna ändrats sedan dess, vad vet jag smile

Ja, du framför ett olagligt fordon... Har du körkort så ska du veta bättre så straffet blir hårdare än om du kört utan

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
för 22 timmar sedan
zemet skrev:
En anledning att inte köpa 2 takt är att du slipper lukta 2-takt avgas hela tiden.

Jävlar va man själv och polarna stank av det när man var i moppeåldern:)

trodde det var en anledning till att köpa en..    det luktar ju gött.. smile

men en 4taktare är nog lite lugnare att köra..  även trimmad är den ganska tam och låter ju inte speciellt vass....

hade en Drac rr och pendlade till jobbet ett tag 74cc och 21mm förgasare  när man klippte fullt så lät det som en cross inte speciellt smidigt iof lät den ganska normalt om man inte vred full..

men skulle nog skaffa en 25moppe en 4taktare just för att dom ställer sällan till det speciellt mycket. 
man tankar bara vanlig bensin och kör. 

en kina moppe har ganska bra stabila motorer idag
sitter en gy6 på dom reservdelar trim och sånt finns i MÄNGDER!

men utan mc kort är det farligt..    25km/h fungerar ju när man endå håller sig på cykelbanor.. 

eller så köper man en elcykel   brukar låna grabbens till jobbet ibland och det fungerar ju yppligt

Kör fort så hinner inget hända...

3 694 Inlägg
för 14 timmar sedan
Moped klass 1 får gå i 45km/h.
Ej köras på cykelbanor.
Moped klass 2 får gå i 25km/h.
Får köras på cykelbanor.

Eftersom B körkort innehas får båda framföras av trådskaparen.

Försäkringsprisskillnader vet jag inte, men ingen har skatt.

4takt motorerna hos EU mopparna är bränslesnålare MEN dom kräver inte bara regelbundna oljebyten utan också regelbunden översyn av ventilspelet.
Startar inte en 4t EUmoppe trots gnista och bensin är det ventilspelet som är för litet 9 av 10. Det MINSKAR alltså.

2t motorerna brukar gå ganska bra s0 länge dom inte sönderskruvas med större förgasare (felbestyckade) och, så länge man ser till att 2t-olja olja finns i självblandningstanken. Man luktar avsevärt mer avgas efter en åktur än med en 4t.  Enklare motor att underhålla.

Alla EU moppar har elstart, vad jag vet.
Och kick.

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
för 11 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Moped klass 1 får gå i 45km/h.
Ej köras på cykelbanor.
Moped klass 2 får gå i 25km/h.
Får köras på cykelbanor.

Eftersom B körkort innehas får båda framföras av trådskaparen.

Försäkringsprisskillnader vet jag inte, men ingen har skatt.

4takt motorerna hos EU mopparna är bränslesnålare MEN dom kräver inte bara regelbundna oljebyten utan också regelbunden översyn av ventilspelet.
Startar inte en 4t EUmoppe trots gnista och bensin är det ventilspelet som är för litet 9 av 10. Det MINSKAR alltså.

2t motorerna brukar gå ganska bra s0 länge dom inte sönderskruvas med större förgasare (felbestyckade) och, så länge man ser till att 2t-olja olja finns i självblandningstanken. Man luktar avsevärt mer avgas efter en åktur än med en 4t.  Enklare motor att underhålla.

Alla EU moppar har elstart, vad jag vet.
Och kick.

men ska man åka trimmat ska man ha mc kort för då kan man aldrig åka fast för olovlig körning då blir det mer en smäll på fingrarna och reggbes på mcn (moppen)

glöm inte bort att idag finns det skapligt okej moppar som går på batteri oxå..

Kör fort så hinner inget hända...

1 202 Inlägg
för 11 timmar sedan
SportPilot skrev:
MrHyde skrev:
SportPilot skrev:

Ja, du framför ett olagligt fordon... Har du körkort så ska du veta bättre så straffet blir hårdare än om du kört utan

Nja .. Olovlig körning (dvs framföra ett fordon utan rätt behörighet) är ett grövre brott än brott mot lagen om fordons registrering och användning (dvs framföra felregistrerat fordon trots rätt behörighet) då det senare endast ger penningböter. Olovlig körning har fängelse i straffskalan.

Se §§5 och 23
https://lagen.nu/2019:370#P23S1

Oavsett är inget av brotten något man vill ha i sitt register. När jag kör in med MCn i stan så brukar jag främst leta MC-parkering och finns inte det så ställer jag upp den där den inte är i vägen, ibland vid de tomma cykelställen, ibland vid någon husvägg på en bred trottoar eller liknande. Så länge man sköter det snyggt så tror jag inte P-vakterna är särskilt intresserade. De har fullt upp med att lappa felparkerade bilar.

Det tar ett tag innan man lär sig hur man kan parkera en tvåhjuling i stan och är du nojig i början (förstår helt den känslan) så kan du googla " mc-parkering Stockholm stad " eller vilken stad du nu ska parkera i så hittar du en karta över fria 24h parkeringar för tvåhjulingar smile
Senast redigerat av Jokabsson (för 10 timmar sedan)

7 682 Inlägg
för 9 timmar sedan
Har du MC-kort eller "gammalt" B-kort så skulle jag i ditt ställe överväga att köpa en lätt MC av scootertyp på 70 till 90 cc.
Kolla t ex in Hondas modeller på Blocket.
Vindruta och benskydd gör det uthärdligt att även på vintern köra 2-hjuling.
Körde själv för många många år sedan scooter året runt, innan jag skaffade bil.

Sök