3299
Sök

Knarrande ljud när vi backar och lös plåt under bilen?

176 Inlägg
Igår 16:08
Trådstartare
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Ni ska definitivt ta bilen till någon för ett andra utlåtande. Dock helst utan att berätta varför, dvs inte servera dom med "felet".

Resonerar som Brådhis!
Låt någon annan köra bilen och tycka till - UTAN att du berättar om vad du befarar med växellådan.

För du har väl inte tänkt byta växellådan I FÖREBYGGANDE SYFTE för att det LÄT ILLA innan du fick skyddet fastsatt?

Nej, växellådan var inget vi hade ens tänkt på och om bilverkstan bara satt på värmeskölden igen utan att säga något så hade vi varit glada och nöjda då missljudet försvunnit. Nu nämnde han ju växellådan och då såddes ju fröet av osäkerhet. Vi har också varit i kontakt med försäkringsbolaget och så som det stod formulerat i fakturan (se nedan) vi delgav dem är det inte helt otänkbart att dom betalar för bytet av växellådan (minus självrisken). I nuläget är vi lite i valet och kvalet vad vi skall göra om försäkringsbolaget ringer på måndag och säger att dom beviljar bytet under maskinskada. Även om de skulle bli så vill man ju inte göra ett så här stort ingrepp baserat på en felaktig analys, dvs. byta ut en hel fungerande växellåda bara för att. Det lutar nog mest mot att vi kör och lyssnar efter om vi kan hör missljud eller känner av fel när vi växlar, låter någon bekant provköra utan att säga något och sedan lämnar in den på Volkswagens basservicen om två  månader och ser vad dom säger. Låter detta rimligt?

567 Inlägg
för 5 timmar sedan
Med försäkringsbolaget är det viktigt att ni anmält felet i tid medans maskinskade försäkringen gäller. Vilket ni då verkar ha gjort får jag anta.

Jag hade ett liknade case där jag misstänkte dubbel-masse svänghjulet och anmälde det. Sedan sa jag att jag tänke köra ett tag till bara för att vara säker, dom sa att det var ok eftersom jag anmält det i tid. Tiden från min anmälan till inlämning på verkstaden var tydligen okritisk, dom sa att det inte gjorde något om jag avvaktade och körde vidare. Men kolla upp detta i så fall med ert försäkringsbolag när dom återkommer, dvs att ni lugnt kan vänta till oktober och ordinarie verkstadsbesök eftersom ni gjort felanmälan korrekt och i tid. Om det verkligen är fel bör det väl visa sig fram tills dess

176 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
krambriw skrev:
Med försäkringsbolaget är det viktigt att ni anmält felet i tid medans maskinskade försäkringen gäller. Vilket ni då verkar ha gjort får jag anta.

Jag hade ett liknade case där jag misstänkte dubbel-masse svänghjulet och anmälde det. Sedan sa jag att jag tänke köra ett tag till bara för att vara säker, dom sa att det var ok eftersom jag anmält det i tid. Tiden från min anmälan till inlämning på verkstaden var tydligen okritisk, dom sa att det inte gjorde något om jag avvaktade och körde vidare. Men kolla upp detta i så fall med ert försäkringsbolag när dom återkommer, dvs att ni lugnt kan vänta till oktober och ordinarie verkstadsbesök eftersom ni gjort felanmälan korrekt och i tid. Om det verkligen är fel bör det väl visa sig fram tills dess

Tack för inputen. Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) meddelade ganska omgående att dom godkände skadeanmälan och att räknas som maskinskada. Dom vill dock ändå göra en undersökning men så är det väl alltid. Trots det så känns det onödigt att lämna in den om vi inte upplever något fel längre. Risken är ju stor att det säger att det inte är något fel alls med växellådan i dagsläget. Skall kolla det där med hur det funkar om vi vill prova att köra runt med bilen ett tag och se, dvs. om de räckte med att vi anmälde den direkt för att även kunna få det åtgärdat vid ett lite senare tillfälle.

176 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Flamslag skrev:
krambriw skrev:

Tack för inputen. Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) meddelade ganska omgående att dom godkände skadeanmälan och att räknas som maskinskada. Dom vill dock ändå göra en undersökning men så är det väl alltid. Trots det så känns det onödigt att lämna in den om vi inte upplever något fel längre. Risken är ju stor att det säger att det inte är något fel alls med växellådan i dagsläget. Skall kolla det där med hur det funkar om vi vill prova att köra runt med bilen ett tag och se, dvs. om de räckte med att vi anmälde den direkt för att även kunna få det åtgärdat vid ett lite senare tillfälle.

Sök