1454
Sök

Ligier JS-50 mopedbil dör direkt när växel läggs i

1 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Hej, dotterns mopedbil stannade i morse i en korsning och jag fick komma och putta den åt sidan.
Skulle behöva lite hjälp vad jag ska felsöka om jag ev behöver fixa den till en verkstad.

Bilen startar i neutral och motorn går som vanligt på tomgång, går att varva upp osv. När Drive eller Back läggs i hugger den till och motorn dör direkt. Uppstår också något oregelbundet tickande bak mittkonsol.

Ligier har en dieselmotor med variatorrem och sekundärrem.

Någon som vet något kring detta, tacksam för hjälp.

Fri fart för ett fritt folk!
14 746 Inlägg
för 13 timmar sedan
skulle gissa på att det är något med kopplingen som slår stopp i maskin..
antingen att den slår ut och låser upp direkt och den helt enkelt inte orkar utan slir eller så har något skurit i variatorn

men bästa vägen att gå utan att någonsin kollat på en sån där mopedbil är att ta isär allt vid variatorn så du kommer åt remmen och helt enkelt fyskiskt kan vrida sakerna för att se om något är tvärstumt.  det är ju min gissning iaf.  men ren gissning..  men det lär ju vara något som sätter stopp för variatorn att snurra eller att den för snabbt försöker driva så den dödar motorn ungefär som att man dumpar kopplingen på en bil  om man inte gör det på höga varv så dör ju motorn direkt

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 746 Inlägg
för 13 timmar sedan
vart nyfiken och började googla.. frågan är om det inte är lådan som är skrot..   vad händer om du lägger i en växel och försöker putta mopedbilen?   
såg att det är en "växelåda" och allt det sitter efter rem och koppling så det är ju inte problemet..   utan något som gör att ingånde axeln i lådan inte kan snurra..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök