2004
Sök

Volvo 142 T5-arg

En 142:a med sleeper stuk utöver det vanliga!

138 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:40
32 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Helt i linje med att leva med/för bristande självinsikt så har jag alltså tänkt bryta ner en vitfemma i en 142:a och helt skita i det ljuvliga vrålet 45:or och en vass pinne från Nisse Hedlunds arkiv kan frambringa.


32 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#2
Allt började med en otroligt äcklig -68 som fått agera isbil

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1e2fc5fae57110c454e3610e4f956239.jpg


Det satt framvagn, bakvagn och instrumentbräda i den annars fattades det mesta. Så jag gjorde en bytesaffär med en kompis och hämta en -74 144 som rensades fullständigt.

sen när den fixats såpass att den gick att köra så fick den komma hem för rostlagning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1e2fc5fae57110c454e3610e4f956239.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-a5d23c85dfcf6b11de71d7e3bd9a22ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-b9caa9aba0dc2fc7791303afc6256968.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-e59e641ff3301b1caf70e00b8f9218ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-b9f92d11cffc3abc7d1afba37624df52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-6ba854a4c05db30e689eba596fce99ed.jpg


Men som vanligt är det alltid mer rost än man ser så istället började jag se mig om efter ett bättre objekt.

så jag gick till grannen som hade haft den här stående så länge jag kan minnas, en 142 från -70

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-d8d948991282979a0fb4de0f65bcff79.jpg


påbörjat att montera b230fk så torpeden är flyttad och urtaget i framvagnsbalk och skärm för att göra plats men givetvis hade den fallit ur registret..

först tänkte jag flytta över identiteten från 68:an men eftersom båda delarna av regbeviset fanns kvar skicka jag in och gjorde ursprungskontoll, som blev godkänd!

Med godkänd ursprungskontroll var det bara att sätta igång att flytta över allt från 68:an till den här. Den hade också bara framvagn, bakvagn och bräda..


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-ba04591f168b3bd2223ed074f1160da8.jpg


tillslut gick även den att flytta på för egen maskin!

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-21d41ab9f75d02a94e7c847adf893c44.jpg

Sen bokades en tid hos opus för registreringsbesiktning!

efter spänd väntan fick jag infinna mig hos dem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c246ae870de6a5421a4772f8e2a31f88.jpg

Och den slutade såklart med beröm godkänt! sen var det bara att vänta på plåtarna innan jag kunde åka på kontrollbesiktning några dagar senare...

Även den genomförd med beröm godkänt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-d5b7e77298fdcf539a7057cf19932502.jpg
Senast redigerat av Hjortjveln (för 4 timmar sedan)


32 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#3
Sen fick jag tag på en krockad 855 Turbo från -95 för 500 pezetas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-7658de156936083eb8bdfe649ab8f7c6.jpg


4 timmar skruvande senare stod framvagn med motor och växellåda kvar när karossen lyftes bort och skickades till finland för att bli konservburkar. givetvis innan det mesta av härvan klippts ur och sparats.


32 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
Som vanligt fanns murphy där och kunde ställa till det och motorn knackade vid provstart innan demontering men med tanke på priset var det svårt att klaga. så i samband med att tråget byttes till ett omsvetsat 960 tråg så bytte jag alla vevlager och ´´renoverade´´ treans tapp med våtslip och autosol. kollade även spelet med plastiguage som såg ok ut, lite stort men inget katastrofalt...


sen lekte jag dr frankenstein och provstarta i stativet, dels för att kolla så jag förstått elschemat rätt och dels för att kolla att den inte knackade längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-045b66820f9f4f3432f914fd19965ee4.jpg

Hör och häpna motorn var tyst både på tomgång och vid gaspådrag kall iallafall! så byggde en ful ställning till en kylare och starta igen..
då bubbla det frenetiskt ur expansionskärlet... klöste av toppen och tyckte den var lite väl blank i loppen, så i med skräpet i bagaget och ta det till en polare som hade planskiva och lite annat jag inte hunnit rekvirera själv..

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-6a7f1bae63f5653eedf4b5f31ab7b8fd.jpg


. och ur med kolvarna för att hena loppen när den ändå var isär såpass. och upptäckte givetvis hade lagret på treans tapp snurrat igen och såg nu att staken var SYNLIGT oval i storändan....

så ur med veven också och jaga rätt på en bättre beggad och beställa nya ram och vevlager tillsammans med I-profil stakar

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-ce2387241f8b4b5846b76b23883c2146.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-8cec87b7e1f07e5392e2f284801723f6.jpg


sen var det bara att tvätta och sen montera ihop med nya grejer



https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c4f000b72202a2e9c80d03488842d906.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-0869ed7fdb7daed95f8f11bb207884ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-bdf377208be96c694ecead24011ef2b4.jpg

givetvis schimsades fodren samtidigt, 0,6mm blev lagom tight

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c5a2787146484f2c1c916ba2035d3784.jpg

men som vanligt var det direkt problem..

hurricane I-profil stakarna blir lite för breda så när första kolven var isatt så gick inte veven att dra runt ett helt varv för att staken tog i längst ner i loppet.

men i symbios med motgångar och jävelskap plockades kolven ur igen och blocket masserades lite för att staken skulle gå fritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1cce72e5f190024ab0207a2a4e8fd9e8.jpg


sen gick det av bara farten så stod det ett färdigt longblock med I-profilstakar och glt kammar framför mig big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-27ea70ce59d59bc26f1d3dabf30e2a4e.jpg

I sann 2010 anda skippades även kamremskåpan som någon redan brutit sönder sen tidigare.



Sök