Som vanligt fanns murphy där och kunde ställa till det och motorn knackade vid provstart innan demontering men med tanke på priset var det svårt att klaga. så i samband med att tråget byttes till ett omsvetsat 960 tråg så bytte jag alla vevlager och ´´renoverade´´ treans tapp med våtslip och autosol. kollade även spelet med plastiguage som såg ok ut, lite stort men inget katastrofalt...
sen lekte jag dr frankenstein och provstarta i stativet, dels för att kolla så jag förstått elschemat rätt och dels för att kolla att den inte knackade längre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-045b66820f9f4f3432f914fd19965ee4.jpg]()
Hör och häpna motorn var tyst både på tomgång och vid gaspådrag kall iallafall! så byggde en ful ställning till en kylare och starta igen..
då bubbla det frenetiskt ur expansionskärlet... klöste av toppen och tyckte den var lite väl blank i loppen, så i med skräpet i bagaget och ta det till en polare som hade planskiva och lite annat jag inte hunnit rekvirera själv..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-6a7f1bae63f5653eedf4b5f31ab7b8fd.jpg]()
. och ur med kolvarna för att hena loppen när den ändå var isär såpass. och upptäckte givetvis hade lagret på treans tapp snurrat igen och såg nu att staken var SYNLIGT oval i storändan....
så ur med veven också och jaga rätt på en bättre beggad och beställa nya ram och vevlager tillsammans med I-profil stakar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-ce2387241f8b4b5846b76b23883c2146.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-8cec87b7e1f07e5392e2f284801723f6.jpg]()
sen var det bara att tvätta och sen montera ihop med nya grejer
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c4f000b72202a2e9c80d03488842d906.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-0869ed7fdb7daed95f8f11bb207884ae.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-bdf377208be96c694ecead24011ef2b4.jpg]()
givetvis schimsades fodren samtidigt, 0,6mm blev lagom tight
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c5a2787146484f2c1c916ba2035d3784.jpg]()
men som vanligt var det direkt problem..
hurricane I-profil stakarna blir lite för breda så när första kolven var isatt så gick inte veven att dra runt ett helt varv för att staken tog i längst ner i loppet.
men i symbios med motgångar och jävelskap plockades kolven ur igen och blocket masserades lite för att staken skulle gå fritt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1cce72e5f190024ab0207a2a4e8fd9e8.jpg]()
sen gick det av bara farten så stod det ett färdigt longblock med I-profilstakar och glt kammar framför mig

![https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-27ea70ce59d59bc26f1d3dabf30e2a4e.jpg]()
I sann 2010 anda skippades även kamremskåpan som någon redan brutit sönder sen tidigare.