Bilen hämtades hem på släp, VVT-som var glapp och behövdes renoveras. Hade varit stående hos dåvarande ägaren ett par månader och inte startats på ett tag så en ren chansning att det skulle fungera att få. Samtidigt byttes kamrem, generatorrem, hjul och spännare. Bilen startade upp på första försöket - vilket var väldigt lättande. Efter att ha skruvat med den här uppskattar jag Volvo än mer! Själva motor jobbet tog ett par månader då VVT-ventilen lämnades iväg på renovering istället för att köpa en ny, och det tidsmässigt inte fanns utrymme för att göra förrän i december månad då det var som absolut kallast. Men det gick det också!
Tack till Tony som asen alltid ställer upp när det behövs skruvas med bil!
Senast redigerat av bloppan (för 6 timmar sedan)
Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
När bilen startades upp för första gången så kördes den till jobbets tvätthall för att tvättas av och inspekteras. Den är inte i ett perfekt skick karossmässigt, en del rost och begynnelse till rost på klassiska Volvo ställen. I övrigt så var det yttre i bra skick. Inredningen beige och ljus inte det trevligaste - vi ville byta redan här, men kommer till klädsel byte längre fram och anledning till det.
Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)
Urstädning av bilen, välbehövligt då den gått som strögbil innan den ställdes av på grund av VVT-enheten.
Påbörjade mall med spillvirke i tandpetsformat för att se hur konstruktionen skulle bli och hur det skulle se ut, vilka mått skulle det vara - vad skulle byggas in och försvinna. Vad kommer bli svårt att komma åt i framtiden?
Det är inte snabbast man ska vara, det är uthålligast som vinner.. :)