1962
Sök

Missljud hjul Volvo v60 d5 (2017)

2 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Vad fasiken är det som låter? Jag köpte en ny begagnad bil för ett tag sedan och efter nån vecka kom detta ljud från vänster framhjul. Det ökar i intensitet med hastigheten och försvinner ibland då jag svänger höger och ibland försvinner det helt för att sedan komma tillbaka.
Saken är den att jag har en tid på verkstad inbokad för felsökning och är det någon allvarligare problem (tex hjullager) så står förmodligen bilfirman för kostnaden. Men är det typ bara beläggen så är det nog jag själv som betalar kalaset. Skulle det vara något enklare har jag möjlighet att fixa det själv också. Är tacksam för hjälp! ?
https://vimeo.com/manage/videos/1110095771

3 706 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det där låter som bromsarna.

Kan bara allt från en fastkilad sten, trasigt bromsbelägg, till stukad bromssköld.
Ev en skiva som skiktrostat, dvs separerat.
Har sett det på två bilar nu nyligen.
Ser ofta jättefina ut från fälgen men insidan är kass.

Beläggbyte fram brukar inte kosta skjortan. Visst finns risk för en dålig skiva och ökar kostnaden.

Att detta är ett följdfel av anläggande broms är möjligt, men långt ifrån säkert. Isf bromsok eller liknande.
Men låter mest som en fastkilad sten.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

Forummoderator
26 474 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag skulle lägga en gissning på att det är en fastkilad sten.

Ett vänskapligt tips: jag hade själv detta bekymmer, men efter att ha haft lös hjulen och bänt ut bromssköldarna lite lätt (alltså ut från skivan så att säga) så mer eller mindre försvann problemet helt. Någon enstaka sten har fastnat men definitivt inte lika ofta som förr.
Detta kanske dock inte är ditt problem, men det löste mitt. (i mitt fall också en V60)

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Toppen! Tack för alla svar. Jag testar

Sök