3280
Sök

Horse C15 (motor) räckviddsförlängare ?

54 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
https://carup.se/pytteliten-bensinmotor … -rackvidd/

Någon här som hört mer om dem?
Finns de på marknaden nu ?
Pris och prestanda?

3 101 Inlägg
för 18 timmar sedan
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.

Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.
Senast redigerat av Jesper328 (för 18 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 796 Inlägg
för 9 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.

Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

mest förvånad att man väljer bensin istället för diesel.. 

diesel är både renare och mer effektivt..

bensin motorer att ta med finns redan..   honda är ju kända för elverk smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 376 Inlägg
för 8 timmar sedan
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Googlade fram detta:

Nej, dieselmotorer är generellt sett inte renare än bensinmotorer; de har högre utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider (NOx), men lägre utsläpp av koldioxid (CO2) per mil på grund av högre bränsleeffektivitet. Moderna dieselbilar är utrustade med avancerad reningsteknik som AdBlue för att minska NOx-utsläpp, men de komplexa avgaserna från diesel förblir en hälsorisk, särskilt för yrkesgrupper med långvarig exponering.

/Benny

14 796 Inlägg
för 7 timmar sedan
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Googlade fram detta:

Nej, dieselmotorer är generellt sett inte renare än bensinmotorer; de har högre utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider (NOx), men lägre utsläpp av koldioxid (CO2) per mil på grund av högre bränsleeffektivitet. Moderna dieselbilar är utrustade med avancerad reningsteknik som AdBlue för att minska NOx-utsläpp, men de komplexa avgaserna från diesel förblir en hälsorisk, särskilt för yrkesgrupper med långvarig exponering.

/Benny

2010 såldes min polo ny då var den skattefri en så kallad miljöbil..   
det är en diesel.. om det dög då duger det nu! smile
nox är något man på senare tid ens börjat prata om..   mer effektiva och läga co2 utsläpp med hvo.   jag ser bara vinster med en dieselmotor  och är alltid rätt väg att gå om man vill ha en effektiv bränslemotor.   framför allt som i en generator där man verkligen har nytta av den låga förbrukningen där den är mest effektiv vid ett visst varvtal. 
scania har motorer utan dpf som endå klarar utsläppskraven..  med adblue som är en ren efterbehandling omvandlar nox till  kväve..  en liten 4cyl dieselmotor borde gå att få väldigt effektiv vid ett givet varvtal.   som slår en bensinmotor på fingrarna alla dagar i veckan

3 101 Inlägg
för 1 timme sedan
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

14 796 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

när man har en maskin som går på en konstant belasning går det ju att verkligen maximera en dieselmotor. 

nu är detta inget nytt utan i Kanada är det en firma som håller på att utveckla lastbilar med diesel generator..
just för att få det bästa ur 2 världar. 

https://www.youtube.com/@EdisonMotors/featured

Sök