3307
Sök

Horse C15 (motor) räckviddsförlängare ?

57 Inlägg
6 september
Trådstartare
#1
https://carup.se/pytteliten-bensinmotor … -rackvidd/

Någon här som hört mer om dem?
Finns de på marknaden nu ?
Pris och prestanda?

3 111 Inlägg
6 september
#2
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.

Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.
Senast redigerat av Jesper328 (6 september )


Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
7 september
#3
Jesper328 skrev:
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.

Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.

mest förvånad att man väljer bensin istället för diesel.. 

diesel är både renare och mer effektivt..

bensin motorer att ta med finns redan..   honda är ju kända för elverk smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 382 Inlägg
7 september
#4
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.

Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.

mest förvånad att man väljer bensin istället för diesel.. 

diesel är både renare och mer effektivt..

bensin motorer att ta med finns redan..   honda är ju kända för elverk smile

Googlade fram detta:

Nej, dieselmotorer är generellt sett inte renare än bensinmotorer; de har högre utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider (NOx), men lägre utsläpp av koldioxid (CO2) per mil på grund av högre bränsleeffektivitet. Moderna dieselbilar är utrustade med avancerad reningsteknik som AdBlue för att minska NOx-utsläpp, men de komplexa avgaserna från diesel förblir en hälsorisk, särskilt för yrkesgrupper med långvarig exponering.

/Benny

Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
7 september
#5
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Har hört talas om deras motorer, men känner bara till att Mazda har små wankelmotorer som räckviddsförlängare.
Antagligen för att elbilar inte intresserar mig.

Hursom så finner jag inte så mycket teknisk info om denna.
Antar att det är en Atkinson/Miller-motor så vi kanske har en verkningsgrad på 40-42%.
Hur mycket effekt genererar generatorn?
Vad för slags förluster har vi genom likriktaren?
Vad blir kostnaden för varje producerad kW som når batteriet, billigare än att stanna och DC-ladda?

Jag tror snarare på fullhybrider eller plugin än elbil med påhängsmotor.

mest förvånad att man väljer bensin istället för diesel.. 

diesel är både renare och mer effektivt..

bensin motorer att ta med finns redan..   honda är ju kända för elverk smile

Googlade fram detta:

Nej, dieselmotorer är generellt sett inte renare än bensinmotorer; de har högre utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider (NOx), men lägre utsläpp av koldioxid (CO2) per mil på grund av högre bränsleeffektivitet. Moderna dieselbilar är utrustade med avancerad reningsteknik som AdBlue för att minska NOx-utsläpp, men de komplexa avgaserna från diesel förblir en hälsorisk, särskilt för yrkesgrupper med långvarig exponering.

/Benny

2010 såldes min polo ny då var den skattefri en så kallad miljöbil..   
det är en diesel.. om det dög då duger det nu! smile
nox är något man på senare tid ens börjat prata om..   mer effektiva och läga co2 utsläpp med hvo.   jag ser bara vinster med en dieselmotor  och är alltid rätt väg att gå om man vill ha en effektiv bränslemotor.   framför allt som i en generator där man verkligen har nytta av den låga förbrukningen där den är mest effektiv vid ett visst varvtal. 
scania har motorer utan dpf som endå klarar utsläppskraven..  med adblue som är en ren efterbehandling omvandlar nox till  kväve..  en liten 4cyl dieselmotor borde gå att få väldigt effektiv vid ett givet varvtal.   som slår en bensinmotor på fingrarna alla dagar i veckan

Kör fort så hinner inget hända...

3 111 Inlägg
7 september
#6
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.
Senast redigerat av Jesper328 (7 september )


Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
7 september
#7
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

när man har en maskin som går på en konstant belasning går det ju att verkligen maximera en dieselmotor. 

nu är detta inget nytt utan i Kanada är det en firma som håller på att utveckla lastbilar med diesel generator..
just för att få det bästa ur 2 världar. 

https://www.youtube.com/@EdisonMotors/featured

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 329 Inlägg
7 september
#8
Tror att Xpeng ska komma med en elbil med inbyggd generator som hela tiden snurrar på optimala varv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 008 Inlägg
7 september
#9
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?

Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien. wink Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör. wink
Senast redigerat av Brådhis (7 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
7 september
#10
Hybrid_ skrev:
Tror att Xpeng ska komma med en elbil med inbyggd generator som hela tiden snurrar på optimala varv?

finns ju annars en portabel honda motor som passar perfekt i frunken på alla elbilar smile

Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?

Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien. wink Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör. wink

det finns vissa nackdelar.. men har kört min polo diesel dessutom optimerad orimligt korta sträckor..  typ andra sidan motorvägen från där jag bor typ 3-4min färd hemifrån mig till en parkering vi har lite bussar stånde på.    har varit säker på att den ska protestera men faktist inte gjort det än så länge.. 

men med en generator så kommer den ju bara starta när batteriet behöver laddas och då får man ju anta att den är igång tills batteriet är fullt igen.   och det är ju inte gjort på 3-4min så det bör nog fungera yppligt..  men som hybrid så finns det ju vissa nackdelar..  om man kärringkör.  kör man normalt så har man ju full gas och den bör bli varm även då smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 111 Inlägg
7 september
#11
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?

Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien. wink Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör. wink

Det är sannolikt en av anledningarna, ja.
Nu syftar jag visserligen på en liten diesel som räckviddsförlängare och inte som alternativ i en hybrid (även om det receptet återfinns i vissa Mercor, Audi, m.fl.).

Säg att den knallar igång när man är nere på 20% SoC och får gå tills att man uppnår 60-80%.
Går säkert att hitta på något klyftig lösning för att förvärma motorn precis som man gör med batterier även om det kräver separata slingor.
Meeeeen som sagt så tror jag inte på elbilar med räckviddsförlängare. smile


326 Inlägg
8 september
#12
Bara man får "känna" att man kör elbil och räddar isbjörnar så är allt ok, lite som när Greta seglade till Amerika men personalen på segelbåten flögs fram-å-tillbaka i två omgångar. Men det kan ju inte vara värre än att köra el-bil och ladda den med el producerad av olja i Karlshamnsverket?


57 Inlägg
onsdag 23:24
Trådstartare
#13
Tackar alla ovanstående för synpunkter och engagemang.

57 Inlägg
onsdag 23:31
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Tror att Xpeng ska komma med en elbil med inbyggd generator som hela tiden snurrar på optimala varv?

finns ju annars en portabel honda motor som passar perfekt i frunken på alla elbilar smile

Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.

Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning. smile
Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.

Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?

Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien. wink Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör. wink

det finns vissa nackdelar.. men har kört min polo diesel dessutom optimerad orimligt korta sträckor..  typ andra sidan motorvägen från där jag bor typ 3-4min färd hemifrån mig till en parkering vi har lite bussar stånde på.    har varit säker på att den ska protestera men faktist inte gjort det än så länge.. 

men med en generator så kommer den ju bara starta när batteriet behöver laddas och då får man ju anta att den är igång tills batteriet är fullt igen.   och det är ju inte gjort på 3-4min så det bör nog fungera yppligt..  men som hybrid så finns det ju vissa nackdelar..  om man kärringkör.  kör man normalt så har man ju full gas och den bör bli varm även då smile

Har du möjligen någon länk till sådan portabel Honda motor?

3 111 Inlägg
torsdag 10:44
#15
Viktigt för elbilsägare att tänka på är att INTE lasta i mer i frunken än vad den klarar av utan förstärkningar.
Bilen i bild nedan hade ca 30kg i frunken. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-89da92f2ef38f5fdeafec05d782bedd7.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 10:45)


57 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#16
Jesper328 skrev:
Viktigt för elbilsägare att tänka på är att INTE lasta i mer i frunken än vad den klarar av utan förstärkningar.
Bilen i bild nedan hade ca 30kg i frunken. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-89da92f2ef38f5fdeafec05d782bedd7.jpg

Hade isf tänkt mig att ha någon typ av räckviddsförlängare (prisvärd, liten och smidig) som ger minst tio mil extra, i bagagen på vår rullstolsfraktande Renaut Kango Family e tech (den har ingen "frunk")

Det kan ju (som du nämnde tidigare) vara en bättre ide att stanna och snabbladda men det är inte alltid läge att stanna med dottern ( hon blir lätt stressad) så...
då kunde ju kanske räckviddsförlängare vara ett alternativ (vi klarar dock de flesta resor med Kangoons nuvarande räckvidd)

5 Inlägg
för 1 timme sedan
#17
Att installera en räckviddsförlängare kräver en del mjukvarumodifiering då en elbil inte kan köras och laddas simultant samt givetvis en ombyggnation för hårdvarans inkoppling.
Laddeffekten behöver dessutom vara relativt hög för att det ska göra någon nytta på kort tid.
Eftersom att snabbladda inte är ett alternativ ser jag det som att det behövs ett annat fordon med tillräcklig räckvidd redan från monteringsbandet.
BMW i3 fanns i en REX-version tidigare, men den lades ner pga låg efterfrågan och batteriutveckling som gjorde den omodern.
Horse uppfinner alltså hjulet igen.
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)


Sök