1587
Sök

Hylsa för däck

262 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Är dessa hylsor som exempelvis Makita och andra märken så mycket bättre än det som finns på Biltema och Jula?
Ska användas med mutterdragare för att lossa däck.
Sett att det finns svarta hylsor, är det mycket bättre än kromade?

Tack på förhand

https://www.amazon.se/Makita-E-12354-3- … amp;sr=8-1

84 Inlägg
för 11 timmar sedan
De länkade hylsorna fungerar utmärkt att använda med maskin.

Svarta hylsor, krafthylsor, är den enda typen av hylsor du ska använda med mutterdragare.
Chrome Vanadium, de blanka är för tunnväggiga och kan spricka, ibland gör dom det så det flyger splitter.
Senast redigerat av The-GOAT (för 11 timmar sedan)

262 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:

Svarta hylsor, krafthylsor, är den enda typen av hylsor du ska använda med mutterdragare.
Chrome Vanadium, de blanka är för tunnväggiga och kan spricka, ibland gör dom det så det flyger splitter.

Oj, tack för info.
Så de från Makita som har färg på sig är som andra svarta hylsor?
Är det skillnad på märkes och svarta från Biltema eller Jula?

Tack på förhand

6 247 Inlägg
för 10 timmar sedan
Köper du ur biltemas kvalitetssortiment så är de nog lika bra som de där som Makita fått tag på någonstans och satt sitt namn på. Sedan beror det lite på vad du har för mutterknackare, är det en liten batteridriven så duger det med vanliga hylsor.

84 Inlägg
för 10 timmar sedan
evoline skrev:
The-GOAT skrev:

Oj, tack för info.
Så de från Makita som har färg på sig är som andra svarta hylsor?
Är det skillnad på märkes och svarta från Biltema eller Jula?

Tack på förhand

Den varianten av makitahylsor, som är mattsvarta i grunden är anpassade för användning med mutterdragare, givetvis går det att använda spärrskaft också beroende på hur kraftfullt moment som ska dragas.

Jag tycker det är stor kvalitetsskillnad på märkesverktyg såsom makita, kamaza, bacho jämfört med de billiga biltema och jula. Inte minst gällande passform och glappande på en skruvskalle/mutter.
Även fast jag enbart utför hjulskifte på min bil eller smörjer bromsok bak använder jag Makitahylsor (eller andra märkeshylsor) just för att jag vill ha bra passform/grepp på mina hjulmuttrar när jag momentdrar dessa till sina 175Nm.
Det gör så ont i knogarna när en hylsa rider på muttern och glider av.
Senast redigerat av The-GOAT (för 8 timmar sedan)

3 751 Inlägg
för 8 timmar sedan
En slående/knackande maskin ska ha hylsor särskilt för det.  Ofta svarta, men kan vara andra färger, speciellt för hjul.

Köp dom var du vill.
Gott nog för privatpersoner som skruvar medelmycket.

Dra INTE åt för hårt.
Det gör dom flesta amatörer med slående maskiner och sen blir det gängproblem.
OCH problem att lossa.

Dra det sista för hand som vanligt, eller, om man är osäker, med momentnyckel.
Momentet står i boken.

Glöm inte att efterdra
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)

262 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Tack för svaren

Sök