3094
Sök

Volvo V40 hot start problem

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har ett problem som behöver felsökning.
Det är en V40 2004 automat låda, bensin miltal ca 22000 mil.
Här kommer jag beskriva allt så hoppas att nån vet hur ska jag fixa det.

För ca 2 år fick vi problem med växel, när man startar på P, bilen startar inte.
Då byte vi startmotor och bilen funkade bra ca ett år, sen återkom samma fel men väldigtsällan,  kanskeen gång var 4 månader och då använd vi bilen dagligen.

Nu har vi samma problem igen. Men vi använder bilen sällan ändå upprepar sig mycket. Kör ca 5 km fram och parkerar ca 8 timmar sen 5 km tillbaka. 3 ggr per vecka.
Om jag startar bilen på morgonen funkar den direkt.
Om jag kör lite , parkerar och sen startar den då kan det hända att den startar inte.
Det händer då och då.
En gång jag hade parkerat bilen 3 timmar,  startade och den funkade direkt.  Körde 5 minuter, parkerade för att handla en sak, ca 5 minuter efter gick det inte att starta.

Batteriet är inte nytt, den är ca 5 år gammal, men testade ( när bilen inte startar ) att tutta och funkade perfekt och testade strålkastare funkar också.

När bilen inte startar testade lägga på R och fick packning lampa funka.

När bilen inte funkade, så kan den funka igen utan att röra växellåda igen, en gång när den inte startade,  lämnade bilen och sen om 2 timmar startade den och då direkt funkade.

När den inte startade testade med att röra lite/ knuffa startmotor och inget resultat.

Hur tänker ni att försätta felsöka?
Senast redigerat av Rasmot (för 2 timmar sedan)

3 770 Inlägg
för 48 minuter sedan
Så vad händer när du försöker starta?

Gnuggar startmotorn uran att motorm startar, eller går inte ens startmotorn?

Jag TROR du menar att startmotorn inte går.
Klickar det i den?
Ett lite rejälare klick än ett diskret från ett relä alltså

7 Inlägg
för 39 minuter sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så vad händer när du försöker starta?

Gnuggar startmotorn uran att motorm startar, eller går inte ens startmotorn?

Jag TROR du menar att startmotorn inte går.
Klickar det i den?
Ett lite rejälare klick än ett diskret från ett relä alltså

Det händer inget alls. Som om jag har inte försökt starta  den. Startmotorn gungar inte, inte nån ljud alls kommer. Inte heller nåt som klickar.

Sök