3054
Sök

Trimma b230

32 Inlägg
måndag 19:23
Trådstartare
Har en Volvo 745  b230f från 88 med lh 2,2 systemet
Jag tänkte sugtrimma lite och har lite funderingar.
Vill ju ha ut mycket av så lite som möjligt
Men tänkte plana av toppen och matchporta den,
Sitter extraktor på i dagsläget
Sen blir det trattar eller förgasare.
Självklart ska jag byta ut den tråkiga m-camen men vad ska man ha?
Vad fungerar bra till sugmotorer och ger bra gång och lite mer effekt?
Sedan undrar jag om det går att chippa en med lh2,2 eller om det är allt för krångligt? Jag har hört olika saker från alla jag har frågat.

5 888 Inlägg
måndag 21:21
Kasta LH där det hör hemma och montera eftermarknadssprut, speciellt om du ska köra separata spjäll.

Kamaxlar finns i mängder så hänger mer på budget och vad du är ute efter för register.
Av dom original-kamaxlar jag testat så föredrar jag K-kam men svår få tag i, speciellt med fördelarspår.
H-kam funkar fint i 531 men har aldrig provat i en 530.
Eftermarknadskam har jag än så länge aldrig testat, men finns förmodligen betydligt mer optimal kam på eftermarknaden än vad Volvo utvecklat på 80-talet.

32 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Kasta LH där det hör hemma och montera eftermarknadssprut, speciellt om du ska köra separata spjäll.

Kamaxlar finns i mängder så hänger mer på budget och vad du är ute efter för register.
Av dom original-kamaxlar jag testat så föredrar jag K-kam men svår få tag i, speciellt med fördelarspår.
H-kam funkar fint i 531 men har aldrig provat i en 530.
Eftermarknadskam har jag än så länge aldrig testat, men finns förmodligen betydligt mer optimal kam på eftermarknaden än vad Volvo utvecklat på 80-talet.

Okej, jag ska budget trimma en lekbil och är mest ute efter sjunget i motorn.
Är det helt hopplöst att hålla på med lh system när man trimmar?
Har bara ägd en trimmad bil vilket var en b230fk den hade org sprut men gick heller aldrig rent.

Blir nog både billigare tuffare och roligare med förgasare då.
Har sneglat lite på de värre folkrace kammar och försöker prata med folk som kan. Får inte ut något vettigt ur någon.
Kommer väll plana ca1,5 någonstans eller mer?
Går det att få dit en blockfördelare med den mellanaxeln eller måste jag ta en från en tex en A motor?

5 888 Inlägg
för 13 timmar sedan
I mitt tycke så är LH skräp, motorerna går ju inte ens jämnt original.

Mappningen som sitter i chippen är ju gjort för original B230F med M-kam och 530-topp.
Byter du då kam eller gör något annat som ändrar motorns effektkurva så stämmer ju inte längre mappningen.
Visst det går att fula med att justera bränsletrycket för att ge mer soppa, men det ökar ju då bränslet i hela bränslekurvan.

Absolut största problemet med LH i ditt fall med planer på separata spjäll är ju hur du ska lyckas koppla ihop 4st trattar till en luftmassemätare.

Rallyfolket brukar i regel vara hemlighetsfulla med sina motorrecept, helt förståeligt då det handlar om tävling och har man då ett bra recept man vinner tävlingar med vill man ju inte dela med sig.

Kamaxlar finns i mängder, ofta får man testa sig fram vilken man tycker bäst om.
530-topp flödar inte så värst mycket så någon herrejösses kamaxel behövs inte.

Plana topp är 1,5-2,5mm vanligast.
Har för mig man behöver kortare kamrem om man planar mer än 2mm.

Lite blandat med vilka 740/940-motorer som har drevet för blockfördelare eller inte.
Oftast har dom det inte i alla fall och du måste då byta till en axel från en Volvo 240 eller 340/360 för att kunna montera blockfördelare.

32 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Okej, tack för svar.

Sök