3610
Sök

Koppling tar långt ner på Skoda

3 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej. Har en Skoda Scala från 2020 som har ett mystiskt problem med kopplingen.
När man använder kopplingen mycket under längre tid tex vid stadskörning så börjar den ta väldigt långt ner, typ 1 cm från golvet.
Sen kan det räcka att stänga av bilen en liten stund och sen tar den normalt igen.
Bad den lokala verkstan ta en titt på läckage eller nåt annat problem men de kunde inte hitta något.
Eftersom det bara kommer ibland och sen kan det fungera bra i flera dagar så blir man förbryllad. Någon som har några förslag?

6 695 Inlägg
för 16 timmar sedan
#2
Dålig tryckplatta för kopplingen

De/Dem

3 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Dålig tryckplatta för kopplingen

Är ingen expert, man kan man byta enbart den eller är det en hel kopplingssats som gäller då?

3 789 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Man KAN byta bara enstaka del i kopplingen, men det är huvudlöst när arbetskostnaden är samma och så stor del av priset.

Men, jag skulle focusera en del på huvudcylindern för kopplingen. Det läcker inte alltid ut.

Antagligen kan du framkalla det genom att trycka kopplingen ner men inte 100% upp, upprepade gånger.

Förmodligen är vätskan aldrig bytt heller. Aldrig schema på det.
Inte superhög sannolikhet till fix, men billigt försök.
Hade en Rav4 II med det symptomet spm slutade med vätskebytet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Man KAN byta bara enstaka del i kopplingen, men det är huvudlöst när arbetskostnaden är samma och så stor del av priset.

Men, jag skulle focusera en del på huvudcylindern för kopplingen. Det läcker inte alltid ut.

Antagligen kan du framkalla det genom att trycka kopplingen ner men inte 100% upp, upprepade gånger.

Förmodligen är vätskan aldrig bytt heller. Aldrig schema på det.
Inte superhög sannolikhet till fix, men billigt försök.
Hade en Rav4 II med det symptomet spm slutade med vätskebytet.

Hur länge ska vätskan hålla igentligen,  bilen är ju knappt 5 år och gått typ 9000 mil bara?

7 748 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Om bilen har hydrauliskt påverkad koppling och det inte är fel på det systemet = luft i systemet, läckande packningar, svälld slang p g a brister i armeringen så kan det vara kopplingsarmen in till urtrampningslagret som av någon anledning sviktar = spricka.
Har jag råkat ut för på bil som visserligen hade vajerpåverkad kopplingsfunktion.

6 562 Inlägg
för 31 minuter sedan
#7
Är bilen fem år gammal så bör du byta bromsvätska! Det är ju enklaste och billigaste sättet att eliminera en felkälla.
Bromsvätska bör man byta vartannat år eller så.
Om inte det hjälper så lutar jag åt att det är antingen slavcylindern (sitter antagligen framtill på växellådan) eller också huvudcylindern nere på kopplingspedalen som har innre läckage.
Senast redigerat av jaka54 (för 27 minuter sedan)



Sök