3259
Sök

Vad är ett bra bromsvärde?

1 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#1
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

6 248 Inlägg
3 augusti
#2
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

Fri fart för ett fritt folk!
14 853 Inlägg
4 augusti
#3
Utmarks-Loke skrev:
Det är alldeles utmärkta bromsvärden, jämna och bra. Får man de värdena på besiktningen skall man vara nöjd

iof så är det ju inte speciellt ovanligt med identiska värden på hjulparen..

men det räcker med att man har lägre lufttryck i ett däck för att så liten skillnad ska synas.
och det är verkligen inga fel i huvudtaget. 

fram känner man direkt om det är olagligt dåligt   då slits nästan ratten ur näven vid inbromsningar. 

bak är en annan 5a där kan man åka utan bromsverkan på ett hjul och det känns endå inte. om inte bussningarna är klappslut i bakvagnen så den självstyr bakaxeln pga en broms tar bättre än den andra.


men det är normal värden och inget man ska bry sig om i huvudtaget..

Kör fort så hinner inget hända...

151 Inlägg
12 oktober
#4
JenniePeugeot skrev:
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

Bromsvärdena blir bättre ju kraftigare bromssystem du har på bilen, runt 2.0-2.5 fram och 1.6-2.0 bak är ett ganska normalt bromsvärde för medelbilen idag.
Även när skivor och belägg är slitna(inom toleransvärdena) så får bilen inte tappa bromseffekt ,så ett byte förbättrar inte värdena så mkt. 307 är en liten bil så det krävs inte särskilt kralliga bromsar för att få stopp på den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 853 Inlägg
12 oktober
#5
Koster skrev:
JenniePeugeot skrev:
Hej!

Jag lämnade in min bil, en peugeot 307 årsmodell 2006 för byte av bromsklossar och bromsskivor. På besiktningen ett par veckor senare fick jag bromsvärden höger fram: 2,3, vänster fram: 2,2, höger bak: 1,2, vänster bak: 1,4.

Däcken köpte jag för ca två år sedan men kör inte så mkt till vardags (mest en långköring sommar resp vinter).

Borde jag inte ha bättre bromsvärden efter att ha bytt klossar och skivor? Eller kan det vara något annat som bidrar till dessa siffror?

/Jennie

Bromsvärdena blir bättre ju kraftigare bromssystem du har på bilen, runt 2.0-2.5 fram och 1.6-2.0 bak är ett ganska normalt bromsvärde för medelbilen idag.
Även när skivor och belägg är slitna(inom toleransvärdena) så får bilen inte tappa bromseffekt ,så ett byte förbättrar inte värdena så mkt. 307 är en liten bil så det krävs inte särskilt kralliga bromsar för att få stopp på den.

beror ju oxå på hur vilken maskin man gör bromsprovet med och hur bes gubben bromsar     
men jag tror han mest oroade sig för skillnaden på varje hjulaxel..   inte så mycket om värdena var höga eller låga.

Kör fort så hinner inget hända...

3 793 Inlägg
13 oktober
#6
Den ändå godkända skillnaden kan vara bara att bromsarna inte slitit in sig rikitgt ännu.
Samt däcktryck som sagt.
Men det är bara att tuta och köra.

Högre siffror går säkert att få om man bromsar hårdare, men varför skulle dom göra det när det är skillnaden mam mäter (över visst värde.)

* Voff voff *
11 040 Inlägg
13 oktober
#7
Höga värden säger ju egentligen bara att du har en tung bil, bra friktion på däcken mot rullarna och en stark person som besiktigar...

Tex släp är ju väldigt lätta. En tom båttrailer kommer sällan över 0,6-0,7. Problemet blir då att det är väldigt lätt att komma upp i 30% skillnad vilket är gränsen. 30% av 0,6 är 0,2 så mer får det då inte skilja. Men kör du in med båttrailern lastad så kan du utan problem komma upp i 1,6-1,7. Och då är dessa 0,2 i skillnad plötsligt helt okej eftersom det i procent skiljer betydligt mindre (c:a 12-13%), fast det egentligen skiljer lika mycket...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

151 Inlägg
för 23 timmar sedan
#8
Brådhis skrev:
Höga värden säger ju egentligen bara att du har en tung bil, bra friktion på däcken mot rullarna och en stark person som besiktigar...

Tex släp är ju väldigt lätta. En tom båttrailer kommer sällan över 0,6-0,7. Problemet blir då att det är väldigt lätt att komma upp i 30% skillnad vilket är gränsen. 30% av 0,6 är 0,2 så mer får det då inte skilja. Men kör du in med båttrailern lastad så kan du utan problem komma upp i 1,6-1,7. Och då är dessa 0,2 i skillnad plötsligt helt okej eftersom det i procent skiljer betydligt mindre (c:a 12-13%), fast det egentligen skiljer lika mycket...

Med det resonemanget så skulle ju bromsar som sitter på en VW Lupo ge samma resultat i bromsbänk som bromsarna på en Bugatti Chiron, det gör dom inte på långa vägar.

Visst har friktion och vikt inverkan, men större skivor, kraftigare ok och även materialet på beläggen gör även det en gigantisk skillnad på effekten på bromsarna, det finns krav som måste uppfyllas mot vikt/effekt och även toppfart. men av kostnadsskäl så använder ju inte tillverkarna mer än det som är absolut nödvändigt för att klara kraven. Därav anledningen till att trumbromsar är godkända under en viss vikt och effekt trots att dom rent prestandamässigt ligger långt under vad skivbromsar  klarar av, det behövs inte mer!
Senast redigerat av Koster (för 23 timmar sedan)

10 Inlägg
för 18 timmar sedan
#9
Du har jättebra bromvärden som sagt det är skilnaden på hö vä som man tittar på förutom på parkeringsbromsen som måste ta en viss procent av bilens vikt
sen hur höga värden man får beror på så många orsaker tex temperatur blöta däck gammla däck hur slitna rullarna är i bromsprovaren och hur hårt teknikern bromsar med mera enligt instuktioner sak man bromsa till stax innan låsning av hjulen och ni kan ju försöka göra det i ca 3-5 km/t som bromsprovarna har samt värderna knappas in manuellt i datorn på dom flesta stationer och har man då en liten pulsering på bromsen så blir ju det jättekul och det är då man brukar se vilka som är rutinerade (10 år) och inte

* Voff voff *
11 040 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Koster skrev:
Brådhis skrev:
Höga värden säger ju egentligen bara att du har en tung bil, bra friktion på däcken mot rullarna och en stark person som besiktigar...

Tex släp är ju väldigt lätta. En tom båttrailer kommer sällan över 0,6-0,7. Problemet blir då att det är väldigt lätt att komma upp i 30% skillnad vilket är gränsen. 30% av 0,6 är 0,2 så mer får det då inte skilja. Men kör du in med båttrailern lastad så kan du utan problem komma upp i 1,6-1,7. Och då är dessa 0,2 i skillnad plötsligt helt okej eftersom det i procent skiljer betydligt mindre (c:a 12-13%), fast det egentligen skiljer lika mycket...

Med det resonemanget så skulle ju bromsar som sitter på en VW Lupo ge samma resultat i bromsbänk som bromsarna på en Bugatti Chiron, det gör dom inte på långa vägar.

Visst har friktion och vikt inverkan, men större skivor, kraftigare ok och även materialet på beläggen gör även det en gigantisk skillnad på effekten på bromsarna, det finns krav som måste uppfyllas mot vikt/effekt och även toppfart. men av kostnadsskäl så använder ju inte tillverkarna mer än det som är absolut nödvändigt för att klara kraven. Därav anledningen till att trumbromsar är godkända under en viss vikt och effekt trots att dom rent prestandamässigt ligger långt under vad skivbromsar  klarar av, det behövs inte mer!

Om friktion och vikt är densamma (vilket den sannolikt inte är mellan en Bugatti och en Lupo) så skulle värdena i rullarna bli likvärdiga. När hjulen låser så gör dom och då stannar rullarna, alt. så åker bilen/släpet ur dom. Som i mitt exempel med ett väldigt lätt släp, där låser det redan vid 0,6 medan ett lastat släp ger mer friktion pga högre vikt och då låser det vid betydligt högre värde. Inget märkligt alls, det krävs mer kraft för att bromsa något tungt.

Sedan är bromsarna mellan dessa bilar i ditt exempel extremt olika ute på väg och har förstås väldigt skilda egenskaper, men utifrån hur testet i rullarna fungerar så kan värdena bli samma mellan en sportbil och en vardagsbil om alla förutsättningar är samma. Enda skillnaden blir möjligen att den som besiktigar inte behöver trampa lika hårt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

156 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Jag har fått nedslag på ojämn bromsverkan bak med en Amazon med likadana bakdäck, däcktryck samt svetsad differential i slutet på förra millenniet då många av er endast var en blink i er farsas ögonvrå.
Jag anser att det påvisar en "viss" opålitlighet vid bromsprovning hos besiktningsorganet.
Besiktningspersonen var för övrigt en riktig sur"organ" då en ombyggd, eventuellt övermotoriserad, registrerad med T31a i pappret -62 4dr Amazon inte föll honom på läppen.

Jag krävde givetvis hävning utav det enda nedslaget på de ojämna bromsarna, vilket jag lyckades driva igenom medelst den enkla logiken att om bägge hjulen ständigt roterar simultant via en fast axel bromsar bägge hjulen identiskt och bekymret snarare ligger hos bromstestarens rulle alternativt mätutrustning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.


Sök