The-GOAT skrev:
Blixen skrev:
Mack skrev:
..............Personligen tror jag det inte sällan är samma klientel som inte blinkar är samma som på sena kvällar/nätter kör runt med DRL och tycker att det lyser klent.
Ja kanske det, ofta yngre killar. Sedan ska man väl tillägga att alla kan glömma blinkers ibland, vi är alla människor.
-----
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … ovetandes/"Böter att inte blinka ? många ovetandes
:
Trafikregler bör du som bilist känna till, men tydligen är det många som inte har full koll.
Exempelvis känner fyra av tio inte till att utebliven användning av blinkers är en handling som är belagd med böter."Det gäller även i och ur rondell (cirkulationsplats). Risken åka fast är minimal eftersom såna trafikkontroller inte är vanligt förekommande. Men inträffar en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik.
---
Svar till "The-GOAT":
Det finns ett sedan länge väl etablerat informellt tal- och skriftspråk som används av många människor. (rondell, fil, blinka osv)
Att bortse från och låtsas inte förstå ordens innebörd är enbart dumt.
Den naturliga tolkningen av det du skrev blir att det handlar om teckenvisning i båda fallen. ("...inte lagstiftat gällande teckenvisning vid körning i en rondell, i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning."). Men det är uppenbart att du gillar att tramsa.
Ptja, det är jag som är tydlig och uttrycker mig korrekt, dina tillkortakommanden påverkar inte hur jag uttrycker mig, men tydligen hur du så gör.
Att börja slänga iväg egna tolkningar utav text som är missvisande är en stabil grund till återkommande missförstånd och misstolkningar, likt när du läste att jag påstod att det fanns specifika regler gällande teckenvisning vid körning i en cirkulationsplats, fast jag inte skrev det.
Trams anser du, vilket du givetvis är fri att tycka, men det är alltjämt korrekt per definition språkmässigt att man inte kör sitt fordon i rondellen.
(Bortsett diverse underhållsarbete eller om någon har en böttad 700/900 Volvo alternativt en dito BMW 3-serie och halkan har infunnit sig.)
Acceptera istället att du per facto har, eventuellt, lärt dig något gällande vad som är vad när det kommer till en cirkulationsplats medelst rondell.
Eller ska vi fortsätta uttrycka oss som barn och kalla bilen brum-brum, tåget tut-tut och fåglar för pippi?
Jag tycker det är trams om något att använda felaktig nomenklatur.