4325
Sök

Skäl att inte använda blinkers? (Plus statistik körkortslösa)

59 Inlägg
Igår 21:04
Trådstartare
Mack skrev:
Vad jag syftade på var att det är en skillnad mellan "rondell" och "cirkulationsplats". Det pratas om båda delarna.

"Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i eller ur en rondell." Det är korrekt, för rondellen är cirkeln i mitten.

Med uttrycket "körning i eller ur en rondell" är det uppenbarligen en cirkulationsplats som avses. (Och det kallas rondell i vanligt talspråk).
Inte att man avser "körning i eller ur"
den lilla cirkeln i mitten, haha.

Forummoderator
26 526 Inlägg
Igår 21:09
Blixen skrev:
Mack skrev:
Vad jag syftade på var att det är en skillnad mellan "rondell" och "cirkulationsplats". Det pratas om båda delarna.

"Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i eller ur en rondell." Det är korrekt, för rondellen är cirkeln i mitten.

Med uttrycket "körning i eller ur en rondell" är det uppenbarligen en cirkulationsplats som avses. (Och det kallas rondell i vanligt talspråk).
Inte att man avser "körning i eller ur"
den lilla cirkeln i mitten, haha.

Jo, när det pratas rondell så tror jag allmänheten i regel vet att det syftas på en cirkulationsplats..men men.
Fattas bara att någon ska börja prata om sågar..
Hursom. Nu är detta klargjort.

Edit: Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag faktiskt funderat över detta fenomen länge. Håller med samtliga som stör sig på att tvingas stanna
inför en ro..cirkulationsplats när de inte behöver det!
Personligen tror jag det inte sällan är samma klientel som inte blinkar är samma som på sena kvällar/nätter kör runt med DRL och tycker att det lyser klent.
Senast redigerat av Mack (Igår 21:11)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

59 Inlägg
Igår 21:10
Trådstartare
JN1975 skrev:
.................Stör mig även när man går med hunden, kanske bara i en liten gata, så ser man en bil komma hundra meter bort med några korsningar emellan. Man tar in hunden, går åt sidan, håller in kopplet, så bara svänger de av i en gata innan utan att blinka och man kunde gått vidare helt och gjorde allt i onödan. ............

Ja och värre kan det bli när bilisten plötsligt svänger in på din sidogata
samtidigt som du kliver eller cyklar ut på vägen därför att du trodde han skulle fortsätta rakt fram.
T.ex. förare som inbillar sej dom har 360-graders koll.
Senast redigerat av Blixen (Igår 21:23)

59 Inlägg
Igår 21:19
Trådstartare
jaka54 skrev:
....... Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!..................

Så är det.
Och folk som svamlar att det saknas lagstiftning för rondeller (som det kallas i talspråk istället för cirkulationsplatser),
vilseleder okunniga läsare på ett oansvarigt sätt.
Nån läsare kan ju felaktigt tro att det är helt lagligt att inte blinka
när man ska ut från en rondell eller när man byter fil en i rondell.

Förutom bötesrisken (även om den är minimal, 500 kr)
har vi OLYCKSRISKEN, som är främsta skälet till att använda blinkers.

177 Inlägg
Igår 22:21
Blixen skrev:
jaka54 skrev:
....... Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!..................

Så är det.
Och folk som svamlar att det saknas lagstiftning för rondeller (som det kallas i talspråk istället för cirkulationsplatser),
vilseleder okunniga läsare på ett oansvarigt sätt.
Nån läsare kan ju felaktigt tro att det är helt lagligt att inte blinka
när man ska ut från en rondell eller när man byter fil en i rondell.

Förutom bötesrisken (även om den är minimal, 500 kr)
har vi OLYCKSRISKEN, som är främsta skälet till att använda blinkers.

Du menar alltså att korrekt benämning av något är svammel och fel benämning är det korrekta.
Såg som Lars skrev, eller varför inte öppna Pandoras box och börja diskutera hjulskruvar eller diffade bakaxlar.
Det är faktiskt per korrekt definition inte lagstiftat gällande teckenvisning vid körning i en rondell, i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

59 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Du menar alltså att korrekt benämning av något är svammel och fel benämning är det korrekta.
Såg som Lars skrev, eller varför inte öppna Pandoras box och börja diskutera hjulskruvar eller diffade bakaxlar.

Nej, jag "menar" det jag skrev, eller att ditt aspietrams lurade flera läsare, med dina upprepade oneliner-inlägg om teckenvisning i rondell.
Det är också tydligt att flera av de skribenter du besvarande avsåg cirkulationsplats.
Och "rondell" är bara ett av flera exempel på informellt tal- och skriftspråk.
Andra som förekommer i tråden är "fil" och "blinka" (men ingen tramsar om verktyg, födoämne, ögon)

The-GOAT skrev:
..............i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning.[/b]

Gör det? Vänligen visa hur trafikförordningen formulerar denna "tydliga lagstiftning" specifikt för cirkulationsplats. Kan du det?
Eller så inser vi att trafikförordningen uttrycker sig mer generellt rörande att ge tecken, som sedan tolkas i den praktiska lagtillämpningen vid specifika situationer.

177 Inlägg
för 11 timmar sedan
Blixen skrev:
The-GOAT skrev:

Nej, jag "menar" det jag skrev, eller att ditt aspietrams lurade flera läsare, med dina upprepade oneliner-inlägg om teckenvisning i rondell.
Det är också tydligt att flera av de skribenter du besvarande avsåg cirkulationsplats.
Och "rondell" är bara ett av flera exempel på informellt tal- och skriftspråk.
Andra som förekommer i tråden är "fil" och "blinka" (men ingen tramsar om verktyg, födoämne, ögon)

The-GOAT skrev:
..............i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning.[/b]

Gör det? Vänligen visa hur trafikförordningen formulerar denna "tydliga lagstiftning" specifikt för cirkulationsplats. Kan du det?
Eller så inser vi att trafikförordningen uttrycker sig mer generellt rörande att ge tecken, som sedan tolkas i den praktiska lagtillämpningen vid specifika situationer.

Varför döpa om saker?
Det är enbart korkat.

Jag skrev inte att det finns ett specifikt regelverk gällande teckenvisning vid körning i cirkulationsplats, du förefaller sakna adekvata kunskaper gällande läsning.

Från Finland
443 Inlägg
för 11 timmar sedan
Det här med att blinka in i en rondell har jag aldrig förstått mig på (om man inte är i en rondell med flera filer och ska byta).

Men jag kan identifiera att föraren kommer från Sverige direkt jag ser det för det är inte kutym i Finland.

Professionell nybilshatare

59 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
..............Personligen tror jag det inte sällan är samma klientel som inte blinkar är samma som på sena kvällar/nätter kör runt med DRL och tycker att det lyser klent.

Ja kanske det, ofta yngre killar. Sedan ska man väl tillägga att alla kan glömma blinkers ibland, vi är alla människor.
-----
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … ovetandes/
"Böter att inte blinka ? många ovetandes
:
Trafikregler bör du som bilist känna till, men tydligen är det många som inte har full koll.
Exempelvis känner fyra av tio inte till att utebliven användning av blinkers är en handling som är belagd med böter."

Det gäller även i och ur rondell (cirkulationsplats). Risken åka fast är minimal eftersom såna trafikkontroller inte är vanligt förekommande. Men inträffar en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik.

---
Svar till "The-GOAT":
Det finns ett sedan länge väl etablerat informellt tal- och skriftspråk som används av många människor. (rondell, fil, blinka osv)
Att bortse från och låtsas inte förstå ordens innebörd är enbart dumt.

Den naturliga tolkningen av det du skrev blir att det handlar om teckenvisning i båda fallen. ("...inte lagstiftat gällande teckenvisning vid körning i en rondell, i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning."). Men det är uppenbart att du gillar att tramsa.
Senast redigerat av Blixen (för 10 timmar sedan)

Forummoderator
26 526 Inlägg
för 10 timmar sedan
Blixen skrev:
Mack skrev:
..............Personligen tror jag det inte sällan är samma klientel som inte blinkar är samma som på sena kvällar/nätter kör runt med DRL och tycker att det lyser klent.

Ja kanske det, ofta yngre killar. Sedan ska man väl tillägga att alla kan glömma blinkers ibland, vi är alla människor.

Självfallet. Alla är vi människor.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

177 Inlägg
för 8 timmar sedan
Blixen skrev:
Mack skrev:

-----
:
Trafikregler bör du som bilist känna till, men tydligen är det många som inte har full koll.
Exempelvis känner fyra av tio inte till att utebliven användning av blinkers är en handling som är belagd med böter."

Det gäller även i och ur rondell (cirkulationsplats). Risken åka fast är minimal eftersom såna trafikkontroller inte är vanligt förekommande. Men inträffar en olycka kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik.

---
Svar till "The-GOAT":
Det finns ett sedan länge väl etablerat informellt tal- och skriftspråk som används av många människor. (rondell, fil, blinka osv)

Den naturliga tolkningen av det du skrev blir att det handlar om teckenvisning i båda fallen. ("...inte lagstiftat gällande teckenvisning vid körning i en rondell, i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning."). Men det är uppenbart att du gillar att tramsa.

Ptja, det är jag som är tydlig och uttrycker mig korrekt, dina tillkortakommanden påverkar inte hur jag uttrycker mig, men tydligen hur du så gör.
Att börja slänga iväg egna tolkningar utav text som är missvisande är en stabil grund till återkommande missförstånd och misstolkningar, likt när du läste att jag påstod att det fanns specifika regler gällande teckenvisning vid körning i en cirkulationsplats, fast jag inte skrev det.
Trams anser du, vilket du givetvis är fri att tycka, men det är alltjämt korrekt per definition språkmässigt att man inte kör sitt fordon i rondellen.
(Bortsett diverse underhållsarbete eller om någon har en böttad 700/900 Volvo alternativt en dito BMW 3-serie och halkan har infunnit sig.)

Acceptera istället att du per facto har, eventuellt, lärt dig något gällande vad som är vad när det kommer till en cirkulationsplats medelst rondell.

Eller ska vi fortsätta uttrycka oss som barn och kalla bilen brum-brum, tåget tut-tut och fåglar för pippi?
Jag tycker det är trams om något att använda felaktig nomenklatur.

903 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Blixen skrev:
Mack skrev:

-----
:

---
Svar till "The-GOAT":

Ptja, det är jag som är tydlig och uttrycker mig korrekt, dina tillkortakommanden påverkar inte hur jag uttrycker mig, men tydligen hur du så gör.
Att börja slänga iväg egna tolkningar utav text som är missvisande är en stabil grund till återkommande missförstånd och misstolkningar, likt när du läste att jag påstod att det fanns specifika regler gällande teckenvisning vid körning i en cirkulationsplats, fast jag inte skrev det.
Trams anser du, vilket du givetvis är fri att tycka, men det är alltjämt korrekt per definition språkmässigt att man inte kör sitt fordon i rondellen.
(Bortsett diverse underhållsarbete eller om någon har en böttad 700/900 Volvo alternativt en dito BMW 3-serie och halkan har infunnit sig.)

Acceptera istället att du per facto har, eventuellt, lärt dig något gällande vad som är vad när det kommer till en cirkulationsplats medelst rondell.

Eller ska vi fortsätta uttrycka oss som barn och kalla bilen brum-brum, tåget tut-tut och fåglar för pippi?

99 av 100 svenskar kallar cirkulationsplats för rondell, snälla låt bara folk göra det.. Många varken kan eller vill använda fackspråk, men så funkar det tyvärr. Om du tycker det är fel så tyck för all del det, men sluta försöka rätta alla andra.. Diskussionstråden började handla om användandet av blinkers och jag och Mack har lagt ner detta nu, gör det du också så återgår vi till vad som diskuterades från början, att allt för få använder blinkers.

Så för att återgå, vad är din syn på att folk blinkar ut för filbyte/omkörning på motorväg men få blinkar tillbaka när man byter fil tillbaka? Detta stör jag mig på ibland, filbyte som filbyte liksom?

Que Sera, Sera

177 Inlägg
för 3 timmar sedan
MrHyde skrev:
The-GOAT skrev:
Blixen skrev:

-----
:

---
Svar till "The-GOAT":

99 av 100 svenskar kallar cirkulationsplats för rondell, snälla låt bara folk göra det.. Många varken kan eller vill använda fackspråk, men så funkar det tyvärr. Om du tycker det är fel så tyck för all del det, men sluta försöka rätta alla andra.. Diskussionstråden började handla om användandet av blinkers och jag och Mack har lagt ner detta nu, gör det du också så återgår vi till vad som diskuterades från början, att allt för få använder blinkers.

Så för att återgå, vad är din syn på att folk blinkar ut för filbyte/omkörning på motorväg men få blinkar tillbaka när man byter fil tillbaka? Detta stör jag mig på ibland, filbyte som filbyte liksom?

Eller så ser man det ur en annan synvinkel att jag enbart svarar på kommentarer angående att jag använder korrekt nomenklatur som somliga inte tycker är passande och därmed fortsätter älta det.
Så, snälla, använd korrekt språk eller acceptera att andra gör det.

Vid sidoförflyttning ska alltid körriktningsvisare brukas, även om man tycker att det är "fritt" i körfältet bakom, vilket det givetvis inte är om man kört om ett fordon.

Inom tätbebyggt område är det väldigt störande med trafikanter som inte ger tecken när de ämnar stanna eller köra iväg från en, exempelvis, trottoarkant.

7 508 Inlägg
för 3 timmar sedan
The-GOAT skrev:
JN1975 skrev:
Blixen skrev:
Bilförare som inte använder blinkers, där andra förare gör det, varför?
Vilka är skälen att låta bli? (utöver glömska)

En följdfråga:
hur stor andel (upptäckta) körkortslösa förare finns i Sverige? (gällande fordon som kräver minst B-kort).
Har andelen körkortslösa förare ökat senaste åren? Nån som har koll på statistiken? (om det finns sådan)

Vissa kanske låter bli att blinka för att ingen ska hinna svänga före en, typ de ska höger i en korsning och mötande ska vänster, då låter de bli att blinka för att bilen som ska vänster inte ska trycka sig före. Nån sorts omoget dominansbeteende i trafiken?

Det jag stör mig mest på är i rondeller, man närmar sig och skulle kunna flyta in lätt om ingen ska rakt fram, men det kommer en bil från vänster så man saktar in/stannar för att han har företräde inne i rondellen. Så svänger de av höger utan att ha blinkat och man själv stannade i onödan. Osmidigt. Stör mig även när man går med hunden, kanske bara i en liten gata, så ser man en bil komma hundra meter bort med några korsningar emellan. Man tar in hunden, går åt sidan, håller in kopplet, så bara svänger de av i en gata innan utan att blinka och man kunde gått vidare helt och gjorde allt i onödan.

Vissa tycks även tro att "kurvljusen" på typ 10-15 år gamla VW (där dimljuset tänds åt det hållet man svänger) på något sätt ersätter blinkers?

jaka54 skrev:
Det här är något som jag retar mig på! Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!
Jag bor i Uppl Väsby norr om stockholm och  längs med gamla stockholmsvägen fram till Biltema finns det två rondeller...de flesta bilar före mig ,som jag sett , blinkar inte höger när de kör "igenom" rondellerna, endast ett fåtal blinkar!  Jag kan förstå att ska man bara fortsätta rakt fram så kanske det inte känns naturligt att blinka höger men va f...det är ju så enkelt att blinka!

Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i en rondell.

jo det finns lag på att blinka ut ur en cirkulationsplats,  man ska ALLTID blinka ut, inget krav på att blinka vänster om man ska dit dock

6 564 Inlägg
för 2 timmar sedan
Helt rätt man ska blinka höger när man kör ut ur en rondell=cirkulationsplats!

59 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Blixen skrev:

Trådstartens fråga ovan var alltså vilka skäl folk har för att inte använda blinkers?
Frågan gällde generellt, inte specifika platser (som rondeller osv).
Tråden har gett en del svar, både direkt och indirekt.

- Känner inte till lagstiftningen.
- Vet inte att det kan ge böter.
- Tycker inte det behövs när föraren inte ser några andra bilar. (Dolda vinklar, cyklister med mera tycks inte existera i deras tankevärld).
- Bryr sej inte.
- Glömde.

Här citat ur en tingsrättsdom från 2024 (med påföljden 500 kr böter):

"Den tilltalade har dömts för brott mot trafikförordningen efter att ha underlåtit att använda blinkers i en korsning under ett nattligt bilkörningstillfälle. Händelsen ägde rum den 10 december 2023 i Tranås kommun, där polis observerade att den tilltalade inte signalerade på ett föreskrivet sätt.

Händelseförlopp
En representant från myndigheten redogjorde att den tilltalade körde in i en korsning vid Ågatan/Falkgatan utan att ge tecken om avsikt att svänga. Under den aktuella färden, trots att den tilltalade blinkade vid körning in i rondellen och vid en efterföljande sväng, framkom det under polisens fordonsstopp att den inte blinkade inför svängen in på Ågatan. Vittnet, som var tjänstgörande polis, gjorde en detaljerad observation av händelseförloppet och konstaterade att blinkersignalen uteblev vid den kritiska manövern."
https://lexbase.se/artikel/674c0727-baf … 89cf976ea6

Den andra frågan
i trådstarten, om körkortslösa bilförare, verkar inte finnas nåt bra svar på nätet. (Den frågan antyder inte nåt starkt samband med blinkersfrågan, som nån tycktes tro).

MrHyde skrev:
99 av 100 svenskar kallar cirkulationsplats för rondell, snälla låt bara folk göra det.. ..........

skribenten du vänder dig till liksom dryga aspisar förstår inte såna mänskliga aspekter.
Senast redigerat av Blixen (för 1 timme sedan)

177 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:
JN1975 skrev:

Vissa kanske låter bli att blinka för att ingen ska hinna svänga före en, typ de ska höger i en korsning och mötande ska vänster, då låter de bli att blinka för att bilen som ska vänster inte ska trycka sig före. Nån sorts omoget dominansbeteende i trafiken?

Det jag stör mig mest på är i rondeller, man närmar sig och skulle kunna flyta in lätt om ingen ska rakt fram, men det kommer en bil från vänster så man saktar in/stannar för att han har företräde inne i rondellen. Så svänger de av höger utan att ha blinkat och man själv stannade i onödan. Osmidigt. Stör mig även när man går med hunden, kanske bara i en liten gata, så ser man en bil komma hundra meter bort med några korsningar emellan. Man tar in hunden, går åt sidan, håller in kopplet, så bara svänger de av i en gata innan utan att blinka och man kunde gått vidare helt och gjorde allt i onödan.

Vissa tycks även tro att "kurvljusen" på typ 10-15 år gamla VW (där dimljuset tänds åt det hållet man svänger) på något sätt ersätter blinkers?

jaka54 skrev:
Det här är något som jag retar mig på! Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!
Jag bor i Uppl Väsby norr om stockholm och  längs med gamla stockholmsvägen fram till Biltema finns det två rondeller...de flesta bilar före mig ,som jag sett , blinkar inte höger när de kör "igenom" rondellerna, endast ett fåtal blinkar!  Jag kan förstå att ska man bara fortsätta rakt fram så kanske det inte känns naturligt att blinka höger men va f...det är ju så enkelt att blinka!

Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i en rondell.

jo det finns lag på att blinka ut ur en cirkulationsplats,  man ska ALLTID blinka ut, inget krav på att blinka vänster om man ska dit dock

Läs igen vad jag skrev.
Du behöver hålla isär äpplen och päron.

177 Inlägg
för 1 timme sedan
Blixen skrev:
Blixen skrev:

Trådstartens fråga ovan var alltså vilka skäl folk har för att inte använda blinkers?
Frågan gällde generellt, inte specifika platser (som rondeller osv).
Tråden har gett en del svar, både direkt och indirekt.

- Känner inte till lagstiftningen.
- Vet inte att det kan ge böter.
- Tycker inte det behövs när föraren inte ser några andra bilar. (Dolda vinklar, cyklister med mera tycks inte existera i deras tankevärld).
- Bryr sej inte.
- Glömde.

Här citat ur en tingsrättsdom från 2024 (med påföljden 500 kr böter):

"Den tilltalade har dömts för brott mot trafikförordningen efter att ha underlåtit att använda blinkers i en korsning under ett nattligt bilkörningstillfälle. Händelsen ägde rum den 10 december 2023 i Tranås kommun, där polis observerade att den tilltalade inte signalerade på ett föreskrivet sätt.

Händelseförlopp
En representant från myndigheten redogjorde att den tilltalade körde in i en korsning vid Ågatan/Falkgatan utan att ge tecken om avsikt att svänga. Under den aktuella färden, trots att den tilltalade blinkade vid körning in i rondellen och vid en efterföljande sväng, framkom det under polisens fordonsstopp att den inte blinkade inför svängen in på Ågatan. Vittnet, som var tjänstgörande polis, gjorde en detaljerad observation av händelseförloppet och konstaterade att blinkersignalen uteblev vid den kritiska manövern."
https://lexbase.se/artikel/674c0727-baf … 89cf976ea6

Den andra frågan
i trådstarten, om körkortslösa bilförare, verkar inte finnas nåt bra svar på nätet. (Den frågan antyder inte nåt starkt samband med blinkersfrågan, som nån tycktes tro).

MrHyde skrev:
99 av 100 svenskar kallar cirkulationsplats för rondell, snälla låt bara folk göra det.. ..........

skribenten du vänder dig till liksom dryga aspisar förstår inte såna mänskliga aspekter.

Med ditt sätt att uttrycka dig anser jag att du ska vara mycket ödmjuk gällande att diagnostisera andra individer.

Sök