[quote="The-GOAT"][quote="granadadr"][quote="The-GOAT"]Även när du ska tillbaka efter omkörning ska teckenvisning utföras.
Trots att det torde vara uppenbart att man ämnar återgå.[/quote]
enligt min trafiklärare är det ej NÖDVÄNDIGT, att man gör det är ju iof bara bra, likaså är det ej NÖDVÄNDIGT att blinka vänster i en rondell, men klart att föredra för att underlätta för andra,, men många bryr sig ej om att blinka alls,, speciellt inte i en rondell/cirkulationsplats[/quote]
Att ge tecken vid filbyte är lagstadgat.
Att ge tecken åt vänster är enbart dumt.
Varför?
Jo en cirkulationsplats (inte rondell, det är mittdelen man cirkulerar runt) är en egen del av vägen där du kan köra rakt fram (svänger åt vänster) byta fil samt svänga höger.
Tänk som om cirkulationsplatsen är en raksträcka med två filer med 4 avtagsvägar åt höger.
Min upplevelse är att majoriteten av de som ger vänstertecken inte ger högertecken när de ämnar lämna cirkulationsplatsen.
Varför vet jag givetvis inte, det kan vara det gamla viset som hänger kvar, svårt att göra flera saker samtidigt eller den typen av mekanisk spakåtergång som inte tillåter att föraren byter från vänstertecken till högertecken när ratten är i visst läge.
Enkelt.
Ge tecken vid filbyte i cirkulationsplatsen.
Ge tecken när du ämnar lämna cirkulationsplatsen.
Det är vad VTK kungör och därmed är vad som gäller.det är alltid bra att visa andra trafikanter var man ska, ser INGET problem med folk som blinkar vänster i rondeller, och sedan blinkar ut
Senast redigerat av granadadr (för 2 timmar sedan)