Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga..
derför skulle jag inte köra en meter utan dubb vem bryr sig om ljudnivå?! grepp är prio ett alltid stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna.. kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb.. visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten.. jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018 dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup men är hakka 8or och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..
Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Vid alla andra väglag är dubbfria bättre på att bromsa, styra, accelerera.
Hur många km om året körs bilen på isgata kontra snö, slask, blöt asfalt.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.
jag som kör mesta dels tidiga mornar och sena kvällar/nätter föredrar att ha grepp på is.. på snö kan jag köra med ett sommardäck utan minsta oroan.. men just tex id3 som har noll grepp och bakhjuldriven törs jag inte ens tänka tanken vad som händer på is.. arbetskamraten som har bilen har även en e-up och hans fru vägrar köra id3 på vintern det säger en hel del om vilken farlig bil det igentligen är och att man behöver maximera greppet.. nu vet jag inte hur id4an är eftersom jag inte kört den..
men det första jag tänkte när jag körde arbetskamratens id3 att jag skulle vilja ha spikdäck och ut på isen med den en volvo 740 är ju tungrövad i jämförelse
Jag har som beskrivs i min text kört mycket personbil under varierande väder tillika underlag.
Jag föredrar att kunna bromsa maximalt möjlighet under 90% av kilometerna och vid glansis helt enkelt köra lite långsammare, dubbdäck får ju inte de fysikaliska lagarna att upphöra som många tror.
Angående id3 är den inte lättare bak än en Volvo 740 då id3 har 50/50 viktfördelning.
Volvo 740 55/45.
Däremot är det i regel regen som ställer till det för elbilsnybörjare, att man kliver av pedalen hastigt och VAGs mjukvara är inte riktigt lika snabb som vissa andra rena elbilsfabrikat.
Det blir som att köra Ascona A på 2ans växel i 5000varv och släppa gaspedalen på halt underlag, med den stora skillnaden att antisladd går in på id3 och rätar upp bilen.
På min förra RWD elbil hade jag inte något bekymmer alls vintertid, utöver de vingliga Hakkapeliitta 10, jämfört med original sommargummin Michelin PS4.
Id4 GTX är AWD samt har längre hjulbas och därmed stadigare än lilla id3.
Något högre med mer bodyroll å andra sidan.