5063
Sök

Derby 1978 stötdämpare

5 Inlägg
Igår 19:21
Trådstartare
Tjohoppsan!

Har en VW Derby 1978 som jag tänkte byta främre stötdämpare på, men funderade lite på om jag är totalt jävla dum i huvudet eller om det faktiskt är lite konstigt..
Normalt när jag bytt dämpare så har det suttit 2 bultar i motorutrymmet som håller själva fjäderbenet, men det gör det givetvis inte här.
Själva stötdämparen verkar vara gängad ner i stötdämparbenet.
Någon som har en idé hur man gör??
För kännedom så är Polo mk1 typ identisk med Derby, om det kan vara till någon hjälp.
Tänker att det borde inte vara så satans svårt då typ allt under huven är en motor och en spolarvätskebehållare, och bilfan är tillverkad när man ännu gick i utsvängda jeans.
Bifogar lite bilder och hoppas nån är klokare än jag.
Tack på förhand!https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-e919d08787bcfdfa03e4a8459e1f8c5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-050f102e2aca37fdc1fb7e597abbb43c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-a3740dd91110f948970b2e3e2f33c2db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-07a439b0691907e943b38571d5b9a3fc.jpg

5 893 Inlägg
Igår 21:14
Insatsstötdämpare

Du tar ut hela fjäderbenet komplett med spindeln, tar lös fjädern och sen muttern som håller stötdämparen.
Drar ut stötdämpare ur röret och monterar den nya i omvänd ordning.

Eventuellt är hela fjäderbenet stötdämparkroppen och det är då bara kolvstång med ventilpaket som kommer upp när du drar ut "insatsen", var med om det på en 81as Volvo 340.
Dessa stötdämpare är då renoveringsbara och man kan även relativt enkelt byta till annan viskositet på stötdämparoljan om man vill ha stötdämparna mjukare eller hårdare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 859 Inlägg
Igår 21:18
simlar skrev:
Insatsstötdämpare

Du tar ut hela fjäderbenet komplett med spindeln, tar lös fjädern och sen muttern som håller stötdämparen.
Drar ut stötdämpare ur röret och monterar den nya i omvänd ordning.

Eventuellt är hela fjäderbenet stötdämparkroppen och det är då bara kolvstång med ventilpaket som kommer upp när du drar ut "insatsen", var med om det på en 81as Volvo 340.
Dessa stötdämpare är då renoveringsbara och man kan även relativt enkelt byta till annan viskositet på stötdämparoljan om man vill ha stötdämparna mjukare eller hårdare.

det stämmer insatsstötdämpare   många bilar hade det förr

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Ok tack!
Det innebär att en hel del måste loss för att få ut benet då? Typ drivaxel etc.

6 568 Inlägg
för 6 timmar sedan
Så där ser det ut på min Audi 100 från 1989 och på alla Audi från 1983-91. Man måste lossa drivaxelbulten (eller muttern), krängninghämmar fästet i styrspindeln  och hela benet med fjäder och bromsskiva mm. Sen tar man bort fjädern och skruvar loss den stora runda "muttern" (syns på din bild) med en stor rörtång och drar upp dämparen.

5 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Ok tack!
Då är det bara att börja skruva då..
Senast redigerat av Derbyfucker (för 5 timmar sedan)

14 859 Inlägg
för 4 timmar sedan
Derbyfucker skrev:
Ok tack!
Då är det bara att börja skruva då..

när du börjar skruva inser du att det inte är så mycket.    men fjäderspännare är ett måste..

man kan labba lite med stötdämparna om man inte vill ha orginal  ibland finns det bättre stötdämpare som passar perfekt i benet men som tex har kortare kolv så man kan köra sänkt osv smile

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Ok ball!
Det hade ju varit fräsigt med lite lägre.
Problemet blir väl bara att veta vilka som passar.
Har kollat lite på Skruvat och Trodo och då söker jag med reg.nr, så det blir väl
?standard? liksom.

Tänkte på det där med fjädern..
Måste jag sätta på fjäderspännarna innan jag lossar benet? (Vilket för övrigt är omöjligt)
Har jag den stora brickan/tallriken på uppe i motorutrymmet så går det ju inte att dra ur benet.
Vill bara vara säker på att inte fjäderfan hoppar loss och flyger med en satans fart rätt på testiklarna eller dylikt..
Senast redigerat av Derbyfucker (för 3 timmar sedan)

14 859 Inlägg
för 2 timmar sedan
du kan ta bort fjäderbenet från bilen men du får inte släppa övre lagringen utan att ha fjäderspännaren på plats och åtdragen en del så fjädern kan röra sig lite sidledes.. 

visst är man van kan man bara köra på endå men det är väldigt farligt..

jag har tagit bort fjädrar med mutterknacken och bara kört loss övre lagringen men det är rätt farligt och man måste vara säker på att man inte får en smäll av fjäderbenet så gör det INTE smile

Sök