4323
Sök

Köpråd! ~70k

3 Inlägg
torsdag 21:59
Trådstartare
#1
Tjena, letar ny bil då min nuvarande inte riktigt hänger med längre. Tittar en del på volvo v60/v70 2008-2012.
Nuvarande åker jag ca 2/3000mil per år (korta sträckor på veckodagarna & långs på helgerna) därav tänker jag att kanske bensinare passar bäst för mitt ändåmål men är öppen för diesel de med. Prioriterar komfort och pålitlighet men frågan är ju va man ska välja för bil samt vilken motor som är passande.
Hur mycket den dricker spelar ingen roll bara det är en historisk pålitlig spis.
Allt väl!

* Voff voff *
11 055 Inlägg
Igår 08:11
#2
Kör du 2-3000 mil per år bör du ju helt klart köra diesel om du nu inte älskar att tanka. smile

Långturerna på helgen kommer sannolikt kompensera för kortkörningarna i veckorna. Fördel med diesel och V60/V70 är ju att så länge den är svensksåld så är värmare standard. Värmaren kommer få din motor att må bra även på kortare turer eftersom den startar automatiskt och värmer motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Kör du 2-3000 mil per år bör du ju helt klart köra diesel om du nu inte älskar att tanka. smile

Långturerna på helgen kommer sannolikt kompensera för kortkörningarna i veckorna. Fördel med diesel och V60/V70 är ju att så länge den är svensksåld så är värmare standard. Värmaren kommer få din motor att må bra även på kortare turer eftersom den startar automatiskt och värmer motorn.

Ah men härligt, så behöver inte vara rädd för att sota igen den? Vilken motor hade du rekommenderat? Finns en drös olika modeller och hästar i välja mellan.
Tack för svar!

7 763 Inlägg
för 20 timmar sedan
#4
Njanss skrev:
Tjena, letar ny bil då min nuvarande inte riktigt hänger med längre. Tittar en del på volvo v60/v70 2008-2012.
Nuvarande åker jag ca 2/3000mil per år (korta sträckor på veckodagarna & långs på helgerna) därav tänker jag att kanske bensinare passar bäst för mitt ändåmål men är öppen för diesel de med. Prioriterar komfort och pålitlighet men frågan är ju va man ska välja för bil samt vilken motor som är passande.
Hur mycket den dricker spelar ingen roll bara det är en historisk pålitlig spis.
Allt väl!

Vill du ha tillförlitlighet = driftsäkerhet - ska du utan minsta tvekan välja Toyota, Honda eller Suzuki.
Undvik allt europeskt mög!

3 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#5
Vill du ha tillförlitlighet = driftsäkerhet - ska du utan minsta tvekan välja Toyota, Honda eller Suzuki.
Undvik allt europeskt mög![/quote]
Har du några förslag på modeller/motorer? Och va är det som gör att dem är ?bättre??

* Voff voff *
11 055 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
Njanss skrev:
Brådhis skrev:
Kör du 2-3000 mil per år bör du ju helt klart köra diesel om du nu inte älskar att tanka. smile

Långturerna på helgen kommer sannolikt kompensera för kortkörningarna i veckorna. Fördel med diesel och V60/V70 är ju att så länge den är svensksåld så är värmare standard. Värmaren kommer få din motor att må bra även på kortare turer eftersom den startar automatiskt och värmer motorn.

Ah men härligt, så behöver inte vara rädd för att sota igen den? Vilken motor hade du rekommenderat? Finns en drös olika modeller och hästar i välja mellan.
Tack för svar!

Svag motor = låg skatt och låg förbrukning, men ofta tex lägre dragvikt och förstås kanske tråkigare att köra.
Stark motor = högre skatt och kanske lite högre förbrukning, men i gengäld tex högre dragvikt (iaf med utökad B/BE) och bättre prestanda.

Det är ingen av dieslarna på den modell du tänkt kika på som är direkt dåliga eller sticker ut jämfört med dom andra, så du kan gå på känsla där skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök