3498
Sök

Växellåda Peugeot 307

3 Inlägg
torsdag 23:42
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Peugeot 307 (årsmod 2006). För ett par dagar sedan "låste" sig plötsligt den manuella växellådan under körning. Spaken satt helt fast i friläge, motorn lät konstigt och jag fick rulla in på en parkering. Efter 2 omstarter funkade bilen igen. Den fungerade dagen efter men sedan hände samma sak igen.
Är växellådan slut? ...eller vad kan problemet vara?
Har köpt en ny bil då jag inte har lust att lägga mer pengar på denna bil men står i valet och kvalet om det är skroten som gäller eller om man över huvud taget ska försöka sälja den? Kan någon tycka att den är värd att reparera?  Den är i fint skick i övrigt och har bara gått ca 14800 mil.
Jag har ingen större kunskap om bilar själv tyvärr...
Senast redigerat av Ce_77 (torsdag 23:43)

3 818 Inlägg
Igår 07:54
#2
Gick det att växla med motorn av?
Ellrr satt spaken verkligen FAST så den inte gick att röra i sidledd ens?

För jag får tankarna om kopplingen mer än lådan.
Lådan eller dess manövrering är dock inte uteslutet.

3 Inlägg
Igår 08:32
Trådstartare
#3
Tack för svar! Ja...det kanske är kopplingen. Tror det gick att växla sedan med motorn av men var rätt stressad vid båda tillfällena i och med att jag mest försökte komma bort från trafiken...

3 818 Inlägg
för 18 timmar sedan
#4
Så kopplingens hydrualik och själva kopplingen inkl lager och svänghjulet är misstänkta.

Lutar mest åt hydrualiken.
Då kan den funka om man pumpar kopplingen nån gång innan.

Det som talar emot hydrualiskt fel är "motorn lät annorlunda".

Mekaniska fel BORDE dock vara mer konsekvent. Hydrualiska fel KAN komma och gå, speciellt om det är huvudcylindern.

Men mer utredning krävs innan man vet säkert
Senast redigerat av Mossan1 (för 18 timmar sedan)

3 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack igen! Jag har väldigt begränsade kunskaper men det låter rimligt det du skriver...dvs att det har något med kopplingen att göra. Såhär i efterhand kan jag tänka att den också varit lite annorlunda vid start den senaste tiden...ryckigare och mer bullrig på låga varv.
Hur som helst verkar det dyrt att åtgärda hmm Får nog bli en reservdelsbil hmm

3 818 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Skulle det vara hydrualiken, och det är en extern slavcylinder är det nog inte så  himla dyrt.
Kan då vara ett lagom Gör-Det-Själv-jobb även för nybörjaren med en instruktionsbok till hjälp.

Men om det är intern slavcylinder = växellåda ner och kopplingsbyte. Kräver en hel del mer av en G-D-S och lite speciellare verktyg.

Svårt att säga hur stor arbetskostnad för det på den bilen, men åtskilliga tusenlappar iaf.  Säkert runt 3-4kkr bara i materialet.

Och, vi vet inte säkert vad felet är.
Jag gissar bara baserat på skriven info.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)


Sök