4184
Sök

Litet hål på ljuddämparen, rost? Kondensvatten? (Honda Accord 1992)

312 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Såg för ett tag sen att det droppade vatten från under bilen, ganska nära ljuddämparen. Hade varit torrt på marken då, inga pölar, ingen morgondagg. Kollade nu på morgonen och såg att det var ett litet hål (2 mm) på baksidan av ljuddämparen. Den där blev bytt för ett flertal år sen efter samma fenomen. Så jag misstänker att det bör bytas så småningom...

Finns det något sätt att motverka det här? Känns ju inte rimligt att behöva byta ljuddämpare stup i ett...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-693befe3dd377ef81782e4b09560346c.jpg

220 Inlägg
för 7 timmar sedan
Jag vågar mig på att gissa att montören av ditt avgassystem gjorde en gammal klassiker och borrade hålet just för att kondensvattnet ska rinna ur ljuddämparen istället för att ligga och skapa korrosion.
Bilar som körs väldigt sällan/korta sträckor får ofta mycket kondensvatten kvar i ljuddämpare.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 764 Inlägg
för 6 timmar sedan
Instämmer med The-GOAT.
Själv borrade jag förr alltid ett 3 mm hål i lägsta delen av avgassystemet så att kondensvatten kunde rinna ut.

312 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Instämmer med The-GOAT.
Själv borrade jag förr alltid ett 3 mm hål i lägsta delen av avgassystemet så att kondensvatten kunde rinna ut.

Jaha, det förklarar ju saken. Har ju aldrig sett tidigare att det droppat/runnit ut där, den har ju ändå suttit där ett antal år. Vet ju inte hur det borde se ut om det är rostskadat dock.

Sök