3559
Sök

Om/när hybridbatteriet slutar att fungerahelt ?

65 Inlägg
Igår 16:55
Trådstartare
#1
Vi har ju en Toyota RAV 4 plug in årsmodell 2020 som gått 18.000 mil snart.
Vi funderar på om vi skall byta in den eller om vi skall köra den tills den kroknar.
Vad händer om det stora hybridbatteriet slutar att fungera helt ?
Går det att köra den på enbart ICE/ bensin då?
På senaste hybridbatteri kontrollen vid 17.000 mil såg allt bra ut.
Senast redigerat av KenthIJ2 (Igår 16:56)

3 158 Inlägg
för 23 timmar sedan
#2
Svaret är nej.
Krävs ett fungerande HV-batteri för att kunna framföra bilen.

Ett exempel är bl.a att förbränningsmotorn startas av den ena elmotorn, man har alltså ingen klassisk startmotor.
Eller det kanske sitter en HSG på Toyotorna?
Kommer inte ihåg, högvolt oavsett.
Senast redigerat av Jesper328 (för 23 timmar sedan)


3 818 Inlägg
för 23 timmar sedan
#3
Nej, dom startas med hybridbatteriet som sagt.
Men varför denna oro, så ofantligt välbeprövat som Toyotas hybridsystem ändå är.

Finns ju Prius som körs som taxi med 40.000mil + på orginalbatteriet.
Åkte en sådan själv i Tyskland rätt så nyligen. Gick hur bra som helst enl föraren.

Knappa 20.000mil är ju inget numera.
Det är inte 60 tal längre.
Senast redigerat av Mossan1 (för 23 timmar sedan)

65 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#4
Tackar båda ovanstående för svar och engagemang.
Funderade lite på att byta in den när den nya rav4 plug in bilen kommer .
Man kan tydligen beställa sådana nu. Går längre på en laddning ( ca 100km enl. WLTP ) och laddar snabbare ( 11kWh ombordladdare ) kan även snabbladdas , dock bara 50kWh.
Men de går nog lös på ca/ dryga 600.000.
Vi skulle förmodligen få max 2.000.000 i inbyte.
En annan fråga...
Om vi skulle behålla vår nuvarande rav4 i några år till, skulle det då vara vits att låta unserredsbehandla den?
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 23 timmar sedan)

215 Inlägg
för 18 timmar sedan
#5
Lägger högvoltsbatteripacket ner blir bilen obrukbar, men var service ni utför hos er toylådeverkstad förlänger garantin ett år, jag skulle inte vara orolig alls.
Många Priusar mk2 har körts med mycket begränsad kapacitet efter 400.000km utan några bekymmer med dessa gamla NiMh-paket, eran bil har modernare kemi samt BMS, ni kan sitta lugnt i båten.

Angående RAV4 -26:
Med tanke på hur litet hybridbatteriet är så tar det med låga 50kW ca 30 minuter att DC-ladda det enligt Toyotas pressmaterial.
Detta under förutsättning att batteriet är tillräckligt varmt och laddeffekten kan nyttjas fullt ut.
Ca 100km WLTP är i bästa fall under optimala förhållanden, i den riktiga världen utanför labbets stängda dörrar är nog verkligheten närmare 70-80km sett till batteriets storlek om 22.7kWh och nyttjandegraden som troligtvis ligger på 18kWh samt en förbrukning runt 2.5kWh på riktigt för en tegelsten som släpar runt 2 drivlinor.

Att rostskydda er 5 åriga nuvarande RAV, det finner jag som onödiga pengar.

Enligt information internt från TSW Toyota Sweden kommer priset hamna strax under 600kakor för RAV4 XA60 PHEV, men det kan givetvis ändras av marknadspolitiska åtgärder.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

65 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#6
Tackar även The-GOAT
Jo WLTP är ju under optimala förhållanden.
Vår nuvarande Rav4  plug in har ca 18 kW batteri och ca 6.5 kW ombordladdare men den laddar bara på 1 fas så det tar oftast fyra timmar att ladda fullt på publika laddare.
Vi har kört vår närmare 80 km på en laddning under optimala förhållanden ( 20 grader ute och 40- 70 km/h vägar) men oftast går den knappa 70 km blandad körning, på sommaren och knappa 50 km blandad körning g på vinter.
Som ren hybrid ( sladd laddning slut) drar den mellan 0.36 ( sommar) och 0.60 ( vinter)


Sök