Lägger högvoltsbatteripacket ner blir bilen obrukbar, men var service ni utför hos er toylådeverkstad förlänger garantin ett år, jag skulle inte vara orolig alls.
Många Priusar mk2 har körts med mycket begränsad kapacitet efter 400.000km utan några bekymmer med dessa gamla NiMh-paket, eran bil har modernare kemi samt BMS, ni kan sitta lugnt i båten.
Angående RAV4 -26:
Med tanke på hur litet hybridbatteriet är så tar det med låga 50kW ca 30 minuter att DC-ladda det enligt Toyotas pressmaterial.
Detta under förutsättning att batteriet är tillräckligt varmt och laddeffekten kan nyttjas fullt ut.
Ca 100km WLTP är i bästa fall under optimala förhållanden, i den riktiga världen utanför labbets stängda dörrar är nog verkligheten närmare 70-80km sett till batteriets storlek om 22.7kWh och nyttjandegraden som troligtvis ligger på 18kWh samt en förbrukning runt 2.5kWh på riktigt för en tegelsten som släpar runt 2 drivlinor.
Att rostskydda er 5 åriga nuvarande RAV, det finner jag som onödiga pengar.
Enligt information internt från TSW Toyota Sweden kommer priset hamna strax under 600kakor för RAV4 XA60 PHEV, men det kan givetvis ändras av marknadspolitiska åtgärder.
För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.