3975
Sök

Diesel..?!

3 132 Inlägg
för 9 timmar sedan
MrHyde skrev:
viccoA skrev:
Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.

Du glömde en väldigt viktig del i detta, eftersom elbilar så sällan använder bromsar så rostar skivorna och bromsarna kärvar ihop. Har jobbat med Hyundai's elbilar ett bra tag och du blir tvungen att byta bromsskivor, belägg, glidpinnar/okhållare och bromsok minst dubbelt så ofta på elbilar jämfört med förbränningsbilar. Speciellt bakbromsarna. Ungefär 1 elbil i veckan kommer in till oss från besiktningen med icke godkända bakbromsar.

Ja det betyder ju bara att en stämpel från en märkesverkstad hos Hyundai är rätt så värdelös investering för bilägaren. Varför ska man betala tusentalskronor för service (på en bil som knappt kräver någon service) om mekanikern inte ens smörjer glidpinnarna - jo för att garantierna ska gälla. Ytterligare ett skäl att välja Tesla, alla garantier gäller även om du inte servar bilen alls.

217 Inlägg
för 7 timmar sedan
MrHyde skrev:
The-GOAT skrev:
MrHyde skrev:

Du glömde en väldigt viktig del i detta, eftersom elbilar så sällan använder bromsar så rostar skivorna och bromsarna kärvar ihop. Har jobbat med Hyundai's elbilar ett bra tag och du blir tvungen att byta bromsskivor, belägg, glidpinnar/okhållare och bromsok minst dubbelt så ofta på elbilar jämfört med förbränningsbilar. Speciellt bakbromsarna. Ungefär 1 elbil i veckan kommer in till oss från besiktningen med icke godkända bakbromsar.

Ihoprostade bakbromsar är i regel inte ett konstruktionsfel, det är ett handhavandefel.
Precis som alla moderna personbilar behöver bromsarna oavsett drivmedel motioneras.
När jag arbetade på toylådeverkstad hade flertalet ägare detta bekymmer, oavsett drivmedel, då ägarna körde för försiktigt och därav kärvar bakre oken efter några års mjuk körning.
Min elbil med 121.743km på mätaren (jag kikade i appen för exakt vägmätaruppgift) har original ok, skivor och belägg både bak och fram med perfekta bromsvärden och mycket slityta kvar på de rostfria anliggningsytorna.
Iofs körs förmodligen min bil något mer aktivt än den genomsnittliga Hyundaien.

Eller har jag fel initialt, är det helt enkelt så att Hyundais bilar inte håller måttet för att brukas i svenskt klimat?
Vi vet som bilentusiaster hur snabbt de upplöstes av trafikverkets halkbekämpning för några generationer sedan.

Det är inte mer fel på Hyundai jämfört med någon annan tillverkare, dom har kommit rätt lång från rostandet för 20-30 år sedan.. Däremot är det precis som du säger ett handhavandefel, oavsett bilmärke. Men eftersom 98% av alla elbilsförare kör så att bromsarna kärvar så ska det tas med i beräkningen, det är inget det ska blundas för av elbilsmissionärer. Sen att det beror på all korkad marknadsföring och idioti från säljare och biltillverkare att man ska köra "regenerativt" och inte bromsa är en annan sak. Dock ska alla aspekter, oavsett vilken sida man står på, tas med i diskussionen, annars blir den inte korrekt.

Ah, då är det ändå inte ett drivmedelsbaserat problem eller felkonstruktion av fordonet, utan utebliven smörjning av bromsok vid service hos auktoriserade verkstäder samt handhavandefel av förarna, som med ljusautomatik.
Givetvis ska man köra regenerativt eller motorbromsa till största del, men en liten hård inbromsning månadsvis motionerar bromsarna, oavsett drivmedel.
Det är känt sedan förra millenniet, jag vill minnas att Klister Klämmig tog upp det i något program likväl som nylonstrumpevurmaren Bosse Bil.Dr har gjort.

Toyotas hybridbilar till exempel har väldigt låg regenering när gaspedalen släpps och kräver mekanisk inbromsning, likväl kärvar bromsarna pga försiktig körstil.
Det är en anledning till att VAG monterar trumbromsar bak på några av sina elbilsplattformar, dessa kärvar inte ihop lika lätt som skivbromsar.
(Ja, jag skrev något om VAG som inte var negativt.)

Varför måste man stå på någon sida, av vilka sidor som nu antas finnas, det förefaller tämligen inskränkt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 158 Inlägg
för 6 timmar sedan
viccoA skrev:
MrHyde skrev:
viccoA skrev:
Nja kväveoxider (NOx) och kolmonoxid (CO) påverkas inte av HVO och dessutom rejält cancerframkallande.
Det som kommer döda dieselbilarna är det kommande EU-kravet att tillverkarna ska garantera att bilarna ska klara att uppfylla sin avgasrening i 10 år eller 20.000mil efter tillverkning (inkl onlineloggning av avgasvärden till besiktning/transportstyrelsen). Kraven införs därför att så många struntat i att laga trasig avgasrening utan bara programmerat bort det. Redan idag är dieselns avgasrening både svindyr och opålitlig. Bensinmotorns avgasrening är också komplicerad men betydligt lättare att hålla liv i den under hela bilens livlängd.
I euro7 kommer också krav på partiklar från bromsar, elbilar med 700hk bromsar jäkligt lite med skivorna utan mest med elmotorn (regenering) vilket innebär ytterliggare en nackdel för förbränningsbilarna.

Viktmässigt skiljer det inte så mycket mellan elbilar och förbränningsbilar längre och skillnaderna blir allt mindre.

Ja det betyder ju bara att en stämpel från en märkesverkstad hos Hyundai är rätt så värdelös investering för bilägaren. Varför ska man betala tusentalskronor för service (på en bil som knappt kräver någon service) om mekanikern inte ens smörjer glidpinnarna - jo för att garantierna ska gälla. Ytterligare ett skäl att välja Tesla, alla garantier gäller även om du inte servar bilen alls.

Vet inte riktigt om jag kan hålla med i  påståendet gällande service och garantier.
Arbetar med systermärket Kia, och de enda gångerna det krävs att man bifogar servicehistorik är om det gäller fel på komponenter som kräver just service.
Krävs inte ens att bilen servas på en auktoriserad verkstad så länge det är inom intervall.

T.ex så dömde jag ut en automatlåda med integrerad elmotor i Måndags.
Bil gått drygt 13, drygt 140k i delar, krävs ingen servicehistorik då dessa lådor ej har någon intervall.
En förbränningsmotor som gått 2200 mil sedan senaste service och nu är kaktus kan däremot bli knepig.

217 Inlägg
för 19 minuter sedan
Jesper328 skrev:
viccoA skrev:
MrHyde skrev:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med i  påståendet gällande service och garantier.
Arbetar med systermärket Kia, och de enda gångerna det krävs att man bifogar servicehistorik är om det gäller fel på komponenter som kräver just service.
Krävs inte ens att bilen servas på en auktoriserad verkstad så länge det är inom intervall.

T.ex så dömde jag ut en automatlåda med integrerad elmotor i Måndags.
Bil gått drygt 13, drygt 140k i delar, krävs ingen servicehistorik då dessa lådor ej har någon intervall.
En förbränningsmotor som gått 2200 mil sedan senaste service och nu är kaktus kan däremot bli knepig.

Kaktus?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök