3019
Sök

Tomt på kylarvätska..Volvo V50 -05

3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Den nivå jag trott att jag haft ett tag på kylsrvätskan visade sig igår bara vara intorkad "färg". I verkligheten var behållaren i princip tom.
Handboken anger inte vilken sort jag ska ha, endast att den ska hålla -32.
Har läst att etylenglykol är vanligast men också giftigast.
Eftersom jag nu uppenbarligen har en läcka och jag har djur som jag inte vill ska få det i sig så vill jag ha propylenglykol.

Om det nu skulle vara etylenglykol i den ytterst lilla mängden (1-2 tsk) som är kvar i behållaren, blir det skit om jag häller i propylenglykol?
Har läst att det absolut inte ska blandas, men eftersom det nu är så väldigt lite av det som är i så vill jag tro att det inte skulle göra så mycket. Upplys mig gärna ni som vet! Tack!

Hur länge bilen har varit nästan tom på kylarvätska vet jag inte, men jag har haft en del missljud sedan i somras. Hur mycket skador kan jag ha att ta itu med nu?

Bilen startar, rullar dit jag behöver och ryker inte..
Senast redigerat av Lunkentuss (för 13 timmar sedan)

* Voff voff *
11 057 Inlägg
för 2 timmar sedan
Lunkentuss skrev:
Den nivå jag trott att jag haft ett tag på kylsrvätskan visade sig igår bara vara intorkad "färg". I verkligheten var behållaren i princip tom.
Handboken anger inte vilken sort jag ska ha, endast att den ska hålla -32.
Har läst att etylenglykol är vanligast men också giftigast.
Eftersom jag nu uppenbarligen har en läcka och jag har djur som jag inte vill ska få det i sig så vill jag ha propylenglykol.

Om det nu skulle vara etylenglykol i den ytterst lilla mängden (1-2 tsk) som är kvar i behållaren, blir det skit om jag häller i propylenglykol?
Har läst att det absolut inte ska blandas, men eftersom det nu är så väldigt lite av det som är i så vill jag tro att det inte skulle göra så mycket. Upplys mig gärna ni som vet! Tack!

Hur länge bilen har varit nästan tom på kylarvätska vet jag inte, men jag har haft en del missljud sedan i somras. Hur mycket skador kan jag ha att ta itu med nu?

Bilen startar, rullar dit jag behöver och ryker inte..

Även om du har ytterst lite kvar i expansionskärlet så har du ytterligare 8-10 liter i resten av systemet. Man ska inte blanda olika sorter (etylen/propylen) så vill man byta mellan dessa måste man spola rent systemet först.

Enklast är nog att du försöker hitta och åtgärda läckan istället.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
[/quote]
Även om du har ytterst lite kvar i expansionskärlet så har du ytterligare 8-10 liter i resten av systemet. Man ska inte blanda olika sorter (etylen/propylen) så vill man byta mellan dessa måste man spola rent systemet först.

Enklast är nog att du försöker hitta och åtgärda läckan istället.[/quote]
Tusan också! 8-10 liter i resten av systemet var ny info.
Antar att bilen inte hade gått alls om det var tomt i resten av systemet också?

Läste att det på de flesta bilar finns nån avtappningskran, men hittar ingen.
Den lilla vätskan man ser är helt färglös. Kan det vara så att förra ägaren fyllde på med bara vatten?
Har köpt batterivatten och är inga frysgrader i sikte. Kan jag fylla på med bara det så länge?
Senast redigerat av Lunkentuss (för 1 timme sedan)

3 Inlägg
för 50 minuter sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252457/252457-679f208a8e00d22d9375e36f44068a31.jpg

Går det utifrån bilden säga vad det är som är bakom/under kärlet? Inringade området. Ska det normalt vara torrt där? För där har alltid varit blött..

Sök