3432
Sök

9-5a startar inte?typ

3 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Morsning korsning barnförlosning!

Tänkte kika om nån har nått bra tips?köpte en en Saab med stor ?vill ha? faktor på aka en manuell 9-5 aero med taklucka osv osv
Nu till problemet..skiten startar inte den må ha stått i 9 ish år så har tömt den gamla soppan å hällt i ny men får den ej att gå DÄRMEMOT så tänder den till typ 1 gång sen inge mer och dör på nån sekund.har provat ansluta en obd läsare men går ej att ansluta då jag ej får nån Connection med ECU:n

DOCK så är batteriet som sitter i ganska sött så använder startkablar men tänker den tänder ju till iallafall

*Har bytt batteri i nyckeln
*har provat att hålla in lås upp knappen vi start ifall de skulle vara startspärren
*ny soppa
*varvräknaren rör på sig så inte vev givaren som är felande..tror jag
Senast redigerat av AndreasJJ00 (för 17 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 874 Inlägg
för 17 timmar sedan
när du säger att du inte får kontakt med felkodsläsare  får du inte kontakt med någon enhet?  inte abs och sånt eller är det bara ecu du inte får kontakt med..  om det bara är ecu  tänder sig motorlampan när tändningen slås igång innan startförsök. 

för ingen motorlampa så skulle jag börja misstänka att ecu inte har ström eller är deffekt..    detta är mer generellt  då jag allitd hållt mig ifrån saab..  så när som någon lådriving och kopplingscylinder byte smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
när du säger att du inte får kontakt med felkodsläsare  får du inte kontakt med någon enhet?  inte abs och sånt eller är det bara ecu du inte får kontakt med..  om det bara är ecu  tänder sig motorlampan när tändningen slås igång innan startförsök. 

för ingen motorlampa så skulle jag börja misstänka att ecu inte har ström eller är deffekt..    detta är mer generellt  då jag allitd hållt mig ifrån saab..  så när som någon lådriving och kopplingscylinder byte smile

Har bara nån ?billig? felkodsläsare dock så funkar den på alla andra bilar som dem använts på (en hel del Saabar) men får ej nån kontakt med ECU:n diverse andra enheter har jag inte provat heller och tror inte jag kan få de heller tyvärr
Men ja motrolampan lyser vid start försök därav att jag tänkte jag skulle kolla felkoder smile

3 827 Inlägg
för 4 timmar sedan
Skulle börja med att kolla så det inte är oxiderade kontakter som gör att det saknas ström här och där. I synnerhet om den stått med anslutet batteri. Eller ute.

Ingen kontakt med styrdonet är en ledtråd, förutsatt att du vet att bilen är kompatibel.
Dvs fungerat på annan av samma modell och år och motoraltetnativ.
Mjukvaran kan skilja pga det. Att det funkat på annan SAAB betyder inte att denna ska funka.

Motorlampan SKA lysa med tändning på, motor av. = rätt.  Annars är något fel.
Ska slockna när motorn startar, annars finns felkoder. Aktiva sådana.

Batteriet i nyckeln är bara för fjärrlås.
Startspärren har ett glaschip ingjutet i plasten som fungerar induktivt från en spole invid tändlåset.
Spolen måste få ström, och, chipet KAN gå sönder av vårdslös hantering. Tex tappas i marken.

Blir det bränsletryck?
Kommer strömpulser till spridarna?
Är stiften torra?

Vad händer om du ger den en "sup" bensin direkt I insuget?
Om kablaget räcker borde man kunna kolla gnista med ett stift sittande i utlyft men ansluten tändspole brygga där stiftets gänga hålls mot motorn.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Skulle börja med att kolla så det inte är oxiderade kontakter som gör att det saknas ström här och där. I synnerhet om den stått med anslutet batteri. Eller ute.

Ingen kontakt med styrdonet är en ledtråd, förutsatt att du vet att bilen är kompatibel.
Dvs fungerat på annan av samma modell och år och motoraltetnativ.
Mjukvaran kan skilja pga det. Att det funkat på annan SAAB betyder inte att denna ska funka.

Motorlampan SKA lysa med tändning på, motor av. = rätt.  Annars är något fel.
Ska slockna när motorn startar, annars finns felkoder. Aktiva sådana.

Batteriet i nyckeln är bara för fjärrlås.
Startspärren har ett glaschip ingjutet i plasten som fungerar induktivt från en spole invid tändlåset.
Spolen måste få ström, och, chipet KAN gå sönder av vårdslös hantering. Tex tappas i marken.

Blir det bränsletryck?
Kommer strömpulser till spridarna?
Är stiften torra?

Vad händer om du ger den en "sup" bensin direkt I insuget?
Om kablaget räcker borde man kunna kolla gnista med ett stift sittande i utlyft men ansluten tändspole brygga där stiftets gänga hålls mot motorn.

Ska ut å kika idag igen men har kollat en del kontakter osv och ser bra ut, bilen har ej stått med batteri men den har stått ute iallafall tyvärr

Obd läsaren vet jag ska funka på bilen så de är nått annat som spökar på den delen iallafall,motorlampan lyser när jag vrider på starten så felkoder finns

Startspärren kan gå i om den stått för länge men fick larmlampan i rutan att slockna som den ska iallafall,ja precis sitter en sensor ring runt tändlåset som kan vara lite knepig men därav att man håller in lås upp knappen på nyckeln när man vrider på starten och är den dålig brukar den starta men tror nog inte de är nått med startspärren som spökar

Yes bränsletryck finns de gått om vid spridarbryggan,spridarna går som dom ska och stiften är blöta efter en stund sen hoppar den igång på startgas men är samma där är 1 gång sen inte mer smile

Sök