Mossan1 skrev:
Skulle börja med att kolla så det inte är oxiderade kontakter som gör att det saknas ström här och där. I synnerhet om den stått med anslutet batteri. Eller ute.
Ingen kontakt med styrdonet är en ledtråd, förutsatt att du vet att bilen är kompatibel.
Dvs fungerat på annan av samma modell och år och motoraltetnativ.
Mjukvaran kan skilja pga det. Att det funkat på annan SAAB betyder inte att denna ska funka.
Motorlampan SKA lysa med tändning på, motor av. = rätt. Annars är något fel.
Ska slockna när motorn startar, annars finns felkoder. Aktiva sådana.
Batteriet i nyckeln är bara för fjärrlås.
Startspärren har ett glaschip ingjutet i plasten som fungerar induktivt från en spole invid tändlåset.
Spolen måste få ström, och, chipet KAN gå sönder av vårdslös hantering. Tex tappas i marken.
Blir det bränsletryck?
Kommer strömpulser till spridarna?
Är stiften torra?
Vad händer om du ger den en "sup" bensin direkt I insuget?
Om kablaget räcker borde man kunna kolla gnista med ett stift sittande i utlyft men ansluten tändspole brygga där stiftets gänga hålls mot motorn.