3600
Sök

Problem vid inkoppling av extraljus

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej allihopa, jag har ett lite smått förbryllande problem. Jag håller på att koppla in extraljus på en suzuki liana -02 och allt var frid och fröjd tills jag skulle dra styrström från helljuset till reläna. Jag lokaliserade helljussladden och satte en förgrening som man brukar göra. Då började helt plötsligt extraljusena att lysa när tändningen var helt avvriden. Allt fungerar normalt när bilen är igång. Men när jag stänger av och tar ut nyckeln så är det spänning ner till helljuset, hur f** hänger detta ihop mad finns det något alternativt ställe som man kan dra styrström ifrån, ja, hur ska jag helt enkelt komma förbi det här?

edit: har forskat lite och kommit fram till att det måste sitta ljusmodul på bilen (har jag aldrig hört talas om) hur gör jag då?

Mvh Rikard
Senast redigerat av Evil_90 (3 januari 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

1 Inlägg
för 23 timmar sedan
#2
Evil_90 skrev:
Hej allihopa, jag har ett lite smått förbryllande problem. Jag håller på att koppla in extraljus på en suzuki liana -02 och allt var frid och fröjd tills jag skulle dra styrström från helljuset till reläna. Jag lokaliserade helljussladden och satte en förgrening som man brukar göra. Då började helt plötsligt extraljusena att lysa när tändningen var helt avvriden. Allt fungerar normalt när bilen är igång. Men när jag stänger av och tar ut nyckeln så är det spänning ner till helljuset, hur f** hänger detta ihop mad finns det något alternativt ställe som man kan dra styrström ifrån, ja, hur ska jag helt enkelt komma förbi det här?

edit: har forskat lite och kommit fram till att det måste sitta ljusmodul på bilen (har jag aldrig hört talas om) hur gör jag då?

Mvh Rikard

Hur löste de sig?

Trucker
1 433 Inlägg
för 17 timmar sedan
#3
P1234 skrev:
Hur löste de sig?

tråden är snart 16 år gammal, så tror inte du kommer få något svar smile
Senast redigerat av zleepy (för 17 timmar sedan)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

378 Inlägg
för 15 timmar sedan
#4
Felet är mest troligt att det är minusstyrt

3 833 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
Bilproblemet skrev:
Felet är mest troligt att det är minusstyrt

Exakt. 
Det är konstant plus fram och det är minus som jordas inne i kupen för att få hel, resp halv att lysa.
Sparar en massa kabel och enklare skifte med helljuspaken. Jorda ena eller andra kabeln. Eller ena eller båda, om hel och halv glödlamporna lyser samtidigt. Beror på strålkastaren.

Enda modulen som är inblandad i detta på så gammal japanare är en DRL enhet för EU marknaden och Kanada. Som tänder halvljus (och parkeringsljus) automatiskt. Ofta när generatorn laddar som startsignal.

Är det egna glödlampor för DRL påverkar det inte halvljus öht.

Ofta, men inte alltid bryts ljusets plus med tändningen.

Oavsett, får man koppla reläet lika som ljuset.
Dvs konstant plus till spolen och låta minus (via minusen som blir vid strålkastaren i helljusläget) sluta spolen vid helljus.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

7 772 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Medveten om att tråden är gammal - och det är också "problemet" med vissa japanska bilars strömmatning till strålkastarna.
Det ligger ständig ström till strålkastarnas hel- och halvljusglödlampor.
Dessa jordas sedan via ljusomkopplaren(i stället för att mata ström på vanligt sätt till de flesta bilar).
Vid anslutning av extraljus över relä får man skifta "85" och "86".

3 833 Inlägg
för 3 minuter sedan
#7
torsen skrev:
Vid anslutning av extraljus över relä får man skifta "85" och "86".

Det hjälper inte att bara skifta anslutningarna. 
Man måste dra 85 eller 86 till konstant plus och andra till helljuslampans MINUS. 
Man måste alltså ta loss kontakten på helljusglödlampan och mäta vilken som har konstant plus = den andra som jordar.
Är det H4 som.växlar glödtråd i samma glödlampa måste man lossa och mäta vilken som får minus vid helljus.
Med ansluten kontakt är det plus på båda/alla tre. (Genom glödtråden)
Med släckta ljus får alltså relä spolen plus från båda håll = inget händer.

Reläspolen drar oavsett polaritet på 85/86.

Säkring på plusledaren som vanligt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 70 sekunder sedan)


Sök