3362
Sök

NAV Centrumhål fälgar, Kan man montera fälgar med 65,1 centrumhål till en bil som är standard på 60,1?

15 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en fråga gällande bultcirkel och NAV hål på fälgar, i min bil då har jag original fälgar på NAV Centrumhål på 60,1 och en ET-mått på 45, jag har nu tillgång till bättre däck men fälgarna är på Centrumhål på 60,1 och en ET-mått på 50.

Hur ska jag tänka? Kan man montera det som det är eller finns det fara att använda fälgar med större mått?

Tack på förhand!

238 Inlägg
för 1 timme sedan
MAAL skrev:
Jag har en fråga gällande bultcirkel och NAV hål på fälgar, i min bil då har jag original fälgar på NAV Centrumhål på 60,1 och en ET-mått på 45, jag har nu tillgång till bättre däck men fälgarna är på Centrumhål på 60,1 och en ET-mått på 50.

Hur ska jag tänka? Kan man montera det som det är eller finns det fara att använda fälgar med större mått?

Tack på förhand!

Du behöver navringar som minskar fälgens diameter från 65.1mm till 60.1mm.
Dvs, om måttangivelsen i rubriken är korrekt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
MAAL skrev:

Tack på förhand!

Menar du sånt här?
https://www.j-spec.se/exterior/falgar/f … GMQAvD_BwE

3 836 Inlägg
för 59 minuter sedan
Precis.

Stålfälgar kan fungera ändå, men aluminiumfälgar kan man få vääääldigt skumma fenomen med.
Fnös åt det själv som myt, men fick äta orden när jag drabbades själv.
Okörbar över 80km. VARFÖR det blir så vet jag inte, kan inte förklara, men har upplevt det.  Kanske vissa fälgar är mer känsliga än andra också.
Detta var en Volvo s70 med ej orginal aluminumfälgar. Fanns spår för ringar. En ramlade ur utan att jag noterade det vid ett bromsjobb vilket ledde till säkert 30mim felsökande innan jag såg ringen på golvet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 57 minuter sedan)

238 Inlägg
för 29 minuter sedan
MAAL skrev:
The-GOAT skrev:
MAAL skrev:

Tack på förhand!

Menar du sånt här?
https://www.j-spec.se/exterior/falgar/f … GMQAvD_BwE

Jajamän.

238 Inlägg
för 22 minuter sedan
Mossan1 skrev:
Precis.

Stålfälgar kan fungera ändå, men aluminiumfälgar kan man få vääääldigt skumma fenomen med.
Fnös åt det själv som myt, men fick äta orden när jag drabbades själv.
Okörbar över 80km. VARFÖR det blir så vet jag inte, kan inte förklara, men har upplevt det.  Kanske vissa fälgar är mer känsliga än andra också.
Detta var en Volvo s70 med ej orginal aluminumfälgar. Fanns spår för ringar. En ramlade ur utan att jag noterade det vid ett bromsjobb vilket ledde till säkert 30mim felsökande innan jag såg ringen på golvet.

Det är en anledning att inte ha med sig barnen när man skruvar bil, dom kan få lära sig nya ord.
Jag köpte en Blazer S10, apropå hjul, av en bilfirma precis i hjulskiftartider och deras mekaniker hade skiftat till vinterhjul efter bilen köptes in.
Jag fick den väldigt billigt då samma mekaniker hade dömt ut hjullager eller något annat i transmissionen pga ett sjungande missljud.
Jag köpte bilen via telefon, ja det var verkligen ett lågt pris, och hämtade den.
Mycket riktigt, det sjöng utav hlvte när man körde.
Väl ute i verkstaden 19km senare pallade jag upp bilen och började demontera de nya vinterhjulen, för att sälja separat och sedan bilen i delar, dessa var monterade med fel rotationsriktning.
Jag bytte sida på hjulen och bilen blev tyst.

3 836 Inlägg
för 9 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Det är en anledning att inte ha med sig barnen när man skruvar bil, dom kan få lära sig nya ord.

Eller snickrar.  Haha!

Sök