3211
Sök

Vilken spänning behöver man för att ladda ett AGM-batteri?

640 Inlägg
fredag 23:42
Trådstartare
#1
Vilken spänning behöver generator ge att ladda ett AGM-batteri?

3 846 Inlägg
lördag 11:08
#2
Alltså, batteriet tar laddning av högre spänning än batteriet har. Gäller alla laddsbra batterier.

Handlar det om att ha optimerad laddning för batteriets bästa är det en annan sak, och troligen vad frågan EGENTLIGEN var.

Tror det då är med 2.5v per cell och lite lägre för långtids underhållsladdning, men det kan du säkert googla fram för just din batterityp.

640 Inlägg
lördag 14:35
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Alltså, batteriet tar laddning av högre spänning än batteriet har. Gäller alla laddsbra batterier.

Handlar det om att ha optimerad laddning för batteriets bästa är det en annan sak, och troligen vad frågan EGENTLIGEN var.

Tror det då är med 2.5v per cell och lite lägre för långtids underhållsladdning, men det kan du säkert googla fram för just din batterityp.

Nej, frågan handlar om huruvida min bil alls kan ladda ett AGM-batteri.

Här är några bilder från min felkodsläsare över laddspänningen så som den rapporteras.

Vanlig landsvägskörning (fick stanna till i en bussficka och ta bilden så några sekunder på slutet är låg fart/stillastående). Jag gissar att skalan visar sista minuten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-3eb3dce83ba435f0a070e2085a5e20ae.jpg

Landsvägskörning och sedan stänger jag av motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-c6edfe4236a5c52202c22a9559fc5e6b.jpg

Avstängd motor, så alltså bara batterispänningen. Nedgången beror på att kupébelysningen tändes (eller sammanfaller i alla fall med när den tändes):

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-12397f4478ab359099328ed669e29189.jpg

Så min generator verkar alltså ge runt 14 V medan batterispänningen är ca 12,5 V. Batteriet är ett Varta Professional DP AGM LA70 från i år. Jag misstänker att min bil ger för låg spänning för att batteriet ska laddas ordentligt.

7 779 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
14 volt laddningsspänning är helt normalt.
Vanligtvis ligger laddningsspänningen för de flesta bilar på 13,7 till 14,5 volt.
Ett maximalt laddat batteri bör ha en spänning på 12,6 volt(mätt efter att batteriet "fått lugna sig" några timmar efter att laddningen avslutats).

3 172 Inlägg
för 22 timmar sedan
#5
För ett agm bör du ligga mellan 14.4 och 14.8v.
Över 15v och uppåt så ligger ett agm illa till.

Vad är det för bil ens?
Kan du lära in att du bytt batteriet till ett med X Ah och av typ Y?


640 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
För ett agm bör du ligga mellan 14.4 och 14.8v.
Över 15v och uppåt så ligger ett agm illa till.

Vad är det för bil ens?
Kan du lära in att du bytt batteriet till ett med X Ah och av typ Y?

Och då, eftersom jag ligger halv volt under det så kan det förklara varför mitt batteri inte laddas/laddas väldigt långsamt/inte blir fullt?

Nej, kan nog inte programmera om bilens generator.

* Voff voff *
11 071 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Vad är det för symptom som gör att du tycker att batteriet inte laddas som det ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
generatorn laddar utifrån hur mycket ström det behöves..    det blir ju en kombo över hur mycket det fattas i batteriet och hur mycket det drar..  så inte nödvändigtvis att en modern bil laddar 14.4volt  utan det kan vara mycket lägre om batteriet redan är full laddat. 
men jag antar att du har någon form av problem eftersom du kollar på detta..  det är ju bra för oss andra att veta så kanske vi kan hjälpa till bättre smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök