4953
Sök

Vilken spänning behöver man för att ladda ett AGM-batteri?

646 Inlägg
torsdag 05:02
Trådstartare
#21
jaka54 skrev:
För det första ska du skaffa en 12V laddare och ladda ditt batteri! Du kan inte räkna med att ditt batteri ska laddas helt bara för att du kör några mil, speciellt inte nu när det är kallt ute!
Om generatorn lämnar 14 V när du kör motorn på tomgång så är ju allt som det ska vara! -Då är det inget generatorfel!
Om batteriet fortfarande inte funkar bra efter att du laddat batteriet så skulle jag skulle kolla batteriet med en kapacitetmätare eller kolla  (betydligt enklare) spänningen över batteriet med en multimeter när du vrider om startnyckeln.  Spänningen i det sista fallet ska inte sjunka alltför mycket.
Det står på batteriet vilken kapacietet det har.

Vad är din poäng? Jag har en CTek-laddare som jag använder för att ladda batteriet.

Jag tror inte det är något fel på generatorn, men jag misstänker att den inte ger tillräcklig spänning för att ladda AGM-batterier.

Vad menar du med "batteriet inte funkar"? Det funkar, dvs bilen startar, men måste laddas regelbundet.

6 586 Inlägg
torsdag 21:46
#22
AGM batterier laddas på precis samma sätt som andra blybatterier...för det är ett blybatteri!
Som jag sa tidigare så måste du kolla kapaciteten på batteriet när det belastas. Antigen med en modern (sämre) kapacitetsmätare eller en gammal hederlig belastare som du kan se att "Ray Man Ray" använder i videon jag länkade till. Tid:16.07 in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=GWVFKfZoKcs
Senast redigerat av jaka54 (torsdag 21:51)


646 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#23
jaka54 skrev:
AGM batterier laddas på precis samma sätt som andra blybatterier...för det är ett blybatteri!
Som jag sa tidigare så måste du kolla kapaciteten på batteriet när det belastas. Antigen med en modern (sämre) kapacitetsmätare eller en gammal hederlig belastare som du kan se att "Ray Man Ray" använder i videon jag länkade till. Tid:16.07 in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=GWVFKfZoKcs

Ja, men om jag förstått saken rätt behöver AGM-batterier ? 0,5 V högre spänning för att ladda effektivt.

Vad är syftet med mätningarna du föreslår?

3 176 Inlägg
för 15 timmar sedan
#24
AGM har dels en elektrolyt med högre densitet jämfört med ett hederligt blybatteri.
Med tanke på hur batteriet är konstruerat och vilken slags kemi det använder så krävs det olika laddspänningar, i detta fall 14,5-14,8v.

AGM sulfateras även tämligen snabbt vid för låg spänning.


6 586 Inlägg
för 12 timmar sedan
#25
Som jag har sagt tidigare så måste du själv testa om batteriet är bra eller dåligt...och det gör du genom att mäta spänningen under belastning...helst med ett gammaldags variabelt resistansverktyg (som Ray man Ray använder i videon jag länkade till).


3 855 Inlägg
för 1 timme sedan
#26
Om bilen bara startas och körs 10mil borde det funka ÄVEN med ett AGM.
AGM tar laddning även med lägre spänning, men det är långt ifrån optimalt.
Därför inte superlämpliga i moderna bilar som varierar laddningen utefter tänkt batterityp.

Men vad händer mer under parkerade tiden undrar jag.
Spelat man en massa musik med kraftigare anläggning?
Körs bränslevärmare länge?
Använder man en inverter för någonting?

För ladda upp ett urladdat batteri hinner det inte på den tiden.
Eftersom man sätter i ett större batteri och ett AGM som egentligen inte är superlämpligt för "vanligt" bilbruk, misstänker jag att det är mer som drar ström mellan åkturerna. Annars bortkastade pengar och fel produktval, tyvärr.

Men bara start skulle det klara galant, men säkert kortare livslängd än vanligt batteri.

Antingen drar något ström, tex utrustning eller elfel eller så laddar generatorn dåligt, om nu batteriet är konstaterat bra.

Elfel = exempelvis tjuvström, alt en startmotor som är kass så symptomen blir som urladdat batteri, och att batteriet måste vara maxat för att funka. Kortslutning I ett fält, tex....

Dålig kontakt på batteripol har också lurat många.
Senast redigerat av Mossan1 (för 57 minuter sedan)

Forummoderator
18 351 Inlägg
för 3 minuter sedan
#27
Som Mossan och Jesper328 nämner så är bilen konfigurerad för ett blybatteri med lägre normalladdning än AGM. Att åka omkring halvladdat sliter på batteriet. Har du möjlighet att mäta Amperé efter start? Vore intressant. Ett AGM kan laddas med både betydligt högre spänning och amperé än motsvarande bly utan att ta skada.

OT:
Jag skulle ladda en batteribank bestående av 32 stycken seriekopplade 60Ah-batterier häromveckan. Ställde in laddspänningen på (trodde jag) korrekta 436V. Problemet var att det stod 30 batterier på hyllan, jag hade räknat fel av vana att det alltid brukar vara 32st... 3 dygn senare var de förstörda och fick bytas ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök