Om bilen bara startas och körs 10mil borde det funka ÄVEN med ett AGM.
AGM tar laddning även med lägre spänning, men det är långt ifrån optimalt.
Därför inte superlämpliga i moderna bilar som varierar laddningen utefter tänkt batterityp.
Men vad händer mer under parkerade tiden undrar jag.
Spelat man en massa musik med kraftigare anläggning?
Körs bränslevärmare länge?
Använder man en inverter för någonting?
För ladda upp ett urladdat batteri hinner det inte på den tiden.
Eftersom man sätter i ett större batteri och ett AGM som egentligen inte är superlämpligt för "vanligt" bilbruk, misstänker jag att det är mer som drar ström mellan åkturerna. Annars bortkastade pengar och fel produktval, tyvärr.
Men bara start skulle det klara galant, men säkert kortare livslängd än vanligt batteri.
Så
Antingen drar något ström, tex utrustning eller elfel eller så laddar generatorn dåligt, om nu batteriet är konstaterat bra.
Elfel = exempelvis tjuvström, alt en startmotor som är kass så symptomen blir som urladdat batteri, och att batteriet måste vara maxat för att funka. Kortslutning I ett fält, tex....
Dålig kontakt på batteripol har också lurat många.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)