3656
Sök

Hjullager, bromsar, hjulinställning eller något annat? (Muller i bilen, snedslitna däck)

8 Inlägg
fredag 09:48
Trådstartare
Hej!

Jag har en Ford Focus Kombi 2007 (1.8 flexifuel, 19700 mil) med missljud som jag inte blir klok på, låter som högt däckljud eller muller. Börjar vid ca 20km/h och blir värre desto fortare jag kör, den drar också lite mer än vad den borde. Svårt att säga ett specifikt hörn det kommer ifrån, tror bakifrån. Var förbi en verkstad som provkörde, de gissade hjullager höger bak och ev. också vänster fram.

Därefter har jag upptäckt att båda bakdäcken är tydligt snedslitna, allra längst in på kanten, höger bak värst. Efter körning blir också bromsar / hubbar bak varma, inte skållheta, men tydligt alldeles för varma, även här höger bak värst. En av länkarna som fäster krängningshämmare bak är också av.
Med vinterdäcken på (som suttit på bilen förut men jag aldrig haft då bilen köptes av mig i somras) blev det ännu värre efter ett litet tag, tyckte det kändes som mullret kom även vänster fram - det kanske beror på att framdäcken som tidigare suttit bak nu sitter fram?

Har lyft bilen och skakat och snurrat på alla fyra hjulen, inget spel i lagren vad jag kan känna. Inte heller förändras ljudet nämnvärt vid kraftiga svängar.
Tycker mig kunna ana att bakdäcken längst in är lite "hoppiga" mellan varje "plätt" av gummi, men inte är det mycket.

Vad kan det vara? Är det hjulinställning, lager, bromsarna eller något annat? Känns trist att göra hjulinställning om något annat är trasigt så man åker på en till inställning...
Senast redigerat av JumpyWizard (fredag 09:49)

4 248 Inlägg
för 17 timmar sedan
Har själv varit med om detta fenomen (Golf V-04) vilket enligt en däckfirma beror på bakvagnsinställningen

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 588 Inlägg
för 17 timmar sedan
Låter som hjullager! hjulinställningen kan inte orsaka att det "låter"!
Man kan inte alltid heller snurra på ett hjul för att upptäcka slitet hjullager!
Senast redigerat av jaka54 (för 17 timmar sedan)

8 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
Har själv varit med om detta fenomen (Golf V-04) vilket enligt en däckfirma beror på bakvagnsinställningen

Okej! Lät det för dig också eller var det framförallt slitaget som var problemet?

jaka54 skrev:
Låter som hjullager! hjulinställningen kan inte orsaka att det "låter"!
Man kan inte alltid heller snurra på ett hjul för att upptäcka slitet hjullager!

Okej, känns lite osannolikt bara att båda lagren skulle ge upp samtidigt?
Det ska tilläggas att när jag snurrar på hjulen bak går det trögt vid vissa delar av varvet, antog att detta var iliggande bromsar (delar av skivornas banor är rostiga), men det kanske också är tecken på hjullager?

4 248 Inlägg
för 14 timmar sedan
Det dånade ganska tydligt men hjullagrerna kändes helt OK när man hissade upp och snurrade

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

8 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
Det dånade ganska tydligt men hjullagrerna kändes helt OK när man hissade upp och snurrade

Okej tack för svar, fick du någon ordning på det till slut?

3 857 Inlägg
för 56 minuter sedan
Några saker först

Att kunna känna glapp i dåliga hjullager är väldigt ovanligt.

Dåliga lager brukar inte utveckla någon direkt onormal värme på det viset. Ljudet kommer av vibrationer från skadade lagerbanor och/eller rullar.

Nu är detta så subjektivt, men onormal (!!) värme vid hjulen är enl mina erfarenheter alltid från bromsarna.

Kan anliggande broms ge ljud? Ja
Kan anliggande broms ge vibrationer? Ja
Kan anliggande broms ge dåliga hjullager? På sikt, ja.

Kan bilen nu har båda felen? Fullt möjligt.

MEN:
Snedslitet däck brukar det inte bli av anliggande broms. Inte så väldigt även om det i teorin kan stämma.
Så något är knas där.
Kanske "bara" dåliga bussningar, ev räcker det med justering.
Kan den ha fått en smäll bak så något är böjt?  En dålig toe-vinkel bak BORDE märkas på väghållning före ljud, men även detta är subjektivt.

Vissa saker är ju så subjektivt.
Vissa hör en för lång dubb i ett däck, andra tycker "något är lite konstigt" när ett hjul kör direkt på fälgen...

Anliggande bromsar avslöjas i alla fall bäst genom att köra och medvetet värma upp bromsarna och med ännu varma bromsarna lägga i neutral och låta bilen från låg fart rulla till den stannar helt utan att röra bromsen.  Stannar bilen med en liten, när (när man tänker på det) knappt kännbar "knyck", ligger bromsen på för mycket.  Med kalla bromsar går det i regel ganska lätt.  Därför lite svårt att känna ibland. Tex med hissad bil.
Senast redigerat av Mossan1 (för 50 minuter sedan)

Sök