3862
Sök

Volvo XC70 2.5T blåryker, trycker ut olja i avgaset.

1 808 Inlägg
13 november
Trådstartare
#1
Har sedan en vecka tillbaka en Volvo XC70 2.5T 2003 som har gått hur bra som helst tills i går förmiddag, började blåryka för att sedan riktigt bolma ur sig blå/gråaktig rök, dvs från ingenstans började det. I normalfallen så brukar det ju komma smygande oavsett orsak.
Underökning visar att vevhusventilationen verkar fungera som den ska, tändstiften är fina, lite oljekladd i röret mellan turbo och IC men skvallerhålet i IC:n är torrt, så i mina ögon ser det ut att enbart vara på avgassidan vilket väl tyder på at det är själva turbon som gett upp, eller?
Fick underkänt på bilprovningen på hög Co-halt för en vecka sedan, vilket väl var en förvarning om att något obra var på G.
Bilen går i övrigt precis som den gjort tidigare.

Frågor:
- Är tanken på att det är turbon som gett upp riktig, eller ska jag inrikta sig på annat?
- Har en turbo liggande till en 2.4T (Tror denna heter TD4HL13T), hur pass stor skillnad är det mot TD4HL14T!? som sitter på min 2.5T, hade det funkat att hänga dit och passar den i så fall rent fysiskt mot grenrör/downpipe osv?
- Om man ska köpa nytt aggregat, var köper man då det till vettigt pris?

Mvh

Uppdatering:
Det är mycket olja som trycks ut i avgaset, så pass mycket att det numera är lätt att se var avgaset läcker för där rinner det nu ut olja..
Senast redigerat av Hilmer (14 november )


1 808 Inlägg
14 november
Trådstartare
#2
Dagens uppdatering, nu precis har jag varit ute och kört en liten runda på drygt 3mil, bilen har stått sedan i går så den startades kall ikväll medans jag skrapade rutor.. Och visst ryker det litegrann, lite på tomgång och ibland när man släppt gasen under några sekunder och sedan gasar på igen så kan det liksom puffa till, men inte alls dessa dimridåer som spreds i går.
Så, ska man fortfarande misstänka turbon eller något annat!?


157 Inlägg
för 1 timme sedan
#3
Ja, med all sannolikhet är tätningarna i turbon blåsta. Vanligaste anledningen till att dom gör det är ju dock igensatt vevhusventilation endera pga koks eller att dom fryser pga mycket kondensvatten.
Jag skulle då inte fortsätta köra den bilen om du inte vill paja katalysatorn också, finns inget som dödar kat och lambdasond fortare än olja.
Plock isär, inspektera och byt det som är trasigt!
Senast redigerat av Koster (för 1 timme sedan)


Sök