3707
Sök

Start/stopp - Mest hatade funktionen i moderna bilar.

7 784 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Försäkringsbolaget Direkt Line lät över två tusen brittiska bilister lista vilka moderna bilfunktioner de avskyr mest.
Start/stopp-funktionen hamnade klart i topp = mest hatad.
Mer än var fjärde förare uppgav att de helt enkelt stänger av funktionen.

Körfältsassistans följde tätt efter och får många förare att slå av den i ren irritation.

På min Honda kan man enkelt slå av skiten med en tryckknapp.
Men på en del nya bilar måste man krångla sig in i menyerna i flera steg för att stänga av.

Vad tycker/anser NI om dessa funktioner?

6 256 Inlägg
för 5 timmar sedan
Helt värdelösa funktioner som ger mer krångel och irritation än hjälp. Men TPMS, däcktrycksövervakning, är nog lika illa.

6 701 Inlägg
för 5 timmar sedan
Start/Stop funkar bra i Tyskland, rödljusen varar längre där än här

Filhållningsassistenen upplever jag endast sådär vid vägbyggen och dåligt snöröjd väg, men de slår av då istället så egentligen inget problem, det är bara ligga jämnt mellan markeringarna så märks den knappt.

Automatiska helljus däremot, slår på som de ska men bländar sällan av före mötande fordon blinkar med sitt helljus eller låter de vara konstant

De/Dem

1 076 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag inaktiverade S/S med OBDeleven när bilen var max två månader gammal.
Det säger väl allt om vad jag tycker om S/S  big_smile
Fixade det samtidigt till min fars bil.
Senast redigerat av candyweiss (för 1 timme sedan)

VAG har världens bästa bilar.

7 522 Inlägg
för 1 timme sedan
en vän har en automatisk baklucka som går ner en bit efter den öppnat och slår en i huvudet, kontentan, allt behöver ej vara elektriskt/automatiskt smile

3 177 Inlägg
för 1 timme sedan
Är inte så mycket att hänga i gran det inte.
S/S är ju bara lite irriterande, men man får ju snabbt vanan att trycka av den funktionen efter att man startat bilen.

LKAS, ACC, LDA, och sånt bängel KAN fungera hyfsat beroende på bil och situation, men är något jag i regel stänger av då det sällan fungerar bättre än just hyfsat.

Så kallad eye-tracking är däremot djävulens påfund.
Det plingar till på mediaskärmen - du kollar på den - två sekunder senare börjar bilen att skrika på dig och durra i ratten för att du tagit ögona av vägen.
Under den senaste långkörningen jag gjorde i en bil utrustad med detta så fick jag kliva av motorvägen efter 30 minuter för att stänga av vartenda jävla ADAS-system som fanns.
Dessa givetvis gömda bakom 78 menyer, så inget man gärna gör i 120 blås.

Nej, moderna bilar är i regel skräp.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Sök