torsen skrev:
Har bilen skiv-eller trumbromsar bak.
Vi hade ett tag 3 olika Focuscombi i familjen.
Olika fälgstorlek och bromstyp bak beroende på motor och "snobbighetsgrad".
Om bilen har trumbromsar bak så är det skeva trummor som gör att hjulet känns olika på varvet när det roteras.
På Focus har bakre övre stötdämparinfästningen, som är av aluminiumlegering, en tendens att ärga sönder.
Kolla i hjulhusen bak om infästningarna är lösa och "slamrar".
Beträffande de snedslitna däcken så beror de troligen på tidigare ägares framfart - speciellt vid parkering och "vändning på gata mellan trottoarkanter".
Att bakhjulen känns "hoppiga" kan bero på att de är ojämnt slitna med större eller mindre gropar, vilket i sin tur kan bero på dåliga stötdämpare eller dålig balansering eller båda i kombination medslitna bussningar i bakhjulsupphängningens länkar och leder.
Det är olämpligt att, som förr rekommenderades, låta hjulen(däcken) byta plats.
Däcken "sliter in sig" beroende på var de är placerade.
Byter man position på hjulen så måste däcken slita in sig på nytt.