NikkNolte skrev:
Hej
Jag kommer låna en Skoda Superb för en dryg vecka för att köra ner till södra Tyskland och jag tänkte köpa begagnade vinterhjul med friktionsdäck. Har kollat upp lite och det verkar som att många modeller inom VW-koncernen använder samma mått för fälgar, särskilt när det gäller bultcirkel, nav och bultgäng men att ET oftare varierar. Om ET ska vara 44, är det då oftast OK att köra med 43 eller 45...?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-88512d7a15a72be57d2960e439abaee1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-c0cec0f5386d4cf3bf757b86e0627f43.jpg]()
Om ET, inpressningsdjupet på svenska, är original 44 så bör du inte öka talet talet 44.
Det skulle kunna medföra att fälgen tar i bromsoket.
Men mindre ET-tal gör att fälgen lämnar bromsokets närhet.
Större ET leder till minskad spårvidd och tvärt om.
Allt ovan under förutsättning att alla övriga fälg-/däckdata är samma.
Ps. Om man, för att nämna ett praktiskt exempel, monterar NIVA JET-fälgar, som har ET 30. på en Jimny, som har ET 5, kan man montera 25 mm tjocka s k "spacers" mellan Jimny-nav och NIVA-fälg. Ds.
Ps2. Bl a Biltema har prisbilliga "spacerskivor" för minskning av ET = 3 mm och 5 mm. Ds.
Ps3. Så gott som alla biltillverkare har tagit efter Citroen med s k "nollpunktstyrning".
Nollpunktstyrning innebär att spindelbulten, numera den "tänkta" spindelbulten, hamnar i däckets mitt på vägbanan.
Medför relativ okänslighet för olika underlag för vänster resp höger framhjul.
Märks speciellt vid olika friktion på höger och vänster sida - grus vs asfalt / is vs barmark.
Om ET förändras modifieras nollpunktstyrningen så att risk finns att bilen vid inbromsning drar åt sidan.
Därför mycket noga med samma ET på båda sidor fram. Ds.
Ps4. Enligt min erfarenhet är stålfälgar "generösare" än gjutna/smidda LM-fälgar beträffande utrymmet mellan fälg och bromsok.
I klartext = inte säkert att en LM-fälg går fri från bromsoket om en stålfälg gör det.
Har tråkig erfarenhet av detta på bl a JEEP och Land Rover. Ds.