5891
Sök

Hur viktigt är det att ha exakt ET på fälg?

10 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej
Jag kommer låna en Skoda Superb för en dryg vecka för att köra ner till södra Tyskland och jag tänkte köpa begagnade vinterhjul med friktionsdäck. Har kollat upp lite och det verkar som att många modeller inom VW-koncernen använder samma mått för fälgar, särskilt när det gäller bultcirkel, nav och bultgäng men att ET oftare varierar. Om ET ska vara 44, är det då oftast OK att köra med 43 eller 45...?


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-88512d7a15a72be57d2960e439abaee1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-c0cec0f5386d4cf3bf757b86e0627f43.jpg

3 862 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Exakt behöver det inte vara. Den kan däckdimensionen göra så en ändrad ET är rätt.

Men inom 5mm brukar det inte vara problem, men risken finns ändå om det är trångt för bromsar tex.  Skiljer mellan bilar och fälgar.

Det handlar alltså om att fälgen ska gå fritt i alla lägen.

10 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Exakt behöver det inte vara. Den kan däckdimensionen göra så en ändrad ET är rätt.

Men inom 5mm brukar det inte vara problem, men risken finns ändå om det är trångt för bromsar tex.  Skiljer mellan bilar och fälgar.

Det handlar alltså om att fälgen ska gå fritt i alla lägen.

Ja det är ju det som är det luriga och svårt när man ska köpa begagnat.
Kollade det här och det verkar ju inte vettigt att ett smalare däck kommer närmare både inåt och utåt...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-7a443f4846c53ebaae7a4644bb4a72f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-e18143bb9d6f5ddff6587a0aea06b277.jpg

* Voff voff *
11 082 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Om du går från 235 till 215 (vilket du ser ut att vilja göra) måste du, förutom att se till att rullomkretsen blir någorlunda rätt, även hålla koll på belastningsindexet. Här i Sverige är polisen inte så noga med det (om det inte är uppenbart galet) medan tex polisen i Tyskland är betydligt mer noga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Om du går från 235 till 215 (vilket du ser ut att vilja göra) måste du, förutom att se till att rullomkretsen blir någorlunda rätt, även hålla koll på belastningsindexet. Här i Sverige är polisen inte så noga med det (om det inte är uppenbart galet) medan tex polisen i Tyskland är betydligt mer noga.

Bra att tänka på, tyskarna är nitiska hmm

7 786 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
NikkNolte skrev:
Hej
Jag kommer låna en Skoda Superb för en dryg vecka för att köra ner till södra Tyskland och jag tänkte köpa begagnade vinterhjul med friktionsdäck. Har kollat upp lite och det verkar som att många modeller inom VW-koncernen använder samma mått för fälgar, särskilt när det gäller bultcirkel, nav och bultgäng men att ET oftare varierar. Om ET ska vara 44, är det då oftast OK att köra med 43 eller 45...?


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-88512d7a15a72be57d2960e439abaee1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250079/250079-c0cec0f5386d4cf3bf757b86e0627f43.jpg

Om ET, inpressningsdjupet på svenska, är original 44 så bör du inte öka talet talet 44.
Det skulle kunna medföra att fälgen tar i bromsoket.
Men mindre ET-tal gör att fälgen lämnar bromsokets närhet.

Större ET leder till minskad spårvidd och tvärt om.

Allt ovan under förutsättning att alla övriga fälg-/däckdata är samma.

Ps. Om man, för att nämna ett praktiskt exempel, monterar NIVA JET-fälgar, som har ET 30. på en Jimny, som har ET 5, kan man montera 25 mm tjocka s k "spacers" mellan Jimny-nav och NIVA-fälg. Ds.

Ps2. Bl a Biltema har prisbilliga "spacerskivor" för minskning av ET = 3 mm och 5 mm. Ds.

Ps3. Så gott som alla biltillverkare har tagit efter Citroen med s k "nollpunktstyrning".
Nollpunktstyrning innebär att spindelbulten, numera den "tänkta" spindelbulten, hamnar i däckets mitt på vägbanan.
Medför relativ okänslighet för olika underlag för vänster resp höger framhjul.
Märks speciellt vid olika friktion på höger och vänster sida - grus vs asfalt / is vs barmark.
Om ET förändras modifieras nollpunktstyrningen så att risk finns att bilen vid inbromsning drar åt sidan.
Därför mycket noga med samma ET på båda sidor fram. Ds.

Ps4. Enligt min erfarenhet är stålfälgar "generösare" än gjutna/smidda LM-fälgar beträffande utrymmet mellan fälg och bromsok.
I klartext = inte säkert att en LM-fälg går fri från bromsoket om en stålfälg gör det.
Har tråkig erfarenhet av detta på bl a JEEP och Land Rover. Ds.
Senast redigerat av torsen (för 1 timme sedan)


Sök