7571
Sök

Hjullager, bromsar, hjulinställning eller något annat? (Muller i bilen, snedslitna däck)

11 Inlägg
fredag 09:48
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Ford Focus Kombi 2007 (1.8 flexifuel, 19700 mil) med missljud som jag inte blir klok på, låter som högt däckljud eller muller. Börjar vid ca 20km/h och blir värre desto fortare jag kör, den drar också lite mer än vad den borde. Svårt att säga ett specifikt hörn det kommer ifrån, tror bakifrån. Var förbi en verkstad som provkörde, de gissade hjullager höger bak och ev. också vänster fram.

Därefter har jag upptäckt att båda bakdäcken är tydligt snedslitna, allra längst in på kanten, höger bak värst. Efter körning blir också bromsar / hubbar bak varma, inte skållheta, men tydligt alldeles för varma, även här höger bak värst. En av länkarna som fäster krängningshämmare bak är också av.
Med vinterdäcken på (som suttit på bilen förut men jag aldrig haft då bilen köptes av mig i somras) blev det ännu värre efter ett litet tag, tyckte det kändes som mullret kom även vänster fram - det kanske beror på att framdäcken som tidigare suttit bak nu sitter fram?

Har lyft bilen och skakat och snurrat på alla fyra hjulen, inget spel i lagren vad jag kan känna. Inte heller förändras ljudet nämnvärt vid kraftiga svängar.
Tycker mig kunna ana att bakdäcken längst in är lite "hoppiga" mellan varje "plätt" av gummi, men inte är det mycket.

Vad kan det vara? Är det hjulinställning, lager, bromsarna eller något annat? Känns trist att göra hjulinställning om något annat är trasigt så man åker på en till inställning...
Senast redigerat av JumpyWizard (fredag 09:49)

4 248 Inlägg
lördag 16:24
#2
Har själv varit med om detta fenomen (Golf V-04) vilket enligt en däckfirma beror på bakvagnsinställningen

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 592 Inlägg
lördag 16:25
#3
Låter som hjullager! hjulinställningen kan inte orsaka att det "låter"!
Man kan inte alltid heller snurra på ett hjul för att upptäcka slitet hjullager!
Senast redigerat av jaka54 (lördag 16:28)


11 Inlägg
lördag 19:15
Trådstartare
#4
spillolja skrev:
Har själv varit med om detta fenomen (Golf V-04) vilket enligt en däckfirma beror på bakvagnsinställningen

Okej! Lät det för dig också eller var det framförallt slitaget som var problemet?

jaka54 skrev:
Låter som hjullager! hjulinställningen kan inte orsaka att det "låter"!
Man kan inte alltid heller snurra på ett hjul för att upptäcka slitet hjullager!

Okej, känns lite osannolikt bara att båda lagren skulle ge upp samtidigt?
Det ska tilläggas att när jag snurrar på hjulen bak går det trögt vid vissa delar av varvet, antog att detta var iliggande bromsar (delar av skivornas banor är rostiga), men det kanske också är tecken på hjullager?

4 248 Inlägg
lördag 19:19
#5
Det dånade ganska tydligt men hjullagrerna kändes helt OK när man hissade upp och snurrade

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

11 Inlägg
lördag 20:21
Trådstartare
#6
spillolja skrev:
Det dånade ganska tydligt men hjullagrerna kändes helt OK när man hissade upp och snurrade

Okej tack för svar, fick du någon ordning på det till slut?

3 862 Inlägg
söndag 09:19
#7
Några saker först

Att kunna känna glapp i dåliga hjullager är väldigt ovanligt.

Dåliga lager brukar inte utveckla någon direkt onormal värme på det viset. Ljudet kommer av vibrationer från skadade lagerbanor och/eller rullar.

Nu är detta så subjektivt, men onormal (!!) värme vid hjulen är enl mina erfarenheter alltid från bromsarna.

Kan anliggande broms ge ljud? Ja
Kan anliggande broms ge vibrationer? Ja
Kan anliggande broms ge dåliga hjullager? På sikt, ja.

Kan bilen nu har båda felen? Fullt möjligt.

MEN:
Snedslitet däck brukar det inte bli av anliggande broms. Inte så väldigt även om det i teorin kan stämma.
Så något är knas där.
Kanske "bara" dåliga bussningar, ev räcker det med justering.
Kan den ha fått en smäll bak så något är böjt?  En dålig toe-vinkel bak BORDE märkas på väghållning före ljud, men även detta är subjektivt.

Vissa saker är ju så subjektivt.
Vissa hör en för lång dubb i ett däck, andra tycker "något är lite konstigt" när ett hjul kör direkt på fälgen...

Anliggande bromsar avslöjas i alla fall bäst genom att köra och medvetet värma upp bromsarna och med ännu varma bromsarna lägga i neutral och låta bilen från låg fart rulla till den stannar helt utan att röra bromsen.  Stannar bilen med en liten, när (när man tänker på det) knappt kännbar "knyck", ligger bromsen på för mycket.  Med kalla bromsar går det i regel ganska lätt.  Därför lite svårt att känna ibland. Tex med hissad bil.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 09:26)

11 Inlägg
Igår 19:23
Trådstartare
#8
Okej stort tack för svar!

Jag förstår, vad gäller värmen blir det varmt efter bara kort stund i lägre hastighet medans frambromsarna fortfarande är helt kalla så någonting torde vara knasigt. Nu är jag inte särskilt kunnig på anliggande bromsar, men känns också konstigt att vissa delar av varvet går trögt och andra lätt när jag snurrar på hjulen.

Inga smällar eller dyl. (mig veterligen ?), inte heller väghållningen är anmärkningsvärd, tycker den går rakt och fint men antar om båda har lika mycket toe så kan det ta ut varandra.

Bra tips för att testa bromsarna, ska kolla imorgon! Skulle ev kunna ta bort ok och skivor och snurra för att se hur det låter och rullar.

Funderar också på om jag inte bara ska åka in på besiktningen och se vilka tvåor jag får, så kan jag börja med att lösa dem och se ifall det får ordning på det.

6 592 Inlägg
för 10 timmar sedan
#9
För ca tre år sedan tyckte jag att det började låta lite från höger framhjul på min då 33 år gamla Audi 100 Avant 2,0E.
ljudet var knappt hörbart när jag körde och det märktes inget konstigt när jag hissade upp bilen fram och snurrade på hjulet. Hjulet snurrade lätt och fint! Men när man som i mitt fall haft bilen sedan 1993 och gjort alla reparationer och byten av delar själv så bli det lätt så att man blir observant på minsta lilla förändring i bilen.
Beslöt mig i alla fall för att ta bort lagret vilket på en Audi 100 från 1993-91 innebär att man måste/bör ta bort hela fjäderbenet och pressa ut lagret. Detta har jag gjort flera gånger både på min egen Audi 100 liksom mpå min brors Audi 100 Turbo.
Som tur är har jag en hydraulpress hemma så att få bort lagret gick ganska snabbt...och vad såg jag , jo på lagerbanan fanns små , till ytan 3-5mm stora, fördjupningar, inte ens någon tiondels millimeter djupa !
Därav att det lät från hjulet!
Efter ipressande av nytt lager och montering av fjäderben ,inget ljud!
Senast redigerat av jaka54 (för 10 timmar sedan)


7 786 Inlägg
för 9 timmar sedan
#10
Har bilen skiv-eller trumbromsar bak.
Vi hade ett tag 3 olika Focuscombi i familjen.
Olika fälgstorlek och bromstyp bak beroende på motor och "snobbighetsgrad".
Om bilen har trumbromsar bak så är det skeva trummor som gör att hjulet känns olika på varvet när det roteras.

På Focus har bakre övre stötdämparinfästningen, som är av aluminiumlegering, en tendens att ärga sönder.
Kolla i hjulhusen bak om infästningarna är lösa och "slamrar".

Beträffande de snedslitna däcken så beror de troligen på tidigare ägares framfart - speciellt vid parkering och "vändning på gata mellan trottoarkanter".

Att bakhjulen känns "hoppiga" kan bero på att de är ojämnt slitna med större eller mindre gropar, vilket i sin tur kan bero på dåliga stötdämpare eller dålig balansering eller båda i kombination medslitna bussningar i bakhjulsupphängningens länkar och leder.

Det är olämpligt att, som förr rekommenderades, låta hjulen(däcken) byta plats.
Däcken "sliter in sig" beroende på var de är placerade.
Byter man position på hjulen så måste däcken slita in sig på nytt.

11 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
För ca tre år sedan tyckte jag att det började låta lite från höger framhjul på min då 33 år gamla Audi 100 Avant 2,0E.
ljudet var knappt hörbart när jag körde och det märktes inget konstigt när jag hissade upp bilen fram och snurrade på hjulet. Hjulet snurrade lätt och fint! Men när man som i mitt fall haft bilen sedan 1993 och gjort alla reparationer och byten av delar själv så bli det lätt så att man blir observant på minsta lilla förändring i bilen.
Beslöt mig i alla fall för att ta bort lagret vilket på en Audi 100 från 1993-91 innebär att man måste/bör ta bort hela fjäderbenet och pressa ut lagret. Detta har jag gjort flera gånger både på min egen Audi 100 liksom mpå min brors Audi 100 Turbo.
Som tur är har jag en hydraulpress hemma så att få bort lagret gick ganska snabbt...och vad såg jag , jo på lagerbanan fanns små , till ytan 3-5mm stora, fördjupningar, inte ens någon tiondels millimeter djupa !
Därav att det lät från hjulet!
Efter ipressande av nytt lager och montering av fjäderben ,inget ljud!

Wow vilken känsla! Mina lager är nog bra långt värre än vad ditt var. För min del kommer det nog få bli specialverktyg eller verkstad med press för att få ur framlagren - de är också av presstyp.

torsen skrev:
Har bilen skiv-eller trumbromsar bak.
Vi hade ett tag 3 olika Focuscombi i familjen.
Olika fälgstorlek och bromstyp bak beroende på motor och "snobbighetsgrad".
Om bilen har trumbromsar bak så är det skeva trummor som gör att hjulet känns olika på varvet när det roteras.

På Focus har bakre övre stötdämparinfästningen, som är av aluminiumlegering, en tendens att ärga sönder.
Kolla i hjulhusen bak om infästningarna är lösa och "slamrar".

Beträffande de snedslitna däcken så beror de troligen på tidigare ägares framfart - speciellt vid parkering och "vändning på gata mellan trottoarkanter".

Att bakhjulen känns "hoppiga" kan bero på att de är ojämnt slitna med större eller mindre gropar, vilket i sin tur kan bero på dåliga stötdämpare eller dålig balansering eller båda i kombination medslitna bussningar i bakhjulsupphängningens länkar och leder.

Det är olämpligt att, som förr rekommenderades, låta hjulen(däcken) byta plats.
Däcken "sliter in sig" beroende på var de är placerade.
Byter man position på hjulen så måste däcken slita in sig på nytt.

Okej! Min har skivor bak, skulle det kunna vara att de också är skeva vilket ger motstånd olika delar av varvet?
Ska absolut kolla infästningarna, det kanske kan vara orsak till snedslitaget? Låter skönt annars om det bara tycks vara tidigare handhavandefel smile
Alright tack, då får det bli att upphöra med byte mellan axlarna.

11 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#12
Uppdatering:

Var förbi besiktning idag och mäkta förvånad blev jag när jag endast fick nedslag på hjullager höger fram (och krängningshämmarfästet)! Bakbromsarna fick en 'bra att veta' om rostangrepp, men inget om att de roterar dåligt.

Håller tummarna för att lagerbytet löser mullret. Vad gäller bromsarna och snedslitaget är jag lite förvirrad, kan jag utgå från att lagren bak är ok då och att trögrullet beror på slitna / skeva skivor? Kan det vara orsak till snedslitna däcken också?

Försökte testa rulla till stillastående för se om bromsarna låg an också, vissa gånger tyckte jag den stannade helt mjukt, andra gånger med en ytterst liten knyck.
Senast redigerat av JumpyWizard (för 1 timme sedan)


Sök