3113
Sök

Byta hjullager på Volvo V50 - en omöjlig uppgift

30 Inlägg
för 52 minuter sedan
Trådstartare
Hej,

Jag är tvungen att byta bakre vänstra hjullagret på min Volvo V50 (2007). Normal kombi, ingen AWD. Har kollat en massa Youtube-videor. Borde inte vara några problem. Har verktyg och nytt hjullager. Men att få loss det gamla verkar närmast omöjligt.

Problemet kommer sig av att Volvo av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att gänga i flänsarna på hjullagret istället för i ramen, så att bultarna måste skruvas inifrån istället för utifrån. Hade de varit skruvade utifrån så hade det bara varit att ta loss hjulet, och sedan hade man haft gott om utrymme att lossa bultarna med T50-nyckel och hävstång. Nu är det istället en kamp mot sadistisk design.

Jag har lossat länkarmen och stötdämparen för att komma åt. Ändå är det extremt svåråtkomligt. Man är tvungen att stoppa in den långa delen av torxnyckeln för att nå överhuvudtaget. Som hävstång använder jag en rörtång som jag klämmer åt den korta änden på torxnyckeln, och sedan behöver jag använda all min armstyrka för att nätt och jämt få loss bultarna. Och då är det ändå en som inte kommer loss. Har sluntit flera gånger, tack och lov att det är torx-skalle, någonting annat och enda lösningen hade varit vinkelslip. Har dränkt bultarna i 5-56 från båda håll upprepade gånger under en veckas tid. Det är inte det som är problemet. Problemet är att det är så satans svårt att komma åt, att det inte går att både styra nyckeln så att man inte slinter, och applicera tillräckligt med momentkraft samtidigt.

Jag har en spärrnyckelsats, men ingen T50-bit. Kanske går att skaffa någonstans, var vet jag inte. Måste vara någon special, med tanke på hur lång den måste vara. Och att använda förlängaren till spärrnyckeln är inget alternativ, det är för klumpig och får inte plats. Frågan är om jag får plats med spärrnyckeln överhuvudtaget. Vilket verktyg jag än föreställer mig, så kan jag bara komma till slutsatsen att det måste vara ett specialverktyg, gjort just för att byta bakre hjullager på en Volvo V50 årsmodell 2007. Jag förstår inte hur det är tänkt. Och jag bävar för att sätta tillbaka allt för att kunna köra den till en verkstad. Vad är det verkstäderna använder för verktyg för att göra sånt här? Och vad är det för psykon som designar hjullager som ska skruvas från insidan, när man lika gärna hade kunnat skruva från utsidan?
Senast redigerat av bojdacylindrar (för 48 minuter sedan)

554 Inlägg
för 17 minuter sedan
Hallå!
Ja sitter ju inte helt lätt till, men iduktionsvärmare och en bra mutterknack brukar funka.
Om man kan ha bilen på lyft också underlättar.
Mvh///Micke.E

Sök