Hej jag undrar om någon är kunnig inom lagar om detta med att byta motor. Det gäller en King cab (ingen A-traktor) med bensin motor och hade velat byta till diesel motor. Hade tänkt stoppa i en som är ifrån en King cab isf om de underlättar något. Hur svårt är det att regga om? Vad kan de kosta? och jag vet att man kan ringa Bess osv men äger inte bilen ännu så tänker inte ringa runt och gräjja än iaf kan tillägga bilen är från 80talet
En grundprincip, vid motorbyte, är att motorn ska vara av samma typ, inte får vara äldre än den som den ersätter, får ha max 10% högre effekt och vridmoment.
Eller gjorde iaf för 2 år sedan när jag gjorde det sist.
För 25 -30 år sedan blev det bara en notering "Motor utbytt", utan regbes, i bilens handlingar. ASB:s besikningstekniker litade dom muntliga uppgifterna man gav dom - dåååå! Bytte 12,5 hk motor till 16 hk - egentligen mer än 10% effektökning - i en Citroen.
Eller gjorde iaf för 2 år sedan när jag gjorde det sist.
För 25 -30 år sedan blev det bara en notering "Motor utbytt", utan regbes, i bilens handlingar. ASB:s besikningstekniker litade dom muntliga uppgifterna man gav dom - dåååå! Bytte 12,5 hk motor till 16 hk - egentligen mer än 10% effektökning - i en Citroen.
Om besiktningspersonen inte utförde sitt arbete korrekt kunde dylikt slinka igenom såsom det typiskt pubertala att byta sin 225cui slant6 mot en 318cui V8 eller dylikt i en Mopar A-body, någon gång gick det utmärkt några andra gånger ville ASB se bilen igen. Volvo 145 med B30 rullades igenom, medans en 240 med B21A utbytt mot B230A fick göra återbesök. Aktiebolaget Svenskt Billotteri