4286
Sök

Jetta 88, klonkande ljud när man släpper gasen

7 Inlägg
27 november
Trådstartare
#1
Oklart om de är under rätt kategori men...

- Bilmodel
VW Jetta från 88
1.8 L Bensin motor
175XX Mil

- Modifikationer
Orginal men nybytt hjälparm/aggregatfäste framaxel ( om de kan ha något med felet att göra )

- Hur yttrar sig felet?
När jag kör på relativt låga varv oavsett växel så hugger den till vid gaspådrag och när man släpper gasen vid fortsatt låga varv så presenterar sig ett klonkande ljud. Detta sker ej om jag accelererar och trycker in kopplingen eller om jag accelererar upp till relativt höga varv och därefter släpper gasen.
Jag har kontrolldragit allting som jag var lös med vid byte av hjälparm/aggregatfäste, detta inkluderar länkarmar, styrning, två motorfästen och allting sitter som det ska, jag har även kontrollerat drivknutar och tror inte de ska vara dem.
Det är oklart om ljudet fanns före byte av de tidigare nämnda då man eventuellt bara lyssnar mer efter man varit och skruvat.
Länken är till ett olistat youtube klipp där jag förevisar det klonkande ljudet.
https://www.youtube.com/shorts/YeQqbY6wOaY

Jag är inte jättekunnig när de kommer till skruvande så söker sätt att lösa detta alternativt om den inte ens är ett fel, jag vet ärligt inte.

7 Inlägg
27 november
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Har du kollat motorfästena?

Som sagt, jag var ju lös med dem när jag bytte ut de jag nämnde tidigare och jag ser inget direkt fel på dem och dem är åtdragna ordentligt så de är om de skulle vara slut och behöva bytas rentutav men såg inget fel på dem

6 616 Inlägg
27 november
#4
Vad menar du med "hjälparm/aggregatfäste"?? Menara du hjälpramen (sub-frame) som håller motorn på plats.?!


7 Inlägg
27 november
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Vad menar du med "hjälparm/aggregatfäste"?? Menara du hjälpramen (sub-frame) som håller motorn på plats.?!

Ja, se länk för förtydligande

https://www.skruvat.se/reservdelar/chas … 2315465395

7 Inlägg
2 december
Trådstartare
#6
Tillägg till detta är att ett liknande ljud låter även när man börjar bromsa, inte hela tiden utom bara när man först trycker ner den

3 891 Inlägg
3 december
#7
Motorfästen som sagt, speciellt vridmoment-upptagande sådana.

Även subframens fästen mot golvet under.

Rimligen dränks ljudet av andra ljud vid högre varv.

Och du har inte en nu frusen PET-flaska i handskfacket du glömt av, eller liknande....?
Senast redigerat av Mossan1 (3 december )

6 616 Inlägg
3 december
#8
Lite svårt att förstå vad du menar men tolkar jag dig rätt så har du bytt ut motorfästen och subframe med samtliga bussningar i subframen!??
Stämmer det????


7 Inlägg
3 december
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar men tolkar jag dig rätt så har du bytt ut motorfästen och subframe med samtliga bussningar i subframen!??
Stämmer det????

Motorfästena såg jag inget fel på så de återanvändes men subframen är bytt och endast den

3 187 Inlägg
3 december
#11
Kan inte på rak arm säga vad som är fel utan att själv sitta i bilen, men börja med att ta ett lagom brytjärn och bryt på motor/växellådsfästen.
Gå vidare med resterande bussningar om du ej finner några avvikelser.


Fri fart för ett fritt folk!
14 942 Inlägg
3 december
#12
jaka54 skrev:
Och alla bussningar i sub-framen är nya?

finns inga bussningar i den utan bärarmar och sånt har sina gummin sitter i den..

som sitter skruvade i aggregatbalken=)

men borde sitta ett momentstag     mina golfar har varit för låga att komma in där..  därimot hade jag väldiga problem på vintern med balkjäveln fylldes med snö som blev till is och då slog drivaxlarna och växelådan i isen och man trodde hela bilen gått sönder.. men så var den totalt bottensänkt den bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#13
Jesper328 skrev:
Kan inte på rak arm säga vad som är fel utan att själv sitta i bilen, men börja med att ta ett lagom brytjärn och bryt på motor/växellådsfästen.
Gå vidare med resterande bussningar om du ej finner några avvikelser.

Jag har varit under och försökt kolla allt och hittar inget annat fel än följande.

När man snurrar på ett däck oavsett om man håller fast de andra eller inte så hör man ett "glapp" från diffen men snurrar man på båda samtidigt så hörs de knappt. Se videolänk för förtydligande kring ljudet. Jag tänkte först att de är ett naturligt spel i diffen men kanske inte?

https://www.youtube.com/shorts/UxBQ_GRO1lk

6 616 Inlägg
7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Det där lät ju inte bra! Har du olja i diffen??

Inget jag uttryckligen kollat men ser inga tecken på läckage så känns självklart att det finns


Sök