3155
Sök

Volvo 945 -96 problem som gör mig galen

33 Inlägg
26 november
Trådstartare
#1
Det har uppstått ett problem med min 945, b230fk, som gör mig galen. Bilen hade stått i någon vecka utan att startas och så en morgon skulle jag ha bilen så jag starta den och skulle skruva åt regplåten under tiden den värme upp. Helt plötsligt dör den, vägrar starta efter. Trodde först soppatorsk men icke sa nicke.

Efter flera startförsök gav jag upp och dagen efter började jag titta lite. Soppa verkar vara okej samt att spridarna verkar skjuta då tändstiften blir dränkta. Plockade av fördelarlocket och såg att det var litr smutdigt inuti sp jag rengjorde samt slipade kontakterna och satt tillbaka.

Efter det ville den starta, men började då spika/misstände när man drar på gasen. Lät det vara för dagen och dagen därpå starta den inte alls. Lyfte bort fördelarlocket igen och torka ur och satt tillbaka, då ville han starta igen. Har provat bytt fördelarlock till nått billigare samt tändstift, hjälpte inte. Nu vill han alltså bara starta efter man monterat bort fördelarlocket och satt tillbaka de. Någon som varit med om något liknande för blir snart galen på detta!!

Ruter Knekt
783 Inlägg
27 november
#2
Spricka? Spricka.
Senast redigerat av Oreggad (27 november )

Något sen på bollen

33 Inlägg
27 november
Trådstartare
#3
Oreggad skrev:
Spricka? Spricka.

Fann mycket möjligt, äre bosch som gäller när det pratas om tändsystem eller?

657 Inlägg
27 november
#4
prova med ett bra fördelar lock, tydligen ligger ju felet där
mätt upp tändkablerna om det rätt resistans i dom, så det inte är dom det är fel på

3 894 Inlägg
28 november
#5
Den ska starta med helt och torrt fördelarlock oavsett firmanamn på dess kartong så länge den är för motorn ifråga.
Senast redigerat av Mossan1 (28 november )

* Voff voff *
11 102 Inlägg
28 november
#6
Står kamremmen rätt...?

Att den startar när du plockat bort fördelarlocket och satt tillbaka det kan ju vara att det gått tillräckligt med tid bara för att stiften ska återhämta sig lite från all soppa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

33 Inlägg
28 november
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Står kamremmen rätt...?

Att den startar när du plockat bort fördelarlocket och satt tillbaka det kan ju vara att det gått tillräckligt med tid bara för att stiften ska återhämta sig lite från all soppa...

Kamrem byttes förra året, möjligt att den kanske kuggat över, får kika på de, men han går hur fint som helst när man fått igång den

657 Inlägg
28 november
#8
IsseBoyyy skrev:
Brådhis skrev:
Står kamremmen rätt...?

Att den startar när du plockat bort fördelarlocket och satt tillbaka det kan ju vara att det gått tillräckligt med tid bara för att stiften ska återhämta sig lite från all soppa...

Kamrem byttes förra året, möjligt att den kanske kuggat över, får kika på de, men han går hur fint som helst när man fått igång den

ja då det ju inte kam remmen
kolla dina tändkabler o stift felet måste ju ligga där nånstans

5 Inlägg
1 december
#9
Hade liknande problem på min 740. Ta o mät upp resistans i tändspole o impulsgivare oxå, ifall de spökar


33 Inlägg
för 42 minuter sedan
Trådstartare
#10
92Slingshot skrev:
Hade liknande problem på min 740. Ta o mät upp resistans i tändspole o impulsgivare oxå, ifall de spökar

Både tändspole och vevaxelgivarn, om de va den du mena, har jag mätt och verkar vara inom godkänt område


Sök