3491
Sök

Volvo C30 D2 2011 Hög förbrukning, ojämn drift

12 Inlägg
4 februari
Trådstartare
#1
Bilen har hög bränsleförbrukning (mycket svårt att få snittet under 5 - 5.5L/100km), höga vibrationer på tomgång och ojämnheter i drift och acceleration.

Bilen ger inga felkoder sedan ett halvår (ELM327 läsare) och har alltid startat fint, även vintertid.

När jag skaffade bilen gav den felkoder på partikelfiltret och lambda, båda gick att spåra till en trasig slang på DPF trycksensorn.

Jag har bytt MAP, MAF, DPF-tryck och lambda sensor, bränslefilter och EGR ventil. (skratta inte..)
Förra ägaren bytte en spridare vilket jag aldrig fick en bra motivering för, ska försöka mig på ett spridartest.

Utöver det börjar ideerna ta slut, vev/kamaxel givare kanske? Mitt diagnostikverktyg visar inte information om dessa så jag får hitta ett annat sätt.
  (redigerat för tydlighet)
Senast redigerat av NilsLove (22 september )

1 780 Inlägg
15 februari
#2
Hmm, skumma fel på en oljebrännare. MAF o MAP är ju saker man får felkoder på bensinbilar. En oljebrännare går ju med konstant överflöde på luft o all reglering sker ju via pump/spridare. DPF filter och Difftrycksensor o dess slangar låter ju mera troligt när vi snackar Diesel. Att lambdasonder får en diesel att stanna låter inte troligt. Antingen får den för mkt. soppa- läckande spridare osv. Eller får den för lite luft- stopp nånstans/luftfilter osv.
Klurig historia på en Oljebrännare.. Lycka till Husse

12 Inlägg
22 september
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251026/251026-080acf417af94072c3f332b73af8bd2d.jpg

Det varierar lite, rätta mig om jag har fel men jag tror inte det här är utöver vad som anses normalt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 952 Inlägg
22 september
#4
hur snabbt fyller den upp dom?   tar det en stund?! eller är det pang så är det så där?

om det tar en stund så är inte det problemet iaf.

men den bytta spridaren.. är den inprogramerad?!  vet inte hur volvo är men vissa bilar är väldigt känsliga..

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
22 september
Trådstartare
#5
Det tog över 2min för den att spotta ut det där.

Jag vet inte vem som bytte spridaren men den förra ägaren antydde att det var en verkstad. Det kvittot var dock det enda som saknades.

Borde jag undersöka om det kan ha slarvats med programmeringen?

edit: jag hittade kvittot där det står att spridare 1 byttes
Senast redigerat av NilsLove (måndag 15:23)

JDM Life Sweden
1 157 Inlägg
22 september
#6
NilsLove skrev:
Det tog över 2min för den att spotta ut det där.

Jag vet inte vem som bytte spridaren men den förra ägaren antydde att det var en verkstad. Det kvittot var dock det enda som saknades.

Borde jag undersöka om det kan ha slarvats med programmeringen?

Du borde absolut kolla så att spidarna är rätt kodade och framförallt likadana.
Hade en 2012 V50 D2 tidigare som gick precis som du beskriver efter ett spridarbyte. Felet berodde på att det var olika spridare och fel kodade.
Blev bättre med en kodning men inte 100%. Jag fick inte heller några felkoder.
Senast redigerat av Rikard_Persson (22 september )

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

12 Inlägg
7 oktober
Trådstartare
#7
Någon som kan rekommendera en felkodsläsare åt mig?

Jag har bara erfarenhet med en billig ELM327 läsare och CarScanner appen, där tyckte jag det fanns lite att önska.
Senast redigerat av NilsLove (för 5 timmar sedan)

3 197 Inlägg
7 oktober
#8
Topdon eller Autel.
Topscan Pro om du vill ha via telefonen.


12 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#9
Nu är jag tillbaka på projektet med en Topscan Pro.

Lite info och några frågetecken:

Tidigare har jag fått felkoder p0172 och p0171, fet/mager blandning på spridare #1, samma som hade bytts av förra ägaren 2021.
Ovanför programmeringskoden på spridarna finns två identifierande rader kod, alla förutom en delar samma tillverkarspecifik kod (översta raden), därför antog jag att denna var utbytt (men av annan tillverkare).
Alla kompatibilitetskoder (undre raden) ska fungera, #1 matchar med#4, #2 matchar med #3, bägge koder ska vara giltiga för min motor.

Det som förvirrat mig är att den avvikande spridaren sitter närmast växellådan på förarsidan och längst bort från kamremmen, så hur jag lärt mig räkna cylindrar borde denna sitta på cyl. #4 och inte #1. Jag har hört att franska tillverkare räknar från andra hållet, detta är en fransk motor så jag kanske också måste göra det?

Mitt andra problem är att jag inte manuellt kan mata in en ny spridarkod med Topscan på just den här bilmodellen, alternativet jag får är en annan metod som heter att "kontrollera och återställa anpassningen för injektorer" där bilen själv får anpassa spridarna under en körcykel.
Det ska gå det med, jag går tyvärr även där in i en vägg då Topscan säger att min mjukvara inte är kompatibel för en sådan åtgärd. Jag tycker det är udda då det är en relativt sen C30 och jag har sätt det göras online på samma motor och modell. Är det bara så det är ibland? Kan någon ha mixtrat med mjukvaran innan mig kanske?
Senast redigerat av NilsLove (för 2 timmar sedan)

6 706 Inlägg
för 2 timmar sedan
#10
Minns jag rätt så programmeras spridarna aldrig in på Volvo bilarna med PSA maskinen, däremot måste en återställning och ny inlärning göras

Då var det accelerera upp till 80 kmh, släpp och låt bilen sakta ner till 50 kmh, upprepa tills bilen lärt in sig

De/Dem

12 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#11
xXSammy skrev:
Minns jag rätt så programmeras spridarna aldrig in på Volvo bilarna med PSA maskinen, däremot måste en återställning och ny inlärning göras

Då var det accelerera upp till 80 kmh, släpp och låt bilen sakta ner till 50 kmh, upprepa tills bilen lärt in sig

Precis vad jag ska kunna göra med Topscan om jag låter någon flasha om ECUn med ny mjukvara.
Jag kan ju också sikta fel med omprogrammering, det kanske helt enkelt är en dålig spridare de satt i bilen.
Eller så är jag fel ute igen och detta är ännu ett symptom på något helt annat..
Senast redigerat av NilsLove (för 2 timmar sedan)

6 706 Inlägg
för 1 timme sedan
#12
Kolla hur kamremmen står, kanske måste plocka av remskivan för att se hur vevaxeln står
Även bränslepumpen kan/ska passas in
Finns tydliga placeringar för specialverktyg.... även borr : ) 6mm kamaxel och 4.5mm vevaxel, bränslepumpen går att ögonmåtta

Men det är väldigt tidskrävande att lära in spridarna, kan även vara fler spridare eftersom 1.6 PSA maskinen inte sätter felkoder på spridarna om de inte varit dåliga vääääldigt länge.
Senast redigerat av xXSammy (för 1 timme sedan)

De/Dem


Sök